Controller mot inköpsverksamhet till ekonomistaben

Linköpings kommun / Administratörsjobb / Linköping
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Linköping, Mjölby, Åtvidaberg, Finspång, Motala eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Linköpings kommun i Linköping, Mjölby, Åtvidaberg, Norrköping, Sundbyberg eller i hela Sverige

Om Kommunledningsförvaltningen
I en stor och innovativ kommun som Linköping har Kommunledningsförvaltningen en viktig central samordnande roll. Genom att ge service och stöd till medborgare, företag, organisationer och andra förvaltningar skapas goda möjligheter att utveckla och förverkliga idéer.

Att arbeta inom denna mångfacetterade förvaltning är att vara med och göra skillnad - att faktiskt påverka samhällsutvecklingen. De många olika uppdragen berör de flesta linköpingsbors liv och bidrar med ett långsiktigt perspektiv till bland annat ökad social och ekologisk hållbarhet samt förbättrad tillgänglighet i samhället.

Inom förvaltningen ryms allt från framåtblickande strategiarbete, modern kommunikation och effektiv administration till ett ambitiöst arbete med kompetensförsörjning samt trygghet och säkerhet i hela kommunen. Allt det där grundläggande som behövs i en kommun som växer och utvecklas.

Om arbetsplatsen
Tjänsten som controller mot inköpsverksamhet är placerad inom ekonomistaben på Kommunledningsförvaltningen (Stadshuset, Storgatan 43). Ekonomistaben är uppdelad i två enheter, ekonomistyrning samt finans- och ägarstyrning.

Controllern mot inköpsverksamhet ingår i gruppen för ekonomistyrning, som ansvarar för att planera och upprätta kommunens budget och årsredovisning samt att upprätta uppföljningsrapporter. Inom gruppen ingår även ansvar för samordning av upphandlingsverksamhet samt lokalhanteringsfrågor. Gruppen ansvar även för den kommunövergripande samordningen av internkontroll i kommunen.

Controllern jobbar i nära samarbete med kommunens upphandlingsstrateg vars uppgift är att leda och utveckla kommunens strategiska upphandlings- och inköpsarbete. Linköpings kommun omsätter årligen ca 10 miljarder kronor och har en god och välskött ekonomi. Av dessa 10 miljarder upphandlar kommunen varor, tjänster och entreprenader för ca 4 miljarder per år.

Publiceringsdatum
2018-09-19

Dina arbetsuppgifter
Som controller mot inköpsverksamhet kommer du att göra spendanalyser (analysera kostnader och utvärdera inköpsmönster), utvärdera avtal tillsammans med upphandlarna, göra leverantörskontroller, kontrollera avtalstrohet och arbeta med E-handels­frågor. Kommunen använder idag Agresso ekonomisystem och e-handel. Därutöver håller kommunen på att upphandla ett inköpsanalysverktyg, vilket kommer bli ditt primära arbetsverktyg. Tillsammans med upphandlingsstrateg kommer du vara med och implementera och upprätthålla detta system.

De analyser som du tar fram kommer ligga till grund för strategiska ställningstaganden gällande upphandling och inköp. I arbetsuppgifterna ingår att aktivt arbeta med att utveckla analysmetoderna, skapa olika former av varningssystem samt driva proaktivt förbättringsarbete inom områden där avvikelser eller förbättringspotentialer har identifierats.

Du kommer stödja kommunens upphandlings­funktion som är placerad i Norrköping nära resecentrum (Upphandlingscenter) med inköpsanalyser som tar sikte på trender och avvikelser samt bilda underlag för inköpsstrategier. Dessutom kommer du bistå Ekonomiservice, placerad i Linköping, som arbetar med e-handel och samordnad varudistribution - leverantörs­anslutningar, underhåll av prislistor, support och utbildning.

I uppdraget kommer du ha mycket kontakt med kommunens inköps­organisation för att svara på frågor om hur och var inköp ska ske. Tillsammans med upphandlingsstrategen kommer du finnas med i kommunens inköpsråd där upphandlingsstrategiska frågor hanteras.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har högskoleutbildning i ekonomi, statistik eller likvärdig utbildning, alternativt arbetslivs­erfarenhet som arbetsgivaren finner likvärdig för tjänsten. Du ska ha goda kunskaper i Excel och det är meriterande om du har kunskap om och erfarenhet av e-handelssystem, särskilt Agresso. Erfarenhet av att arbeta med och implementera inköpsanalys­verktyg är meriterande.

I din roll som controller mot inköpsverksamhet är du nyfiken och analytisk. Du arbetar bra med komplexa frågor, analyserar och bryter ner problem i sina beståndsdelar och löser komplicerade problem. För att trivas i rollen tycker du om att arbeta med siffror, förstår numeriska underlag och löser numeriska uppgifter snabbt och korrekt. Du har god affärsförståelse och har ett ekonomiskt perspektiv. Vidare är det viktigt att du är serviceinriktad och har en god samarbetsförmåga då tjänsten innebär stora kontaktytor och samarbete med flera olika funktioner. Du tar ansvar för din egen uppgift och kan strukturera ditt eget angreppssätt och driva dina processer vidare.

Information om tjänsten
Tillträde: 2019-02
Anställningsform: Tillsvidareanställning
Sysselsättningsgrad: 100 %
Antal lediga befattningar: 1
Ref. nr: 1791

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
Enligt avtal

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2018-10-15
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Maja Walan, HR-konsult maja.walan@linkoping.se 072-544 07 42
Daniel Czitrom, Upphandlingsstrateg daniel.czitrom@linkoping.se 072-203 69 02
Britt-Marie Sandström, Facklig företrädare Vision britt-marie.sandstrom@linkoping.se 013-207140
Janin Tekkeden, Facklig företrädare, SACO 013-20 67 80

Företag
Linköpings kommun

Adress
Linköpings kommun
Linköpings kommun, Kommunledningsförvaltningen
58181 Linköping

Kontorsadress
Storgatan 43, 582 23, Linköping

Jobbnummer
4356276

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Linköpings kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Linköpings kommun: