Controller för bemanning

Avesta kommun, Vård och omsorg / Controllerjobb / Avesta
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla controllerjobb i Avesta, Norberg, Hedemora, Fagersta, Säter eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Avesta kommun, Vård och omsorg i Avesta

Det är något speciellt med Avesta!
Här finns inte bara dalahästar och brusande forsar. Här finns också vilja och mod, handlingskraft och framtidstro. Vi vill växa och utvecklas för att få ett ännu kraftfullare näringsliv som grund för en ännu bättre välfärd. Vi tror att det är möjligt för vi vågar tänka nytt och annorlunda. Tillsammans bygger vi Avestas framtid - vill du vara med?

Omsorgsförvaltning arbetar efter värdegrunden att alla människor vi möter har samma värde och är unika. Inom förvaltningen finns särskilda boenden, hemtjänst, LSS-verksamhet och socialpsykiatri. Här arbetar ca 500 medarbetare som dygnet runt finns till för vår målgrupp. Schemaläggningen för dessa verksamheter är komplex och en viktig nyckel för att få rätt medarbetare och kompetens till rätt plats vid rätt tid. Samtidigt som schemat ska läggas så resurserna används så effektivt som möjligt ska arbetstiderna bidra till ett hållbart arbetsliv för medarbetarna.

Att utveckla och ta steget in i framtidens omsorg är ett ständigt pågående arbete i vår verksamhet, där just hållbara arbetstider ingår som en viktig del. Schemaläggning har tidigare skett på respektive enhet, men nu pågår ett arbete för att lägga schemat centralt. Målet är att skapa scheman som gör att medarbetare får en så bra arbetssituation som möjligt, kunna möta det framtida behovet av medarbetare samt skapa en god ekonomi där resurserna används på rätt sätt.

Nu inrättar vi en ny tjänst som controller för bemanning. Controllern kommer att arbeta nära både förvaltningens övriga ekonomer, enhetscheferna inom vård och omsorg och rapporterar direkt till resultatenhetschefen för vård och omsorg. Det här är en spännande tjänst med möjlighet att arbeta med en utmaning inför framtiden inom ett mycket viktigt område. Är det dig vi söker?


Publiceringsdatum
2022-01-26

Arbetsuppgifter
Det övergripande uppdraget för tjänsten är att bistå i budgetarbetet samt den strategiska planeringen rörande bemanningsprocessen och bemanningsfrågor. Målet är en effektiv och bra schemaplanering, där du som controller har ansvar för utveckling och kvalitetssäkring av hela bemanningsprocessen.

Du är förvaltningens kontaktperson i bemanningsfrågor och deltar på ledningsgruppens möten. Du säkerställer att schemaplanering sätts upp mot lokala regelverk och lagstiftning liksom mot den budget som beslutats. Ditt ansvar omfattar också att analysera resultat och ge förslag på förbättringar.

I rollen ingår bland annat att:

• Stödja, kvalitetssäkra och följa upp grundbemanning utifrån respektive verksamhetsområde.
• Vara ett kvalificerat stöd till chefer i deras uppdrag att optimera budget och bemanning.
• Arbeta med en modell för att uppnå balans mellan tillgängliga resurser och behov. Utbilda och introducera andra i arbetssätt och bemanningsmodell.
• Arbeta med statistik och ekonomisk uppföljning av bemanningen, jämförelser och analys.


Kvalifikationer
Vi söker dig som har akademisk utbildning inom ekonomi eller annan ekonomisk utbildning och erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du får gärna ha erfarenhet från personalekonomi och bemanningsfrågor, kunskap kring lagar och avtal som reglerar arbetslivet ser vi också som meriterande.

Övriga krav:
• IT-vana och kunskap i Office.
• Goda kunskaper i svenska språket, både tal och skrift.

Övrigt meriterande:
• Erfarenhet av att arbeta i kommunal verksamhet eller annan politiskt styrd organisation.
• Tidigare erfarenhet av processledning och erfarenhet av att ha utbildat och förmedlat kunskap till andra.

Att arbeta med bemanningsekonomi innebär att få ihop många olika delar, perspektiv och utmaningar. Som person är du strukturerad, kan planera uppgifterna och behålla rätt fokus. Du arbetar självständigt, är lösningsfokuserad och trivs med att arbeta konsultativt. För att lyckas i rollen krävs att du har ett förtroendeingivande och kommunikativt arbetssätt med en förmåga att se helheten och kunna förmedla den till andra. Du trivs i arbeten med många kontaktytor, samarbeta med andra och har en god förmåga att få övergripande mål att omsättas i praktiken.

ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Avesta kommun samt för att uppfylla de krav GDPR ställer ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.

Varmt välkommen med din ansökan!

Inför rekryteringsarbetet har Avesta kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde enligt överenskommelse. .

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-02-09
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Avesta kommun, Vård och omsorg

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C72603/2022".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Avesta kommun (org.nr 212000-2262)

Arbetsplats
Avesta kommun, Vård och omsorg

Kontakt
Förvaltningsekonom
Mia Lindmark
0226-64 54 70

Jobbnummer
6281157

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Avesta kommun, Vård och omsorg

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Avesta kommun, Vård och omsorg: