Controller

Sundsvalls kommun, Vård- och omsorgsförvaltningen / Controllerjobb / Sundsvall
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla controllerjobb i Sundsvall, Timrå, Mark, Härnösand, Nordanstig eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Sundsvalls kommun, Vård- och omsorgsförvaltningen i Sundsvall

Sundsvalls kommuns gemensamma vision "Tillsammans släpper vi skaparkraften fri och bygger ett hållbart Sundsvall med plats för alla" vilar på tre värdeord - mod, öppenhet och helhetssyn.

Vill du vara med och utveckla ekonomiarbetet och inom Vård- och omsorgsförvaltningen samt Individ- och arbetsmarknadsförvaltningen vid Sundsvalls kommun? Ta möjligheten att arbeta som controller hos oss!

Som controller arbetar du på avdelningen Ekonomi och analys. Avdelningen består av 17 medarbetare med befattningar som controller, inköpssamordnare, lokalstrateg samt handläggare av avgifter och statsbidrag. Avdelningen är ett verksamhetsnära stöd till Individ- och arbetsmarknadsförvaltningen och Vård- och omsorgsförvaltningen. Förvaltningarna består av följande verksamheter: individ- och familjeomsorg, vuxenutbildning, arbetsmarknad, flyktingverksamhet, äldreomsorg, omsorg om funktionshindrade samt hälso- och sjukvård.

Avdelningen ansvarar för förvaltningarnas övergripande ekonomiarbete och att vara ett konsultativt stöd i dialogen med budgetansvariga chefer. Avdelningen har ett övergripande kommun- och förvaltningsperspektiv där vi ser till helhetens bästa.

I rollen som controller arbetar du nära övriga kollegor inom avdelningen samt förvaltningarnas gemensamma verksamhetsstöd. Du bidrar aktivt till att enhetschefer och ledning har de beslutsunderlag som krävs för att kunna styra och utveckla verksamheten framåt i enlighet med uppsatta mål samt bidra till effektivitet.

Publiceringsdatum
2024-02-16

Arbetsuppgifter
Dina arbetsuppgifter som controller omfattar ekonomisk planering, budget, redovisning, uppföljning, månads,- delårsrapporter och årsrapport. Vidare ingår prognoser, analys, utredningar, åtgärder och bokslut samt hantering av statsbidrag inom respektive verksamhetsområde.

Rollen som controller inkluderar ett aktivt arbete med inriktning på ekonomistyrning baserad främst på ekonomiska mått samt omvärldsanalyser.

Som controller kommer du bland annat att arbeta med att:

• se till att de ekonomiska analyserna och utredningarna bidrar till utveckling
• de uppställda ekonomiska målen uppnås med en verksamhet och ekonomi i balans
• vara ett konsultativt stöd i dialogen med budgetansvariga chefer
• hålla olika föredrag och presentationer inom det ekonomiska området
• göra yttranden i nämnd samt att föredra ärenden och tjänsteskrivanden

I arbetet för en effektiv verksamhet kan du också komma att driva och/eller medverka i specifika utredningar, uppdrag eller projekt där verksamhet, ekonomi, effektivitet och resultat står i fokus.
Tjänsten som controller kommer att vara inriktad mot omsorgen om funktionshindrade inom Vård- och omsorgsförvaltningen.
Över tid kan inriktningen mot angivna verksamhetsområden komma att förändras.

Kvalifikationer
Du har akademisk examen inom ekonomi och några års aktuell erfarenhet av liknande arbetsuppgifter inom budgetarbete, uppföljning, månads- och delårsrapporter, prognoser, analys, utredningar, åtgärder och bokslut.

Vi arbetar med Office-programmen, och i synnerhet Excel, och förutsätter att du har goda kunskaper och även förmåga att vidareutveckla arbetet i dessa. Du har erfarenhet av att arbeta i ekonomisystem samt har lätt för att lära dig nya IT-system som personalsystem, verksamhetssystem, beslutstöd m fl. samt har viljan att kontinuerligt vidareutveckla dina kunskaper. Du har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift i svenska språket.

Vi ser det som meriterande om du tidigare ha arbetat med ekonomifrågor inom offentlig verksamhet. Det är även meriterande om du tidigare arbetat med ekonomifrågor inom kommunal verksamhet, gärna inom något utav ovan nämnda verksamhetsområden och där främst omsorgen om funktionshindrade. Det är även önskvärt att du har förmåga att sammanställa, analysera och presentera olika ekonomiska mått, nyckeltal och statistik ska vara mycket god. Lätt för att lära dig nya IT-program och vilja att kontinuerligt vidareutveckla sina kunskaper.

För att lyckas i rollen krävs en hög analytisk förmåga. Din förmåga att sammanställa, analysera och presentera olika ekonomiska mått, nyckeltal och statistik är mycket god. Du kan se samband och helhet samt växla mellan ett operativt och strategiskt perspektiv. Du ser nya möjligheter utifrån omvärldsförändringar och verksamhetens förutsättningar och har förmågan att använda dina tidigare erfarenheter och applicera dem på nya arbetsuppgifter. För att trivas i rollen tror vi dessutom att du behöver vara både lösningsorienterad, noggrann och strukturerad samt att du är mål- och resultatinriktad.

Vi ser gärna att du har erfarenhet av att vara ett konsultativt stöd till chefer där rollen också innebär att kunna samarbeta med många olika intressenter. Du gillar att ge service och förhåller dig konsultativ, med känsla för när du behöver stötta och/eller styra. Vidare ser vi att du är en trygg person med integritet.

Du ska kunna ta dig an uppgifter i samarbete med andra, likväl som att arbeta självständigt där du tar egna initiativ för att utveckla arbetet.

Då vi arbetar som ett verksamhetsnära stöd för både chefer och medarbetare genom samarbete och dialog är det av stor vikt att du är pedagogisk, lyhörd och har en god samarbetsförmåga. Du har en god kommunikativ förmåga att uttrycka dig i både tal och skrift i det svenska språket såväl i det dagliga arbete samt vid rapportering. Arbetet innebär att tala inför både små och stora grupper.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Välkommen med din ansökan!

ÖVRIGT
Är du intresserad av att läsa mer om Sundsvall? Klicka in på www.sundsvall.se eller är du intresserad av hur det vore att bo och arbeta i Sundsvall kan du läsa mer på www.nykommun.se/kommun/sundsvall/

Vi verkar för en drogfri arbetsmiljö och drogtest kan förekomma vid nyanställning av personal. Vi tillämpar rökfri arbetstid.

Vi arbetar aktivt för att öka mångfalden i våra arbetsgrupper. Vi ser gärna sökande med olika bakgrunder och erfarenheter.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig söka tjänsten genom länken i denna annons.

Är du även intresserad av att arbeta som räddningstjänstpersonal i beredskap/deltidsbrandman, klicka på länken: https://www.rtjmedelpad.se/om-oss/jobba-hos-oss/raddningstjanstpersonal-i-beredskap-rib

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonsering- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-03-06
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C177287".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Sundsvalls kommun (org.nr 212000-2411)

Arbetsplats
Sundsvalls kommun, Vård- och omsorgsförvaltningen

Kontakt
Ekonomichef
Anette Ståby
060-19 25 08

Jobbnummer
8475645

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Sundsvalls kommun, Vård- och omsorgsförvaltningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Sundsvalls kommun, Vård- och omsorgsförvaltningen: