Controller

Kommunstyrelsens förvaltning, Ekonomi / Administratörsjobb / Linköping
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Linköping, Mjölby, Åtvidaberg, Finspång, Motala eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Kommunstyrelsens förvaltning, Ekonomi i Linköping

Linköpings kommun

Kommunstyrelsens förvaltning består av förvaltningsledning, kommunledningskontor samt sju uppdragsfinansierade verksamheter. Tjänstemännen som arbetar här styr, leder och utvecklar den kommunala verksamheten på politikernas uppdrag. Vi har cirka 170 medarbetare på förvaltningen. Våra avdelningar ansvarar för utveckling, personal, ekonomi, administration och kommunikation.

Publiceringsdatum
2014-02-04

Beskrivning
Tjänsten som controller är placerad inom enheten ekonomi och finans som är en av två enheter inom kommunens ekonomiavdelning. Enheten arbetar kommunövergripande med strategiska ekonomi-, finans- och lokalfrågor.

Dina arbetsuppgifter
Du är kommunens specialist på moms- och skattefrågor samt ansvarar för administrationen av de stiftelser som kommunen förvaltar (f.n. 57 st). Det sammanlagda värdet av det förvaltade stiftelsekapitalet uppgår till ca 700 miljoner kr.

 I ditt ansvarsområde ingår:

• Ansvara för kommunens moms- och skattehantering.
• Upprätta kommunens inkomstdeklarationer
• Övergripande ansvar för beskattningen av kommunens fastigheter.
• Kommunens ombud i skatteärenden
• Utbilda/informera kommunens personal i moms- och skattehantering samt besvara löpande frågor.
• Delta i projekt för att säkerställa skattefrågorna
• Omvärldsbevakning av skattefrågor
• Nätverk med andra kommuner i skattefrågor
• Rapportering, redovisning och bokslut för kommunens förvaltade stiftelser (f.n. 57 st.) med bokförda tillgångar på nästan 700 mnkr.
• Handläggare och sekreterare i Westman-Wernerska stiftelsen (325 mnkr) samt handläggare åt kommunstyrelsen i ytterligare några stiftelser.
• Upprätta stiftelsernas inkomstdeklarationer
• Omvärldsbevakning av stiftelsefrågor
• Nätverk med andra kommuner i stiftelsefrågor

Kvalifikationer
Du ska ha en högskoleutbildning inom ekonomi eller motsvarande som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Erfarenhet av kvalificerat arbete med moms- och skattehantering (inkomstskatt, fastighetsskatt och förmånsbeskattning) där kunskap om kommunernas regelverk inom skattelagstiftningen är en merit. Du bör ha erfarenhet av ekonomiarbete med inriktning på redovisning.

För att lyckas måste du ha en god analytisk och strategisk förmåga samt en god helhetssyn. Du måste även vara strukturerad, noggrann och ha en stark integritet.

Du är duktig på att kunna skapa goda relationer och att på ett pedagogiskt sätt tydliggöra komplexa sammanhang för berörda. Du är trygg i dig själv och jobbar självständigt.

 Övriga egenskaper som värdesätts är bra samarbetsförmåga, initiativförmåga. Du måste ha en god kommunikativ förmåga och kunna uttrycka dig i både tal och skrift.

För att kunna ge bästa möjliga service till våra kommuninvånare eftersträvar vi en personalsammansättning som speglar mångfalden i Linköpings kommun. Vi ser gärna sökande som bidrar till detta.

Linköping är en av Sveriges snabbast växande kommuner. Nu är vi 150 000 invånare! Kommunen kännetecknas av högteknologi i världsklass, ett nytänkande universitet, goda kommunikationer och en livlig handel. Linköpings kommun är en av Östergötlands största arbetsgivare, med ca 8000 medarbetare i en mängd olika verksamheter. Vi är en arbetsplats där alla har inflytande och kan påverka. På så sätt skapar vi arbetsglädje och engagemang!
För mer information: http://www.linkoping.se

Vi är en kommun där idéer blir verklighet - därför behöver vi dig!

Anställningsvillkor
För att underlätta vår bedömning av inkomna ansökningar använder vi en elektronisk ansökningsblankett i samarbete med NetRecruiter. Din ansökan med tillhörande meritförteckning hanteras enbart av Linköpings kommuns rekryteringsansvariga. Allt i enlighet med de bestämmelser som hanteras av PUL (personuppgiftslagen).

Urvalet av ansökningar görs mot registrerade meriter och utbildningar. Fyll därför i formuläret noggrant.

Linköpings kommun gör aktiva val avseende annonseringsplatser, eventuellt stöd och urvalsmetoder inför varje rekrytering. När vi publicerat en annons kommer vi således inte att köpa tjänster eller annonser för en pågående rekrytering varför vi undanber sådana kontakter.

Arbetstider och omfattning
100%. Tillträde: Enligt överenskommelse tillsvidareanställning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2014-02-25
Ange följande referens när du ansöker: 2014/168
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Birgitta Hammar/Chef Ekonomi och Finans 013-20 61 36

Företag
Kommunstyrelsens förvaltning, Ekonomi

Adress
Kommunstyrelsens förvaltning, Ekonomi
Stadshuset
58181 Linköping

Jobbnummer
1769984

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Kommunstyrelsens förvaltning, Ekonomi

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Kommunstyrelsens förvaltning, Ekonomi: