Civilingenjör, farkostteknik
Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Teknikvetenskap / Maskiningenjörsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla maskiningenjörsjobb i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Teknikvetenskap i Stockholm KTH svarar för en tredjedel av Sveriges kapacitet av teknisk forskning och ingenjörsutbildning på högskolenivå. Utbildningen och forskningen täcker ett brett område - från naturvetenskap till alla grenar inom tekniken samt arkitektur, industriell ekonomi och samhällsplanering. Totalt finns vid KTH mer än 15000 studenter på grundnivå och avancerad nivå och över 1600 forskarstuderande. KTH har nästan 4300 anställda.
Skolan för teknikvetenskap bedriver frontlinjeforskning inom ett brett fält, från forskning inom grundläggande ämnen som fysik och matematik, till teknisk mekanik med tillämpningar inom bland annat flygteknik och fordonsteknik. Vi driver och utvecklar civilingenjörsutbildningarna Teknisk Fysik och Farkostteknik, kombinationsutbildningen Civilingenjör och lärare, liksom utbildningsprogrammet Öppen ingång och ett flertal masterprogram.
Ämnet lättkonstruktioner handlar om principer som åstadkommer hög mekanisk prestanda och andra önskade egenskaper till låg vikt genom utveckling, användning och optimering av effektiva kombinationer av material och strukturella lösningar. Detta kan göras både i nano-, mikro och makroskala och tillämpas både inom materialteknik och i avancerade strukturer som t ex flygplan och andra tekniska system. Sparad vikt kan omsättas till att uppnå ökad prestanda eller minskad energiförbrukning. Utnyttjande av blandade material skapar många möjligheter men väcker samtidigt frågor kring tillverkning, underhåll, reparerbarhet och återvinning som också måste vägas in utifrån livscykelperspektiv.
Kolfiberkompositer som bärande element i fordonsapplikationer innebär minskad strukturvikt och därigenom möjliggörs reducerad energiförbrukning under driftsfasen. Alternativt kan den minskade vikten utnyttjas till ökad lastförmåga, "pay-load". Den industriella utmaningen är att integrera och foga sådana bärande kompositkonstruktioner till befintliga metallstrukturer. Utmaningen handlar dels om metoder och verktyg för beräkning och analys av styvheten och hållfastheten hos dessa förbandslösningar samt dessutom tillverkningsmetoder anpassade till befintliga produktionssystem.
Vi söker nu ytterligare en intresserad, kvalificerad och hängiven person som doktorand till vår forskargrupp.
Publiceringsdatum2012-09-16ArbetsuppgifterLättviktsmaterial såsom kolfiberkompositer erbjuder unika möjligheter att öka produkters prestanda med avseende på hållfasthet, styvhet och krockegenskaper i kombination med vikt och volymbesparingar. Användningen av fiberkompositer som strukturelement i bussar, lastbilar, tåg och kommersiella fartyg är dock fortfarande sparsam i relation till klassiska konstruktionsmaterial såsom stål. En stor teknisk utmaning för att öka användningen av nya lättviktsmaterial i dessa applikationer är robusta och kostnadseffektiva fogmetoder. Effektiva hybridfogar (komposit mot metall) kräver lämpliga och anpassade tillverkningsprocesser, designmetoder och kvalitetskontroller. Dessa fogmetoder måste även uppfylla högt ställda krav på strukturell prestanda, säkerhet och miljömässiga aspekter. För att tillgodose krav på återanvändning måste möjlighet till demontering beaktas. Ett flertal industrier har identifierat fogar mellan kompositer och metaller som ett nyckelområde för att lyckas realisera en signifikant viktsbesparing i sina produkter.
Din uppgift blir att utveckla koncept för ett generisk design- och beräkningsverktyg för dimensionering av mekaniska förband mellan kompositer och metaller i högt belastade strukturer. Projektet involverar både praktiskt och teoretiskt arbete likväl som nära kontakt och samarbete med andra vetenskapliga discipliner och industriella parter.
KvalifikationerSökande skall ha civilingenjörsexamen eller en examen på mastersnivå i teknisk mekanik, farkostteknik, teknisk fysik eller motsvarande examina. Grundläggande kunskaper i hållfasthetslära och materiallära är ett krav och en fördjupning i strukturmekanik, och/eller kompositmaterial är ett plus. Den sökande skall vara starkt motiverad för vetenskaplig forskning och skall ha mycket god analytisk och problemlösningsförmåga tillika ett intresse och nyfikenhet för olika mekaniska konstruktioner. Praktisk erfarenhet från tillverkning av kompositmaterial och/eller metallstrukturer är en tillgång.
Arbetstider och omfattningHeltid. Tidsbegränsad anställning, tillträde: Tillträde enligt överenskommelse
ErsättningLönen följer KTHs riktlinjer för doktorander.
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2012-10-08
Ansökan ska innehålla:
1. Obligatoriskt försättsblad, nedladdas från
Klicka på denna länk för att göra din ansökan2.CV(max 2 sidor)
3.Personligt brev (max 1 sida)
4.Kursbevis och diplom
Dokumenten ska skickas som pdf eller word-filer. Skriv referensnummer S-2012-0860 i ämnesraden.
Ange följande referens när du ansöker: S-2012-0860
Ansökan kan skickas till e-postadress:
ihallon@kth.seKontaktMagnus Burman, +46 8 (0)70 5496450,
mburman@kth.seFacklig kontaktLars Abrahamsson, 08-790 70 58,
lars.abrahamsson@ee.kth.seFöretagKungliga Tekniska Högskolan , KTH Teknikvetenskap
AdressKungliga Tekniska Högskolan , KTH Teknikvetenskap
Valhallavägen 79
10044 Stockholm
Jobbnummer 1341287
Observera att sista ansökningsdag har passerat.