Chef till Enheten för verksamhetsutveckling

Sveriges Domstolar / Administratörsjobb / Jönköping
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Jönköping, Aneby, Habo, Mullsjö, Vaggeryd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Sveriges Domstolar i Jönköping, Eksjö, Skövde, Borås, Alingsås eller i hela Sverige

Varje dag avgörs hundratals mål och ärenden i domstolarna runt om i Sverige. Vår organisation består av medarbetare med olika kompetenser, där var och en är betydelsefull i att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet i alla led.

https://www.domstol.se/om-sveriges-domstolar/sa-fungerar-domstolarna/



Läs mer om Domstolsverket på www.domstol.se/domstolsverket



Domstolsverket
Vi söker en enhetschef som ska leda och utveckla arbetet på Enheten för verksamhetsutveckling.

Enheten stödjer och driver utvecklingsinsatser som ska bidra till effektiva och mer enhetliga målhanteringsprocesser samt insatser som rör domstolarnas och nämndernas inre organisation, arbetsformer och rutiner. Enheten arbetar även med domstolarnas och nämndernas förutsättningar att utveckla sina sätt att använda verksamhetsstöden och ansvarar för att skapa förutsättningar för regelbundet erfarenhetsutbyte inom Sveriges Domstolar. I Domstolsverkets arbete med att vara en drivande och stödjande kraft i domstolarnas och nämndernas utvecklingsarbete har enheten för verksamhetsutveckling en central roll.

Som enhetschef hos oss blir du en nyckelperson i den fortsatta utvecklingen av verksamheten inom Sveriges Domstolar.

Vad innebär arbetet?
Din roll som enhetschef innebär att du leder enhetens arbete, utvecklar verksamheten tillsammans med medarbetarna och har personal- och budgetansvar. Hos oss är ledarskap, verksamhetsansvar och arbetsgivaransvar tre samverkande delar i ett framgångsrikt chefskap. Du ingår i avdelningens ledningsgrupp och tar ett helhetsansvar för arbetet på avdelningen samtidigt som du bidrar med enhetens perspektiv till helheten. Avdelningschefen och de tre enhetscheferna bildar avdelningens ledningsgrupp.

På enheten arbetar 13 medarbetare som är placerade på Domstolsverkets kontor i Jönköping, Malmö, Stockholm och Göteborg, vilket innebär resor i tjänsten och att leda medarbetare på distans.

Vem är du?
Vi söker dig som är assessor eller gärna ordinarie domare och har ett intresse för ledarskap och utvecklingsfrågor. Det är meriterande om du har erfarenhet som chef med personalansvar, erfarenhet av verksamhetsutveckling och erfarenhet av arbete i Regeringskansliet eller annan statlig verksamhet.

För att lyckas i rollen måste du vara självgående, drivande och ansvarsfull. Du har förmåga att entusiasmera dina medarbetare och stötta dem i deras arbete. Du är van vid att samverka och skapa dialog på ett sätt som inger förtroende. Som ledare drivs du av att motivera och coacha dina medarbetare. Du har förmåga att fatta beslut utifrån ett helhetsperspektiv och är duktig på att kommunicera. Du har god pedagogisk förmåga och uttrycker dig väl i tal och skrift.

Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

Vilka är vi?
Avdelningen för domstolsutveckling består av tre enheter: Enheten för verksamhetsutveckling, Enheten för digital mål- och ärendehantering och Enheten för informationshantering. Avdelningen leds av avdelningschefen. Hela avdelningen på ca 55 medarbetare ansvarar tillsammans för att driva och stödja domstolarnas och nämndernas arbete med att utveckla verksamheten, för utvecklingen och förvaltningen av olika verksamhetsstöd för mål- och ärendehantering. Avdelningen ger även stöd till domstolarna och nämnderna i administrativa frågor. Avdelningen svarar även för rådgivning och stöd i arkivfrågor samt driver utvecklingsfrågor på arkivområdet.

Proaktivt och innovativt utvecklar vi Sveriges Domstolar för att tillgodose parters och medborgares behov och krav på rättssäker och snabb handläggning, enhetlig rättstillämpning och god service.

Enheten för verksamhetsutveckling ansvarar enligt Domstolsverkets arbetsordning för

- avdelningens strategiska inriktning vad gäller utvecklingen av domstolarnas kärnverksamhet,
- att driva och bistå domstolarna i utvecklingsfrågor avseende inre organisation och arbetsformer,
- att samordna domstolarnas behov av utvecklingsinsatser inom Domstolsverket vad gäller målhanteringsprocessen,
- att skapa förutsättningar för att domstolarna ska utveckla sitt sätt att använda informationssystem,
- att samordna och stötta domstolarna i arbetet med bemötande samt
- att skapa förutsättningar för ett regelbundet erfarenhetsutbyte mellan domstolar.

Arbetet på Enheten för verksamhetsutveckling innebär samarbete med alla avdelningar på Domstolsverket samt även många kontakter med domstolar, nämnder, Regeringskansliet och andra myndigheter inom framförallt rättsväsendet. Enheten ansvarar löpande för regeringsuppdrag.

Domstolsverket har sitt huvudkontor centralt i Jönköping och lokalkontor i Stockholm, Göteborg och Malmö. Här arbetar ca 400 personer med att utveckla, administrera och stödja Sveriges Domstolar inom områdena IT, HR, kompetensutveckling, ekonomi, juridik, kommunikation, säkerhet och fastighetsfrågor.

Som chef och medarbetare på Domstolsverket har du möjligheter att utvecklas och att själv aktivt bidra till utvecklingen inom hela Sveriges Domstolar, som utgörs av ett 80-tal domstolar, myndigheter och nämnder med omkring 7 000 medarbetare. Läs mer under www.domstol.se.

Övrig information
Anställningen är tills vidare med ett fyraårigt chefsförordnande. Placeringsort är Jönköping, Stockholm, Malmö eller Göteborg.

Välkommen med din ansökan senast den 14 september 2022.

För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Varaktighet, arbetstid
100%. Tillträde: Enligt överenskommelse Tillsvidareanställning

Publiceringsdatum
2022-08-25

Ersättning
Individuell lönesättning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-09-18
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Sveriges Domstolar

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2022/991".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Sveriges Domstolar (org.nr 202100-2742)

Arbetsplats
Domstolsverket

Kontakt
Klara Lutti, Avdelningschef
036-155354

Jobbnummer
6919235

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Sveriges Domstolar

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Sveriges Domstolar: