Chef till enheten för verksamhetsstyrning, Stockholm

Statens Servicecenter / Administratörsjobb / Stockholm
2024-10-21


Visa alla administratörsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Statens Servicecenter i Stockholm, Sundbyberg, Botkyrka, Södertälje, Nynäshamn eller i hela Sverige

Avdelningen Ledningsstöd är en gemensam stödavdelning för verksamhetsområde medborgarservice. Avdelningens uppdrag är att bistå ledningen i frågor kopplat till gemensam styrning och verksamhetsstöd. I verksamhetsansvaret ingår samordning, utveckling, förvaltning och uppföljning av frågor kopplat till:
• Kundmötet
• Systemstöd och utrustning på servicekontoren
• Tjänsteutformning och serviceinnehåll
• Anslutning av myndigheter för samverkan vid servicekontor
• Serviceavtal och överenskommelser

Avdelningen har två enheter; enheten för verksamhetsstyrning och enheten för utveckling och samordning. Denna kravprofil avser rollen som enhetschef för enheten för verksamhetsstyrning.

Enheten för verksamhetsstyrning bistår ledningen i styrning och utveckling av verksamhetsområdet genom framåtriktade analyser och underlag samt utvecklingsfrågor som innebär breddning och fördjupningen av lokal statlig service och dess finansiering.

Huvudsakliga arbetsuppgifter
I rollen som chef för enheten för verksamhetsstyrning ansvarar du för verksamhetsområdets arbete med att ta fram strategier för tillhandahållande av lokal statlig service och driva utvecklingsinitiativ knutna till den strategiska inriktningen. Vidare ansvarar du för verksamhetsområdets arbete med verksamhetsplanering, budget, prognos, verksamhetsuppföljning, intern styrning och kontroll. I din roll ingår även styrning, samordning och uppföljning av verksamhetsområdets arbete avseende civil beredskap och kontinuitetsplanering samt samverkan med myndigheter och kommuner.

Du har personalansvar och budgetansvar. Du rapporterar till chefen för avdelningen Ledningsstöd.

Du blir ansvarig för en ny enhet där du får möjlighet att vara med och utveckla enhetens uppdrag.

Publiceringsdatum
2024-10-21

Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
• Flerårig erfarenhet som chef med personalansvar
• Relevant akademisk utbildning
• Erfarenhet av strategiskt förändrings- och utvecklingsarbete på ledningsnivå
• Goda kunskaper om statsförvaltningen och dess beslutsprocesser och förståelse för den politiska struktur som myndigheten verkar inom

Vidare ska du ha följande förmågor
• Dokumenterad erfarenhet av att uttrycka dig väl i tal och skrift
• Att skapa ett gott samarbete med andra parter
• Att företräda verksamhetsområdet internt och externt
• Att säkerställa kvalitet i enhetens arbete och leveranser
• Att skapa struktur i enhetens arbete för att säkerställa att planer och åtaganden efterlevs
• Att vara en god ledare

Dessutom är det meriterande om du har:
• Goda kunskaper om ekonomisk styrning inom offentlig förvaltning
• Erfarenhet av arbete inom områden som är relevanta för statlig service till medborgare

Övrig information
Anställningen är 100% och tillsvidare.
Vi tillämpar vanligtvis provanställningstid.
Anställningen är placerad i Stockholm.
Vi erbjuder möjlighet till distansarbete.
Denna anställning kräver godkänd säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen. Som anställd kan du även komma att krigsplaceras utifrån totalförsvarets behov.

Välkommen med din ansökan innehållande CV samt personligt brev senast 11 november, 2024.
Intervjuer planeras att påbörjas vecka 47, 2024.

För att du ska få en så rättvis och korrekt bedömning som möjligt är det av stor vikt att du uppger år och månad för varje anställning samt en kort beskrivning av arbetsuppgifterna. Om den informationen inte framgår kan vi inte göra en korrekt bedömning av din kompetens och erfarenhet och du kan därför riskera att bli bortvald i urvalsprocessen.

Statens servicecenter

Vi erbjuder dig en arbetsplats där du får bidra med din kompetens i tjänster som ligger nära medborgare och myndigheter. Statens servicecenter har i uppdrag att göra staten mer tillgänglig och effektiv. Det gör vi genom att leverera administrativa tjänster inom lön, redovisning och e-handel till andra myndigheter. På våra servicekontor ger vi privatpersoner och företag stöd och vägledning i ärenden gällande ett flertal myndigheter.

Som medarbetare hos oss har du bland annat möjlighet till kompetensutveckling, karriärutveckling, friskvårdsbidrag och friskvårdstimme varje vecka. Vår verksamhet bedrivs med en tillitsbaserad kultur där alla medarbetare förväntas använda sin potential på bästa sätt, ta ansvar för sitt bidrag till helheten samt bidra positivt till verksamhetens utveckling. Som statlig myndighet delar vi tillsammans med hela statsförvaltningen en gemensam värdegrund, den statliga värdegrunden. Det innebär att vi följer sex principer för att leva upp till god förvaltning som är demokratisk, rättssäker, fri från korruption och effektiv.
Läs gärna mer om oss här.

Vår verksamhet finns i hela landet. Huvudkontoret finns i Gävle. Vi är också en beredskapsmyndighet inom sektorn ekonomisk säkerhet. Tillsammans är vi 1 600 medarbetare.

Statens servicecenter verkar för en diskrimineringsfri arbetsplats med ökad mångfald och jämställdhet.

Vi har gjort medieval för våra annonser och undanber kontakter från medie- och rekryteringsföretag.

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-11-11
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Statens Servicecenter (org.nr 202100-6453), http://www.statenssc.se

Kontakt
Facklig kontaktperson, ST
Susanna Larsson
010-557 07 88

Jobbnummer
8966703

Prenumerera på jobb från Statens Servicecenter

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Statens Servicecenter: