Chef till enheten för människa och omgivning hos Arbetsmiljöverket

Arbetsmiljöverket (Av) / Administratörsjobb / Solna
2024-03-11


Visa alla administratörsjobb i Solna, Sundbyberg, Stockholm, Danderyd, Lidingö eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Arbetsmiljöverket (Av) i Solna, Sundbyberg, Stockholm, Danderyd, Örebro eller i hela Sverige

Vill du vara med och utveckla Arbetsmiljöverket som arbetar med frågor som gör skillnad för hela arbetsmarknaden? Hos oss får du bidra i arbetet med att ingen ska bli sjuk, skadas eller dö av jobbet.
Vi söker en chef till enheten för människa och omgivning som tillsammans med kompetenta medarbetare och kollegor gör skillnad i samhället.

Ditt nya arbete
Som enhetschef styr, leder och utvecklar du enheten vars ansvarsområde omfattar frågor inom hälsa, säkerhet och inomhusmiljö. Det rör exempelvis systematiskt arbetsmiljöarbete, utformning av arbetsplatser, ergonomi, organisatorisk och social arbetsmiljö samt det arbetsmedicinska området. I rollen ingår resultat-, budget- och personalansvar och du arbetar både strategiskt och operativt mot fastställda mål. I det ingår att planera och fördela arbetet på enheten, utveckla medarbetare, följa upp kompetensbehov samt ansvara för en sund och hållbar arbetsmiljö. En stor del av myndighetens inspektioner görs utifrån de föreskrifter som enheten ansvarar för och i ditt uppdrag ingår därför översyn av föreskrifternas relevans och användning samt utveckling av enhetens arbetssätt.

Som chef samarbetar du mycket internt samt med externa parter såsom Polisen, Boverket och Diskrimineringsombudsmannen.

Vidare ingår du som enhetschef i avdelningens ledningsgrupp. Där bidrar du aktivt till att avdelningens verksamhet utvecklas i takt med Arbetsmiljöverkets övergripande mål och samhällets krav. Just nu befinner sig ledningsgruppen mitt i ett spännande förändringsarbete. Då flera av ledningsgruppens chefer är nya behöver vi se över våra gemensamma former för samarbete och arbetssätt för att tillsammans kunna bidra till en så effektiv och strategisk ledning som möjligt. Det innefattar även avdelningen i stort, i syfte att säkerställa att vi arbetar och organiserar oss på bästa sätt utifrån vårt uppdrag.

Din bakgrund - krav:

• relevant högskoleutbildning om minst 120 gamla respektive 180 nya högskolepoäng
• ledarerfarenhet med personal-, budget, resultat- och arbetsmiljöansvar
• aktuell erfarenhet av att driva utvecklingsarbete och att leda i förändring
• mycket god skriftlig och muntlig förmåga i svenska och engelska

För att lyckas i din ledarroll ser vi att du är tydlig och inkluderande i ditt ledarskap. Du drivs av att leda och utveckla andra och skapar engagemang och delaktighet. I utveckling av verksamheten har du god analytisk förmåga samt ett strategiskt perspektiv och ser till hela verksamhetens bästa. Eftersom avdelningen befinner sig i en förändringsfas ser vi gärna att du är initiativtagande och uthållig i att genomdriva förändringar.

Du har självinsikt och är en utpräglad lagspelare som löser konflikter på ett konstruktivt sätt. Din förmåga att skapa kontakter och underhålla relationer är god.

Slutkandidater till chefsbefattningen kan få genomgå tester före en eventuell anställning. I urvalet kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Meriterande
Det är meriterande om du har

• erfarenhet av tillitsbaserat och situationsanpassat ledarskap.
• erfarenhet av och förmåga att leda specialister från olika discipliner.
• Erfarenhet av/kunskap om enhetens frågor.
• ledarerfarenhet från statlig myndighet.
• erfarenhet av att arbeta med framtagande av föreskrifter vid en statlig myndighet.
• aktuell erfarenhet av att ingå i ledningsgrupp.

Mer om oss och rollen
Enheten för människa och omgivning är en del av avdelningen för regler, marknadskontroll och internationella frågor. Avdelningen ansvarar för regler och föreskrifter som utöver aktuella lagar styr hur en bra arbetsmiljö ska vara. Vi är ett sextiotal handläggare som är sakkunniga inom till exempel det kemiska, organisatoriska och sociala, ergonomiska och tekniska området. Vi medverkar också som svenska representanter vid utarbetande av EU-direktiv och standarder, stöttar och medverkar vid arbetsmiljöinspektioner, utför marknadskontroll och ger utbildningar. Avdelningen har en stab som följer upp författningsarbetet och arbetar övergripande med ärenden och remisser.

Avdelningen leds av Munasar Said Muse som genom sitt ledarskap ger dig mandat till att utveckla vår verksamhet och ditt ledarskap. För honom är det prioriterat att arbeta utifrån ett helhetsperspektiv. Dina blivande kollegor brinner för sina uppdrag, är generösa med att dela med sig av sina kunskaper och tycker att det är viktigt att ha roligt på jobbet.

Enheten består av ca 15 kunniga medarbetare och ansvarar för föreskrifter och regler inom hälsa, säkerhet och inomhusmiljö såsom exempelvis systematiskt arbetsmiljöarbete, utformning av arbetsplatser, arbetsanpassning, ergonomi, organisatorisk och social arbetsmiljö samt medicinska kontroller.

Anställningen är en tillsvidareanställning, på heltid och är för närvarande placerad på vårt kontor i Solna. Vi tillämpar individuell lönesättning och provanställning på sex månader. Önskvärt är att du kan börja hos oss den 1 september 2024.

Vi strävar efter att alla medarbetare ska ha balans mellan jobb, fritid och ha en hållbar arbetsmiljö, därför tillämpar vi förtroendearbetstid för chefer samt ger möjlighet till distansarbete. Mer om oss och våra förmåner finner du på https://www.av.se/om-oss/Jobba-hos-oss/.

Så rekryterar vi
Vår rekryteringsprocess grundar sig på kompetens och vi kommer därför att använda oss av kompetensbaserad rekrytering för att kvalitetssäkra denna process och därmed motverka diskriminering. Därför ber vi dig att svara på ett antal urvalsfrågor när du registrerar din ansökan och bifogar ditt CV.

Vi tycker att det är viktigt att även du får göra din bedömning av oss och därför välkomnar vi alla frågor före såväl som under rekryteringsprocessen. Har du frågor om rollen kontaktar du rekryterande chef, för funderingar kring rekryteringsprocessen är du välkommen att kontakta HR-partner.

En anställning hos oss kan innebära att befattningen placeras i säkerhetsklass. Säkerhetsprövning med eller utan registerkontroll kan därför komma att göras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap. Säkerhetsprövning genomförs enligt Säkerhetsskyddslagen (2018:585).

Fackliga kontaktpersoner är Adam Jansson för Saco, Marita Jonsson för ST samt Jenny Bengtsson för Seko. Samtliga nås via Arbetsmiljöverkets växel 010-730 90 00.

Välkommen med din ansökan senast den 31 mars 2024!

Ersättning
Individuell lönesättning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-03-31
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Arbetsmiljöverket (Av) (org.nr 202100-2148), https://www.av.se/

Arbetsplats
Arbetsmiljöverket

Kontakt
HR-partner
Josefine Hjorth
Josefine.Hjorth@av.se

Jobbnummer
8533126


Prenumerera på jobb från Arbetsmiljöverket (Av)

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Arbetsmiljöverket (Av):