Chef till Avdelningen för betalningsförmedling
Regeringskansliet / Administratörsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla administratörsjobb i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Regeringskansliet i Stockholm,
Solna,
Sundbyberg,
Ekerö,
Uppsala eller i
hela Sverige Vill du vara med och lösa en av de största samhällsutmaningarna? Trivs du i en miljö av innovationsanda,
framåtdriv och starkt samhällsengagemang? Välkommen att söka dig till statens mest spännande start up -
Utbetalningsmyndigheten!
Hos oss får du vara med och bygga upp en ny myndighet från grunden och bidra till att
förhindra välfärdsbrott och därigenom den organiserade brottslighetens framväxt. Du får en
arbetsgivare som månar om din utveckling och ger dig stort eget ansvar och mandat. Med
hjälp av teknik i framkant, innovativa arbetssätt och en bred palett av kompetenser kommer
du vara en del av en unik spjutspetsförmåga i det offentliga Sverige.
Om Utbetalningsmyndigheten
Den 1 januari 2024 inrättas Utbetalningsmyndigheten och är en del av en omfattande
kraftsamling för att förhindra och motverka organiserad brottslighet och välfärdsbrott.
Myndighetens uppdrag är att förebygga, förhindra och upptäcka felaktiga utbetalningar från
välfärdssystemen. Detta kommer göras genom dataanalyser och granskningar av
välfärdsutbetalningar samt genom att ansvara för att välfärdsutbetalningar och utbetalningar
från skattekontot kan genomföras till vardags, i kris och i krig.
Läs mer här: Inrättande av Utbetalningsmyndigheten - Regeringen.se.
Ansvar och arbetsuppgifter
Avdelningen för betalningsförmedling ansvarar för att administrera systemet med
transaktionskonto enligt lagen om transaktionskonto vid Utbetalningsmyndigheten.
Avdelningen ansvarar vidare för att fullgöra myndighetens serviceåtagande gentemot enskilda,
företag och övriga myndigheter såvitt avser systemet med transaktionskonto. Systemet med
transaktionskonto kommer ha tydliga beroenden och kopplingar till såväl anslutna
myndigheters betalningsrutiner som till den svenska betalningsmodellen som förvaltas av
Riksgäldskontoret. En central del av ditt uppdrag är därför att skapa goda förutsättningar för
samarbete och samverkan med andra myndigheter och aktörer. En viktig effekt av ditt arbete
kommer att vara en ökad robusthet i det statliga utbetalningsmaskineriet.
Som chef i Utbetalningsmyndigheten arbetar du enligt myndighetens uppgifter och uppdrag
från regeringen såsom dessa omsätts i myndighetens strategier, inriktningar och mål. Du
ansvarar för att din verksamhet är rättssäker och effektiv samt präglas av utvecklingsförmåga
och nytänkande. Du utgår från en helhetssyn på uppdraget vilket innebär att du leder din
verksamhet utifrån myndighetens övergripande uppgift att motverka välfärdsbrottslighet och
organiserad brottslighet, de grundläggande principer som enligt grundlagarna ska prägla all
offentlig verksamhet (den statliga värdegrunden) och det önskade ledarskapet som du
tillsammans med generaldirektören och övriga avdelnings- och stabschefer kommer att
definiera.
Ditt engagemang i ledarskapet är stort. Du har ett starkt fokus på resultat och effekter av
avdelningens verksamhet. Med utgångspunkt i det systematiska arbetsmiljöarbetet säkerställer
du hållbara förutsättningar för medarbetarna på avdelningen. Du anpassar ditt ledarskap
utifrån vad situationen och uppdraget kräver.
Du har verksamhetsansvar, budgetansvar samt personalansvar för medarbetare och för
eventuella kommande direkt underställda chefer. Du beslutar inom tilldelad budget,
verksamhetsplan och kompetensförsörjningsplan för avdelningen.
Som avdelningschef ingår du i myndighetens ledningsgrupp och bidrar där med din
kompetens och ditt engagemang. Du tar ett stort ansvar för myndighetens övergripande
uppdrag genom att vara konstruktiv och proaktiv i ledningsgruppens arbete. Du rapporterar
till generaldirektören.
Vi söker dig som:
• Har relevant akademisk examen eller motsvarande meriter.
• Har mångårig erfarenhet av utvecklingsarbete och it-kravställning på strategisk nivå.
• Har minst tre års chefserfarenhet och erfarenhet av att leda i förändring.
• Har mycket god kommunikativ förmåga både på individ- och gruppnivå och uttrycker
dig väl både i tal och skrift.
Det är meriterande om du:
• Har erfarenhet av arbete - vid exempelvis kreditinstitut - med betalningssystem eller
andra it-system som hanterar stora transaktionsvolymer.
• Har mångårig erfarenhet av myndighetsamarverkan som rör it och informationsutbyte
eller motsvarande samverkan i kommunal eller privat verksamhet.
• Har erfarenhet av arbete med den statliga betalningsmodellen.
• Har erfarenhet av arbete med penningtvättsfrågor.
• Har erfarenhet av att etablera en ny verksamhet, gärna med konsultstöd.
• Har erfarenhet av att ansvara för ärendehantering och service gentemot enskilda.
Publiceringsdatum2023-10-20Dina egenskaperDet är av stor vikt att du är en, trygg, ansvarsfull och omdömesgill person. Du har integritet
samtidigt som du är prestigelös vilket innebär att du tar ansvar och står för dina beslut men
också kan ompröva dem när så behövs. Du har förmåga att arbeta med komplexa frågor och
utgår från helhetssyn och systemförståelse. Att du har mycket god samarbetsförmåga är en
självklarhet.
För att lyckas med uppdraget krävs att du har en mycket god förmåga att skapa engagemang
och god förmåga att anpassa ditt ledarskap utifrån vad personen, situationen och uppdraget
kräver. Du har starkt engagemang i kompetensutvecklingsfrågor och arbetsmiljöarbete.
De första åren kommer präglas av uppbyggnad och etablering av myndighetens verksamhet.
Det kommer därför ställas stora krav på att du har god strategisk förmåga, att du kan
formulera en idé och vision för din verksamhet som dina medarbetare omsätter i praktiken
och att du klarar av att ta initiativ, fatta beslut och agera även om förutsättningarna inte är
helt klara. Du har ett tydligt fokus på att nå mål och skapa resultat med din avdelnings
verksamhet.
I din roll kommer du hantera känsliga och sekretessreglerade uppgifter vilket ställer höga krav
på rätt hantering. Därför är det viktigt att du som ska arbeta hos Utbetalningsmyndigheten
har högt säkerhetsmedvetande.
Vi fäster stort avseende vid dina personliga egenskaper och dina ledaregenskaper.
Övrig informationTjänstgöringsorten är i Stockholm. Myndigheten kommer att finnas i moderna lokaler i närheten av Gullmarsplan. Befattningen är placerad i säkerhetsklass vilket kräver svenskt
medborgarskap.
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid. Du kan komma att krigsplaceras på myndigheten. Resor i tjänsten kan förekomma.
Varaktighet, arbetstid, etc. Heltid
Ersättning Enligt överenskommelse
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2023-11-08
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Regeringskansliet (org.nr 202100-3831)
Hammarbybacken 31 (
visa karta)
103 33 STOCKHOLM
Kontakt avd CHEF
Andreas Herne
08-405 1047 Jobbnummer 8205728
Observera att sista ansökningsdag har passerat.