Chef för strategiskt inköp
Adding People AB / Inköpar- och marknadsjobb / Jönköping
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla inköpar- och marknadsjobb i Jönköping,
Aneby,
Habo,
Mullsjö,
Vaggeryd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Adding People AB i Jönköping,
Aneby,
Habo,
Mullsjö,
Vaggeryd eller i
hela Sverige Därför är du viktig
Nu söker vi på Orkla House Care en inköpschef med ansvar över vårt råmaterial. Har du akademisk utbildning, goda kunskaper inom inköp, samt några års erfarenhet som ledare inom området så kan detta vara tjänsten för dig! På Orkla House Care arbetar vi i en kreativ och affärsdriven arbetsmiljö med högt i tak och korta beslutsvägar. Det innebär att du får chansen att vara med i utformningen av din roll, och förmånen att skapa ett stort värde på riktigt!
Det här är Orkla House Care AB
Du vet den där känslan av lycka som kommer när du har avslutat ett målningsprojekt? På Orkla House Care arbetar vi varje dag med att hjälpa våra kunder att uppnå den känslan, genom att erbjuda dem de bästa verktygen för deras arbete.
Vi är en ledande leverantör av penslar, rullar och andra måleriverktyg. Dessutom levereras relevanta förbrukningsartiklar som maskering och slipmedel samt städutrustning. Som företag vill vi göra det enklare för våra kunder och konsumenter att lyckas med sina utmaningar inom vår kategori, genom våra varumärken: Anza, Anza Pro, Jordan, Jordan Håndverk, Harris, Hamilton, Spekter och S.A.M.
Orkla House Care är ett av portföljbolagen inom Orkla ASA. Verksamheten har cirka 750 anställda och omsätter runt 1,5 miljarder norska kronor. Huvuddelen av produkterna är egenproducerade och distribueras via Bankeryd i Sverige och via Bromsgrove i Storbritannien. På siten i Bankeryd, som också är vårt nordiska logistikcentrum, finns förutom fabriksorganisationen också representanter för finans, HR, försäljning, strategiskt inköp, utveckling, kundservice och marknad.
Med en stolt historia, fokus på innovation och i nära samarbete med våra kunder fortsätter vi vår satsning för framtiden. Mer information hittar du på
www.orklahousecare.com.Vår kultur
På Orkla House Care är vi stolta över vårt företag och produkterna vi tillverkar. Vi lyckas genom vårt engagemang, vår kompetens och genom att ha hjärtat med oss i allt vi gör. Känslan på Orkla House Care är familjär, där vi alla är måna om varandra och stolta över det vi skapar tillsammans! Det finns en gedigen kunskap i vårt företag och med vår naturliga framåtanda kommer vi satsa på ytterligare kompetensutveckling framåt.
Fokus i din roll
Som strategisk inköpschef över vårt råmaterial är du övergripande ansvarig för inköp av råvaror och komponenter till Orkla House Cares samtliga produktionsanläggningar. Du leder och utvecklar ditt inköpsteam så att ni tillsammans driver och utvecklar samarbetet med leverantörerna som främst finns i Europa och Asien. Du kommer även att ansvara för att vidareutveckla processer och arbetssätt av/och i nyligen implementerat ERP-system (IFS10).
I dina huvudsakliga arbetsuppgifter ingår det att:
Skapa och underhålla leverantörsklassificering (i nära samarbete med R&D och kvalitetsavdelning).
Förhandla prissättning och andra villkor för utvalda leverantörer (detta görs primärt av ansvarig Category Manager). Inköpschefen supportar och coachar Category Managers i deras arbete med prisförhandlingar.
Löpande utveckla inköpsprocesser och inköpspolicys.
Övervaka prisutvecklingen på Orklas House Cares inköpta produkter över tid (i nära samarbete med ekonomiavdelningen).
Nära samarbete med ansvariga för supply chain, kvalitet, R & D, ekonom och produktion.
Leda arbetet med årlig kostnadsreduktion inom råmaterial-teamet centralt.
Vid behov hitta nya leverantörer i samarbete med ansvarig Category Manager.
Sätta upp mål för det kommande året i en inköpsbudget, som inkluderar både prisförändringar på befintliga leverantörer samt effekten av kostnadsbesparingsprojekt som t ex leverantörsbyten.
Nära samarbete med Procurement Director för att säkerställa anpassning till gemensamma mål och strategier.
Om vi får önska
Vi sätter givetvis stor vikt vid dina personliga egenskaper, men ser det också som nödvändigt att du har med dig följande sedan tidigare:
Flera års erfarenhet av strategiskt inköpsarbete och projektledning.
Flera års erfarenhet av att leda personal och gärna att du tidigare har lett personal på distans, gärna med placering i olika länder.
Goda kunskaper i Excel.
God förhandlingsförmåga med internationella leverantörer. Har du erfarenhet från den asiatiska marknaden ser vi det som ett plus.
Förståelse/erfarenhet av kvalitetssäkring av leverantörer är önskvärt.
Kommunicerar obehindrat på svenska och engelska i såväl tal som skrift.
Är det rätt plats för dig?
För att lyckas i rollen ser vi att du är en skicklig relationsbyggare med förmåga att samarbeta med intressenter både internt och externt. Här kommer du fungera som spindeln i nätet, vilket kräver att du förstår vikten av god kommunikation och tydlighet. Som ledare är du trygg och har förmågan att entusiasmera din grupp.
För att lyckas i rollen bör du därtill ha en god kommersiell förståelse, samt förmågan att hantera stora mängder data, visualisera, dra slutsatser och skapa underlag för datadrivna beslut.
Har vi fångat ditt intresse? Varmt välkommen med din ansökan!
Bra att veta
Placering Orkla House Care Bankeryd.
Du blir ansvarig för ett team med 4-5 direktrapporterande medarbetare.
Du rapporterar till Procurement Director för Orkla House Care, Stuart Hyde, placerad i England.
I tjänsten ingår ca 1-2 resor/kvartal där du ligger ute några dagar/tillfälle.
Visa intresse snarast, dock senast den 10 september - urval kan komma att ske löpande.
Vid frågor, hör av dig till Erica 076-163 02 12 eller Christina 070-302 15 23.
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2023-09-10
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Adding People AB (org.nr 559161-8714)
Tallvägen 6 (
visa karta)
564 35 BANKERYD
Arbetsplats Orkla House Care
Jobbnummer 8040947
Observera att sista ansökningsdag har passerat.