Chef för riskenheten i Stockholm, tillika Pensionsmyndighetens riskchef

Pensionsmyndigheten / Administratörsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Pensionsmyndigheten i Stockholm, Botkyrka, Gävle, Gotland, Söderhamn eller i hela Sverige

Pensionsmyndigheten ansvarar för den allmänna pensionen och informerar om hela pensionen. Varje år betalar vi ut cirka 388 miljarder kronor till 2,3 miljoner pensionärer, genomför cirka 900 000 fondbyten och skickar ut 7,9 miljoner orange kuvert. Vi har ca 25 miljoner digitala kundkontakter per år. Vi är cirka 1800 medarbetare på åtta orter, från Luleå i norr till Halmstad i söder.

Vi gör pensioner enklare!

Sedan 2019 arbetar Pensionsmyndigheten i enlighet med en modell med tre ansvarslinjer.

Andra ansvarslinjen utgörs av myndighetens riskenhet. Inom ramen för riskenhetens organisation finns idag de tre självständiga funktionerna riskfunktionen, kvalitetsfunktionen och dataskyddsfunktionen med myndighetens dataskyddsombud. Funktionerna har i uppdrag att såväl stödja som att övervaka myndighetens arbete med risk, kvalitet och dataskydd.

Riskenheten är organisatoriskt placerad inom avdelningen för myndighetsstyrning och stöd där riskchefen även ingår i avdelningens ledningsgrupp. Riskchefen och funktionerna i riskenheten rapporterar direkt till generaldirektören i risk, kvalitets- och regelefterlevnadsfrågor. Administrativt rapporterar riskchefen till chefen för avdelningen för myndighetsstyrning och stöd. Dataskyddsombudet, som är placerad på riskenheten, arbetar självständigt i enlighet med riktlinjer för dataskyddsombudet.

Riskfunktionens arbete syftar till att skapa förutsättningar för en god och effektiv riskhantering och intern styrning och kontroll inom Pensionsmyndigheten. Detta genom att öka medvetenheten och kompetensen hos chefer och medarbetare samt genom att stärka processer och metoder för riskhantering. I funktionens ansvar ingår även vissa uppgifter som bidrar till att förstärka Pensionsmyndighetens regelefterlevnad av myndighetens ramverk för styrande dokument. Riskfunktionen fyller också en rådgivande funktion för myndighetens generaldirektör och ledningsgrupp samt till styrelsens risk- och revisionsutskott.

Pensionsmyndigheten söker nu efter en chef till riskenheten, tillika myndighetens riskchef.

Publiceringsdatum
2023-05-02

Dina arbetsuppgifter
Funktionerna inom riskenheten ska stödja första linjens verksamhet genom löpande information, utbildning och råd i frågor avseende riskhantering, kvalitet och dataskydd. Där ingår även att utveckla myndighetens metoder och verktyg inom dessa områden.

Funktionerna ska också övervaka och kontrollera första linjens verksamhet genom att löpande utmana verksamhetens arbete, följa upp interna kontroller samt genomföra granskande insatser.

Som riskchef ingår du i interna och externa nätverk för riskhantering och intern styrning och kontroll och företräder Pensionsmyndigheten inom dessa områden i externa sammanhang. Internt har du kontakter inom hela myndigheten och vid behov med myndighetens styrelse. Till myndighetsledningen ska du sakligt och pedagogiskt kunna redogöra för risker och regelefterlevnad samt vad som görs för att åtgärda dessa. Till övriga chefer och medarbetare ska du kunna berätta vad som förväntas av chefer och medarbetare och samtidigt vara stödjande.

Som riskchef och chef för riskenheten är du i hög grad operativt delaktig i de sakfrågor som ingår i enhetens uppdrag generellt och i riskfunktionens uppdrag specifikt. I din roll som personalansvarig för enhetens medarbetare ska du stötta i sak- och medarbetarfrågor samt bidra till att möjliggöra resultat och utveckling inom funktionernas sakområden; risk, kvalitet och dataskydd. Pensionsmyndighetens ledarskap bygger på tre viktiga områden: att motivera, skapa förutsättningar och att bygga förtroende.

Erfarenhet och utbildning
Vi söker dig med akademisk examen, gärna inom ekonomi eller annat lämpligt område. Du har minst fem års erfarenhet av arbete med risk och/eller regelefterlevnad och intern styrning och kontroll. Du har intresse och förståelse för verksamheten och vårt viktiga samhällsuppdrag samt dokumenterad ledarerfarenhet. Erfarenhet från statlig verksamhet, bank eller försäkring samt verksamhetsutveckling med stort inslag av IT är meriterande. Även kunskaper om eller certifiering inom riskhantering är meriterande. Utöver detta har du mycket god förmåga att på svenska uttrycka dig i tal och skrift.

Egenskaper
I denna rekrytering fäster vi stor vikt vid dina personliga egenskaper och lämplighet för befattningen. Som person är du strukturerad, analytisk, utvecklingsinriktad, lyhörd och bra på att bygga relationer. Du är nyfiken och ser helheten i stora strategiska frågor samt har förmågan att omsätta mål till leverans, resultat och verksamhetsnytta på kort och lång sikt. Då arbetet innebär breda kontaktytor inom myndigheten är en kommunikativ, pedagogisk och social förmåga en mycket viktig förutsättning. Du är trygg i din roll som ledare och tillämpar ett coachande förhållningssätt. Som ledare ser du ett tillitsbaserat ledarskap som en självklarhet och värdesätter ett starkt medarbetarskap.

Övrigt
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid och tillträde sker enligt överenskommelse. Vi tillämpar generellt provanställning om 6 månader.

Anställningen är med placering i Stockholm. Vi erbjuder hybridarbetssätt med arbete på kontoret och möjlighet till distansarbete utifrån en överenskommelse med arbetsgivaren.

Arbetspsykologiska tester kommer att vara en del i urvalsprocessen.

Då anställningen är placerad i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt Säkerhetsskyddslagen (2018:585) kommer att genomföras innan anställning.

Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.

Har du skyddade personuppgifter kontakta rekryterande chef som hjälper dig med din ansökan.

För mer information
För mer information kontakta:
Vikarierande avdelningschef myndighetsstyrning och stöd Erik Ekblad, 072-210 23 11 eller vikarierande generaldirektör Kajsa Möller, kajsa.moller@pensionsmyndigheten.se

Fackliga representanter: Linda Modin, SACO, 072-210 29 83 och Ann-Christine Jonsson, ST, 010-454 28 54

#VårtJobbBerörAlla

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till annonskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför ytterligare kontakt med media-/annonsförsäljare, rekryteringssajter och liknande.

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-05-21
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "PSL 2023".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Pensionsmyndigheten (org.nr 202100-6255)

Jobbnummer
7720270

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Pensionsmyndigheten

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Pensionsmyndigheten: