Chef för Pensionsmyndighetens utveckling

Pensionsmyndigheten / Administratörsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Pensionsmyndigheten i Stockholm, Botkyrka, Gävle, Gotland, Söderhamn eller i hela Sverige

Vill du göra pensioner enklare och driva utvecklingen på en av Sveriges modernaste myndigheter? Nu söker vi Chef för Pensionsmyndighetens utveckling.

Pensionsmyndigheten ansvarar för den allmänna pensionen och informerar om hela pensionen. Varje år betalar vi ut drygt 300 miljarder kronor till 2,1 miljoner pensionärer, genomför nästan 1,4 miljoner fondbyten och skickar ut 6,7 miljoner orange kuvert. Vi är drygt 1 000 medarbetare på 8 orter.

Vi gör pensionen enklare - för att alla ska kunna leva i nuet.

Vill du vara med och utveckla Pensionsmyndigheten?
Vi är en myndighet med ett tydligt uppdrag som i grunden handlar om att göra pensioner enklare för både pensionssparare och pensionärer. Vi har ett gott och ökande förtroende hos pensionssparare och pensionärer samt ett bra arbetsklimat internt. Placeringsort är Stockholm och där arbetar vi i lokaler vid Hornstull på Södermalm.

Inom Pensionsmyndigheten pågår ett intensivt utvecklings- och förändringsarbete. Du har tillsammans med myndighetens ledning, ett helhetsansvar för att myndighetens verksamhetsutvecklings- och förändringsarbete genomförs och för att myndighetens framtidsbild realiseras.

Som chef för utvecklingsavdelningen har du ett ledande och drivande ansvar för den långsiktiga och strukturerade utvecklingen av vår kärnverksamhet, med utgångspunkt i vår strategiska plan. Det innebär bland annat ett skifte i IT-stöd och metodik i våra processer liksom att realisera vårt uppdrag att ge Sveriges pensionssparare och pensionärer bättre information och service.

Du ansvarar för att leda arbetet med att ta fram och underhålla myndighetens framtidsbild samt att driva och arbeta med konkretisering och genomförande av olika projekt och aktiviteter för att realisera framtidsbilden.

I avdelningens uppdrag ingår att ansvara för myndighetens förvaltnings- och projektstyrning, inklusive metodik för att genomföra detta.

I uppdraget ingår också att utveckla regelverket för kärnverksamheten, att hålla samman och driva olika internationella frågor samt att säkerställa en betryggande kvalitet och kontroll i syftet att minska felaktiga utbetalningar. Avdelningen förvaltar myndighetenskvalitetsuppföljningsmodell och har det sammanhållande ansvaret för omvärldsbevakningen.

Avdelningens arbetssätt är konsultativt stödjande och allt utvecklings- och förändringsarbete sker i nära samverkan med kärnverksamheten och IT samt övriga avdelningar och staber. Arbetet innebär även samverkan med andra myndigheter och organisationer, bland annat inom ramen för samarbetet kring tjänsten Min Pension.

Utvecklingsavdelningen startade den 1 januari 2014 så avdelningen är fortfarande under utveckling. En viktig del i ditt chefsuppdrag blir därför att fortsätta utveckla avdelningens inre verksamhet avseende organisation, interna arbetssätt och metoder, en strukturerad planerings- och uppföljningsprocess för avdelningen samt utveckling av kompetensförsörjningen på avdelningen.

På utvecklingsavdelningen arbetar ungefär 60 medarbetare och till din hjälp att leda verksamheten har du tre enhetschefer.

Du har personal- och budgetansvar och ansvarar vidare för att din verksamhet bedrivs med hög kvalitet, service, effektivitet och kostnadsmedvetenhet. Du rapporterar direkt till generaldirektören och ingår i myndighetens ledningsgrupp.

Publiceringsdatum
2014-09-26

Erfarenhet och utbildning
Du har en relevant akademisk examen. Du har chefserfarenhet från en stor organisation, gärna i en ledande och styrande roll från organisationer med ansvar för verksamhetsutveckling. Vidare har du omfattande erfarenhet av att driva verksamhetsutvecklings- och förändringsarbete såväl strategiskt som operativt samt även med inslag av it-utveckling. Du har erfarenhet av att arbeta konsultativt stödjande och i samverkan med både interna och externa parter för att åstadkomma resultat. Du har ett för uppdraget relevant kontaktnät, gärna både nationellt och internationellt. Kunskap inom pensionsområdet, social-försäkringsområdet eller livförsäkringsbranschen är meriterande.

Dina egenskaper
Du är drivande, arbetar övergripande och målinriktat för att åstadkomma delaktighet, engagemang samt resultat. Vi lägger stor vikt vid goda ledaregenskaper såsom lyhördhet och god kommunikativ förmåga, samt att du är analytisk, strukturerad och kvalitetsmedveten. Strategiskt tänkande med ett ledningsperspektiv, att vara lösningsorienterad och ha förmåga att fatta beslut är också avgörande i rollen som chef. Du har lätt för att samarbeta och bygga långsiktiga relationer både internt och externt samt även arbeta konsultativt stödjande.

Du är trygg, stabil, har god självinsikt samt vana att utveckla, motivera och leda professionella och självständiga medarbetare.

För att lyckas med Pensionsmyndighetens ambitioner och långsiktiga mål är det viktigt att du som chef jobbar för att arbetsmiljön inom myndigheten och på avdelningen präglas av arbetsglädje, effektivitet och ständig utveckling.

När vi anställer lägger vi stor vikt vid personliga egenskaper.

Övrig information
Då anställningen är placerad i säkerhetsklass krävs svensk medborgarskap. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt Säkerhetsskyddslagen (1996:627) kommer att genomföras innan anställning.

För mer information:
För mer information om tjänsten kontakta generaldirektören Katrin Westling Palm, tel. 010-454 22 00.

Fackliga representanter: Maria Johansson, SACO, tel. 010-454 36 43 och Ann-Christine Jonsson, ST, tel. 010-454 28 54 .

Välkommen med din ansökan!
Ange diarienummer PSL 2014-120 i din ansökan.

Du ansöker på www.pensionsmyndigheten.se/ledigatjanster

Vi har i denna rekrytering tagit ställning till vilka annonseringskanaler som ska användas, varför vi undanber oss alla samtal från säljare.

Arbetstider och omfattning
Heltid 100% Tillsvidare -

Ersättning
Fast lön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2014-10-26
Ange följande referens när du ansöker: dnr: PSL 2014-120
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Pensionsmyndigheten

Adress
Pensionsmyndigheten
Box 38190
10064 Stockholm

Kontorsadress
Hornsgatan 168

Övriga kontaktuppgifter

Jobbnummer
2010391

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Pensionsmyndigheten

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Pensionsmyndigheten: