Chef för överförmyndarenheten i Västra Gästrikland

Sandvikens kommun, Kommunledningskontoret / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Sandviken
2017-09-15
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Chef för överförmyndarenheten i Västra Gästrikland" (publicerad 2018-01-15) ⬅️


Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Sandviken, Ovanåker, Gävle, Hofors, Ockelbo eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Sandvikens kommun, Kommunledningskontoret i Sandviken

Som ledare i Sandvikens kommun är du varje dag med och formar vår gemensamma framtid. I ditt arbete får du möjlighet att möta människor och uppleva glädjen i att göra skillnad. Ditt ledarskap präglas av mod, tydlighet och nyfikenhet. Tillsammans bidrar vi till välfärd för Sandvikens 39 000 invånare.

I våra verksamheter arbetar 3000 människor inom 370 yrken. Vår vision är ett Sandviken där vi känner oss hemma och gör varandra bättre. Med ett brett utbud av kultur, idrott och upplevelser och naturen inpå knuten är Sandviken en plats där det är enkelt att trivas.

Som ny ledare har du förmånen att få gå vårt uppskattade interna ledarprogram. Vår ledstjärna är det situationsanpassade personliga ledarskapet med ett coachande och hälsofrämjande förhållningssätt. Tillsammans arbetar vi för ett långsiktigt hållbart arbetsliv där alla får möjlighet att utvecklas både professionellt och personligt.




Publiceringsdatum
2017-09-15

Arbetsuppgifter
Överförmyndarnämnden i Västra Gästrikland är en gemensam nämnd som består av Sandviken, Ockelbo och Hofors kommun med Sandvikens kommun som värdkommun. Överförmyndarenheten är placerad under kommunledningskontoret och består av en handläggande chef och två överförmyndarhandläggare.
Som chef för överförmyndarenheten ska du bland annat:
• leda och coacha medarbetarna
• driva utvecklingsarbetet
• handlägga överförmyndarärenden (enligt föräldrabalken och lag om god man för ensamkommande barn) samt formulera/fatta beslut i olika tillståndsfrågor
• delta i domstolssammanträden och avge yttranden till domstolar
• föredra ärenden vid nämndsammanträden
• författa yttranden och utreda frågor inom verksamhetsområdet
• rekrytera, utbilda och ge information till ställföreträdare och externa kontakter
• granska redovisningshandlingar samt arvodera ställföreträdare
• hålla dig informerad om förändringar/nyheter inom verksamhetsområdet

Vi erbjuder ett viktigt arbete med intressanta, omväxlande och utmanande arbetsuppgifter. Som chef för överförmyndarenhet kommer du att leda en liten arbetsgrupp som präglas av ansvarstagande, flexibilitet och höga ambitioner.


Kvalifikationer
Vi söker dig som har högskole- eller universitetsutbildning inom juridik, ekonomi, statskunskap, social-/beteendevetenskap eller annat område som arbetsgivaren bedömer relevant. Du bör ha goda kunskaper om förvaltningslag, offentlighets- och sekretesslagstiftning. Det är även meriterande om du har kunskaper om kommunallag och förmyndarskapslagstiftning. Du ska ha erfarenhet från offentlig förvaltning med myndighetsutövning och det är meriterande om du har erfarenhet av arbete med överförmyndarfrågor.
Vi ser gärna att du arbetar som chef eller i ledande roll och som ledare ska du ha ett coachande förhållningssätt gentemot dina medarbetare. Den chef vi söker ska vara trygg och stabil samt ha lätt för att samverka med andra på ett professionellt och serviceinriktat sätt.
Det är viktigt att du har god kommunikativ förmåga, goda kunskaper i svenska språket och uttrycker dig väl i tal och skrift eftersom arbetet innebär fortlöpande kontakter med myndigheter och andra aktörer inom flera olika samhällsområden. Sandvikens kommun ingår i finskt förvaltningsområde. Har du språkkunskaper i finska kan det därför vara meriterande likväl som andra språkkunskaper utöver svenska är meriterande.
Du är en strukturerad person med förmåga att planera och utveckla verksamheten framåt. Arbetet med att digitalisera för att effektivisera och underlätta för såväl medborgare som medarbetare är en prioriterad fråga så erfarenheter av digitaliserade processer är meriterande. God datorvana är ett krav.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet För att komma ifråga för anställning krävs utdrag utan belastning ur polisens misstanke-och belastningsregister.

ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Sandvikens kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig att skicka in din ansökan digitalt via Offentliga jobb och inte via e-post eller pappersformat.

Information till rekryteringskonsulter och annonssäljare:
Sandvikens kommun gör aktiva val när det gäller var vi vill exponera våra platsannonser och vilket stöd vi vill ha i rekryteringen. Vi kommer inte att köpa tjänster eller annonsplats för en pågående rekrytering och ber er därför att inte kontakta oss med sådana erbjudanden.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Dagtid. Tillsvidareanställning Tillsvidareanställning i kommunen med chefsförordnande.

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2017-10-02
Ange följande referens när du ansöker: 101-17
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Ann-Sofie Hedenström ann-sofie.hedenstrom@sandviken.se 026-241214

Företag
Sandvikens kommun, Kommunledningskontoret

Adress
Sandvikens kommun, Kommunledningskontoret
Odengatan 37
81180 SANDVIKEN

Kontorsadress
81180 Sandviken

Jobbnummer
3701104

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Sandvikens kommun, Kommunledningskontoret

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Sandvikens kommun, Kommunledningskontoret: