Case manager med samordningsuppdrag till Bostad Först

Södertälje kommun / Behandlingsassistentjobb / Södertälje
2025-10-28


Visa alla behandlingsassistentjobb i Södertälje, Salem, Ekerö, Nykvarn, Botkyrka eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Södertälje kommun i Södertälje, Botkyrka, Sundbyberg, Stockholm, Upplands Väsby eller i hela Sverige

Case manager med samordningsuppdrag till Bostad Först
Bostad Först är en evidensbaserad modell som bygger på att bostad är en mänsklig rättighet och förutsättning för att individer ska ha möjlighet att hantera olika livsproblem. Bostad Först erbjuder personer i långvarig hemlöshet med komplex problematik såsom skadligt bruk/beroende och psykisk ohälsa, en egen lägenhet samt individuellt anpassade stödinsatser.
Bostad Först i Södertälje växer och blir 2026 en del av ordinarie verksamhet. Därför söker vi nu ytterligare en case manager som ska arbeta enligt Bostad Först-metoden och stödja personer flytta till ett eget boende samt stöd i kvarboende enligt metoden åtta grundprinciper. I rollen ingår ett samordningsuppdrag där du utöver arbetet som cm samordnar insatserna i Bostad Först-teamet tillsammans med resultatenhetschef.


Publiceringsdatum
2025-10-28

Arbetsuppgifter
Som case manager i Bostad Först kommer du att tillsammans med hyresgästen kartlägga hens behov och mål, tillgängliggöra det stöd och de resurser som hyresgästen har behov av samtidigt som du själv ger praktiskt stöd inom alla livsområden.
En av de principer som Bostad först bygger på är skademinimering, vilket i sammanhanget innebär att du stödjer hyresgästen i att hitta strategier att hantera och lindra negativa konsekvenser av skadligt bruk i syfte att möjliggöra kvarboende i lägenhet. Du har förmåga att ge omfattande stöd utan att ge avkall på personens rätt till självbestämmande eller ta över ansvaret för personens liv. Du tror på att förändring är möjlig, och kan förmedla lugn och en positiv känsla till personer även under svåra omständigheter. I arbetet med att stödja hyresgästen att hitta strategier och möjligheter och vid upprättandet av genomförandeplaner är MI och LAB rådande förhållningssätt. För att lyckas i ditt arbete behöver du upprätta god samverkan och samarbete med olika vårdgivare, hyresvärdar, mfl.
I samordningsuppdraget ingår arbetsuppgifter som metodstöd till medarbetare i den egna verksamheten, utföra egenkontroller och säkra verksamhetens kvalitét, deltagande i samverkansgrupper för Bostad Först samt att tillse att hyreslagstiftningen följs genom exempelvis vräkningsförebyggande arbete på fältet.
Brukarinflytande är en annan central princip i Bostad Först, varför du bör ha intresse för att tillsammans med dina kollegor utveckla arbetssätt som främjar brukarnas inflytande såväl på individ- som på gruppnivå i verksamheten.
Som case manager i Bostad Först arbetar du främst kontorstider måndag till fredag. Kväll- och helgarbete kan förekomma, Ob-tillägg tillkommer. Lägenheterna i Bostad först är spridda över kommunen, så arbetet innebär att du rör sig mellan olika adresser med kollektivtrafik, cykel eller bil.

Vem är du?
För att lyckas med vårt uppdrag så behöver du vara flexibel och uthållig, ha mycket god samarbets- och initiativförmåga samt självständigt kunna planera, genomföra och följa upp insatser strukturerat. Du behöver vara empatisk, motiverande och kunna skapa allians med hyresgästerna. Som case manager i Bostad Först krävs att du har personlig mognad, att du är självgående och är bekväm med att arbeta ensam, samtidigt som du har ett nära samarbete med dina kollegor.

Kvalifikationer
• Socialpedagog, behandlingspedagog eller annan utbildning på minimum två år heltid som arbetsgivaren bedömer som likvärdig.
• Du har minst 5 års erfarenhet av socialt arbete, helst med erfarenhet av arbete med människor med beroendeproblematik och/eller psykisk ohälsa samt erfarenhet av arbetsledning.
• Erfarenhet av samverkan och samordning mellan olika aktörer.
• Kunskap om socialtjänsten och om lagar och regler som styr kommunens och regionens insatser för målgruppen. Du har kunskap om Bostad Först och de 8 grundprinciperna samt hyreslagstiftning
• God kännedom om samhället och välfärdssystemet.
• Du är noggrann och har administrativa färdigheter och intresse för det samt god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift.
• B-körkort
Meriterande:
• Det är meriterande om du har kunskap om eller erfarenhet att arbeta individer med samsjuklighet.
• Utbildningar inom MI, LAB och ASI.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Vi erbjuder dig
Varje dag går ca 6 000 personer till sitt jobb i Södertälje kommun. Vi har många olika roller hos oss och vill erbjuda dig ett meningsfullt jobb där du får möjlighet att bidra till samhället och samtidigt känna glädje. Som medarbetare hos oss får du möjlighet att utvecklas och sätta avtryck på riktigt.
Som anställd i Södertälje kommun erbjuds du bl.a. trygga anställningsvillkor, ett generöst friskvårdsbidrag samt möjlighet att byta semesterdagstillägget mot extra lediga dagar. Inom vissa verksamheter finns även möjlighet till viss flexibilitet avseende arbetstid och arbetsformer. Vi har ett stort utbud av utbildningar och kompetenshöjande insatser för dig som medarbetare. För mer detaljerad information kring våra förmåner läs gärna mer på vår externa hemsida: https://www.sodertalje.se/formaner Verksamheten är centralt belagd i Södertälje med goda kommunikationsmöjligheter.
Välkommen till oss!

Övrig information
Urval och intervjuer kan komma att ske löpande under ansökningstiden.
Södertälje kommun arbetar med kompetensbaserad rekryteringmetodik i syfte om att motverka diskriminering och främja mångfald på arbetsplatsen.
Vi har många tjänster som kräver registerkontroll. Ett registerutdrag (bakgrunds- och misstankeregister) från Polismyndigheten kan därför behöva uppvisas av kandidat före beslut om anställning.
En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt Säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.

Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Ersättning
Enligt överenskommelse

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2025-11-18
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Södertälje kommun (org.nr 212000-0159)

Körkort
För detta jobb krävs körkort.

Kontakt
Resultatenhetschef
Lina Lennmark
lina.lennmark@sodertalje.se
08-5230 1205

Jobbnummer
9578273

Prenumerera på jobb från Södertälje kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Södertälje kommun: