Byggprojektledare senior

Botkyrka kommun, Tekniska förvaltningen, Lokalförsörjning och fa / Byggjobb / Botkyrka
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla byggjobb i Botkyrka, Salem, Ekerö, Huddinge, Södertälje eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Botkyrka kommun, Tekniska förvaltningen, Lokalförsörjning och fa i Botkyrka

Botkyrka kommun är Stockholmsområdets femte största kommun med drygt 90 000 invånare. Omtalade kultur-, demokrati- och upplevelsesatsningar, expansivt näringsliv samt ung och internationell befolkning, gör Botkyrka till en händelse- och variationsrik kommun med plats för nytänkare.

Vill du vara med och bygga framtidens Botkyrka!
Kommunen växer kraftigt samtidigt som kommunen tagit beslut om att ersätta äldre lokaler som skolor och förskolor med nya. Idag är det ny- och ombyggnationer pågående som motsvarar ca två miljarder kronor. Planerade och godkända nya projekt enbart för utbildningsförvaltningen, så som skolor och förskolor, som kommer påbörjas under 2017 är budgeterat till ytterligare två miljarder kronor.


Publiceringsdatum
2018-05-03

Arbetsuppgifter
Som byggprojektledare ansvarar du för projektledning av kommunens om-, ny- och tillbyggnadsprojekt. Byggprojektledaren leder investeringsprojekt från tidigt skede till att projektet avslutats, slutbesiktigats samt överlämnats till verksamheten. Som byggprojektledare kommer du ansvara för primärt större projekt som t.ex. nya skolor, förskolor, fastigheter för äldreomsorgen samt idrottsanläggningar. Parallellt med stora projekt kommer du även driva några större och mindre ombyggnationer. Du har ett ekonomiskt ansvar för alla projekt du driver. I de större projekten assisteras du av en biträdande byggprojektledare samt ett antal konsulter beroende på omfattning och behov. Du kommer även agera kravställare i upphandlingar för nybyggnationer. Du kommer att ingå i ett team med sex andra byggprojektledare och rapporterar till byggchefen.


Kvalifikationer
• Du har en relevant eftergymnasial utbildning och det är en merit om du är högskoleingenjör eller liknande.
• Du har arbetat minst fem år som byggprojektledare och har stor erfarenhet av budgetuppföljning av dina projekt.
• Då det är flera pågående projekt samtidigt är det viktigt att du är strukturerad och har ordning och reda runt dig.
• Du har erfarenheter från LOU upphandlingar och har varit kravställare eller utformat LOU upphandlingar.
• Du har jobbat med utvärderingskrav och känner till skillnader på utvärderingsmodeller.
• Du känner väl till och har lång erfarenhet av tillämpning av ABT, AB, ABK och kan praktiskt tillämpa dessa i entreprenader.
• Det är meriterande om du har kännedom om tvisteförhandlingar.
• Det är viktigt att du känner till processen i Plan och bygglagen och även bygglovsprocessen med dokumentationskrav.
• Du har själv drivit flera byggprojekt under förprojektering/projekteringsfasen som avser ombyggnation, tillbyggnation eller nybyggnation och också genomfört produktionsfasen som ansvarig byggprojektledare.

Du ska i ett tidig skede tillsammans med kommunkollegorna kunna analysera och förstå tex detaljplaneprocessen, tomtlokalisering för att kunna skriva fram beslutsunderlag i form av tjänsteskrivelse, konsekvensanalyser och riskanalyser.
Projektledare i en politiskt styrd organisation kräver stark administrativ förmåga. I rollen ingår bl.a att skriva tjänsteutlåtelser för politiken. Du behöver vara en god kommunikatör både muntligen och skriftligen. Vi ser det därför meriterande om du tidigare arbetat i en politiskt styrd organisation.

Dina personliga egenskaper
För att lyckas i rollen behöver du vara kundorienterad och lyhörd då våra verksamheter har höga krav på leveransen. Det är också viktigt att du är ödmjuk och kan lyssna in behov av stöttning både från kunder och kollegor. Du behöver även kunna driva nya initiativ innanför ramarna och inte vara rädd för att fatta egna beslut. Då verksamheterna kan förändras snabbt utifrån nya politiska beslut är det viktigt att man är flexibel och snabbt kan anpassa sig till förändringar. Det är viktigt att du förstår och tillämpar affärsmässiga principer och har förmågan att fokusera på kostnader, intäkter och effektivitet ur ett ekonomiskt perspektiv. Vi vill att du uttrycker en positiv attityd till ditt arbete, verksamheten och organisationen och handlar i enlighet med fattade beslut, verksamhetsplanen, mål, policys och riktlinjer.

ÖVRIGT
Vår organisation ska kännetecknas av mångfald och återspegla samhällets struktur. Vi vet att olikheter berikar och välkomnar alla att söka jobb hos oss.

Varmt välkommen med din ansökan!

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Urval sker löpande under ansökningstiden.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2018-05-24
Ange följande referens när du ansöker: TEF/2018:103
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Lars Cha lars.cha@botkyrka.se 08-530 610 42

Företag
Botkyrka kommun, Tekniska förvaltningen, Lokalförsörjning och fa

Adress
Botkyrka kommun, Tekniska förvaltningen, Lokalförsörjning och fa
Munkhättevägen 45
14785 TUMBA

Kontorsadress
14785 Tumba

Jobbnummer
4122589

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Botkyrka kommun, Tekniska förvaltningen, Lokalförsörjning och fa

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Botkyrka kommun, Tekniska förvaltningen, Lokalförsörjning och fa: