Byggnadsinspektör
Lerums kommun / Säkerhetsjobb / Lerum
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla säkerhetsjobb i Lerum,
Härryda,
Partille,
Göteborg,
Mölndal eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Lerums kommun i Lerum I Lerums kommun arbetar vi tillsammans med ett starkt fokus på invånarna för att skapa en framgångsrik kommun där det är gott att leva, nu och i framtiden. Det innebär att vi är flexibla, vågar prova, vågar förändra i en omvärld med snabba växlingar. Vi är en serviceinriktad kommun med myndighetsansvar och alla som arbetar i Lerums kommun är viktiga pusselbitar för att det ska fungera och för att vi ska nå goda resultat. Lerums kommun är en tillväxtkommun och vi har många spännande projekt på gång.
På bygglovsenheten arbetar vi tillsammans för att uppnå en god bebyggd miljö för alla som vistas och verkar i Lerums kommun idag och imorgon. Vi erbjuder goda möjligheter till utveckling inom arbetsområdet, efter intresse och behov.
Bygglovsenheten består i dagsläget av cirka 20 medarbetare som arbetar med prövning av lov, förhandsbesked och anmälningar samt tillsyn och godkännande av startbesked och slutbesked. Enheten består av handläggare, inspektörer, koordinatorer samt energi- och klimatrådgivare. Enheten är uppdelade i team med olika områdesfokus så som företagsfrågor, kommunala frågor och kulturmiljöfrågor. Bygglovsenheten är en del i verksamhetsområde Myndighet och tillsammans med miljöenheten arbetar vi gentemot miljö- och byggnadsnämnden. Vi arbetar även nära övriga enheter inom sektor samhällsbyggnad för att främja kommunens utveckling.
Vi erbjuder dig en omväxlande och flexibel arbetsmiljö med stora möjligheter till personlig utveckling. Enheten prioriterar samarbete och strävar efter att ha en god gemenskap där alla blir sedda. Vi tillämpar årsarbetstid och möjlighet till semesterväxling. Lerums kommun ser positivt på att kombinera arbete på distans och fysiskt på kontoret. Vi värnar om att våra medarbetare ska kunna kombinera arbete och fritid/föräldraskap på ett hållbart sätt.
Publiceringsdatum2022-12-22ArbetsuppgifterVi söker dig som vill arbeta som byggnadsinspektör. Du kommer att få arbeta med den tekniska delen inom bygglovsprocessen och handlägga start- och slutbesked. I arbetet ingår att hålla tekniska samråd, åka ut på arbetsplatsbesök, hålla slutsamråd samt ge service i form av råd och upplysningar till såväl allmänheten som professionella byggföretag. Du arbetar i nära samverkan med chef och kollegor på enheten, och du har även ett tätt samarbete med dina kollegor inom andra delar av förvaltningen. Enheten har under de senaste åren infört flera digitala system och arbetsmetoder och strävar efter att kontinuerligt förbättra arbetet med hjälp av de digitala verktygen.
KvalifikationerVi söker dig som har utbildning inom byggteknik. Du ska ha erfarenhet från arbete på bygglovsavdelning eller inom byggsektorn. Du behöver ha goda kunskaper i byggteknik och en vana att läsa och tolka ritningar samtidigt som du är väl insatt i plan- och bygglagen, boverkets byggregler och boverkets konstruktionsregler. Det är meriterande om du har goda kunskaper kring tekniska installationer såsom värme, vatten och sanitet.
För att lyckas i din roll som byggnadsinspektör behöver du vara service- och utvecklingsorienterad. Du bör ha en god förmåga att planera och organisera ditt arbete, ha en mycket god samarbetsförmåga, ha lätt för att uttrycka dig på svenska i tal och skrift samt hög digital kompetens. Ett analytiskt tänkande, en god pedagogisk förmåga, ett gott omdöme och en god beslutsförmåga är andra viktiga egenskaper i rollen som byggnadsinspektör. Du har ett genuint intresse för att hjälpa andra och anstränger dig för att leverera lösningar. Arbetet är till stor del självständigt men du kommer arbeta i nära samarbete med övriga kollegor. Vi lägger därför stor vikt vid personliga egenskaper.
Körkort för personbil är ett krav
Provanställning kan komma att tillämpas för tjänsten.
ÖVRIGT
Kommunens vision lyfter fram ledorden hållbarhet, kreativitet och inflytande vilket genomsyrar vårt arbete. Vi är cirka 3 000 medarbetare som tillsammans jobbar för att erbjuda god service och skapa välfärd för kommunens cirka 42 000 invånare.
Vi tror att våra olikheter berikar och utvecklar individen, verksamheten och samhället positivt. Som arbetsgivare arbetar Lerums kommun aktivt för jämställdhet och mångfald och mot all form av diskriminering och kränkande särbehandling.
Vi vill främja en god arbetsmiljö där det går att kombinera arbete, föräldraskap och fritid. Vi erbjuder förmåner så som friskvård och personalvårdprogram.
Som anställd i Lerums kommun kan det förekomma krav på att använda personligt Bank-ID i tjänsten för legitimering i t.ex. systeminloggning eller annan verifiering.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen ber vi dig skicka in din ansökan via den här länken, och inte via e-post eller pappersformat.
Varmt välkommen med din ansökan!
Inför den här rekryteringen har vi redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda. Vi undanber oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.
Ersättning Enligt avtal.
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2023-01-20
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "A1186599".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Lerums kommun (org.nr 212000-1447)
Kontakt Enhetschef bygglovsenheten
Linda Ternström
linda.ternstrom@lerum.se 0302-520875 Jobbnummer 7283076
Observera att sista ansökningsdag har passerat.