Byggnadsinspektör

Nybro kommun, Myndighet / Administratörsjobb / Nybro
2015-09-21
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Byggnadsinspektör" (publicerad 2018-03-27) ⬅️


Visa alla administratörsjobb i Nybro, Emmaboda, Kalmar, Lessebo, Mörbylånga eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Nybro kommun, Myndighet i Nybro

Nybro kommun är en expansiv kommun i det småländska glasriket med cirka 20 000 invånare. Här finns stora och små företag främst inom glas-, trä- och pappersindustrin - flera av dem världsledande inom sina respektive branscher.
Kommunen har ett strategiskt läge mellan de tre regionala centrumen Kalmar, Karlskrona och Växjö. Kommunikationerna är goda med järnväg samt en flygplats inom tre mil.
I Nybro kommun finns möjligheterna att välja attraktiva boende med vackra miljöer i staden eller på landsbygden. Möjligheterna till rekreation och friluftsliv är goda då det aldrig är långt till naturen.

Samhällsbyggnad ger förutsättningar för ett hållbart samhälle i förändring och bidrar till att alla boende och verksamma i Nybro kommun ska kunna leva ett gott liv.
Vi skapar planer för framtidens Nybro, tar hand om kommunens mark och byggnader, gör kartor, ger tillstånd för bygglov, planerar och bygger stadens trafikmiljö, tar hand om parker och grönområden, driver fritids- och idrottsanläggningar, ser till så att vi har en god bostadsmiljö, städar lokaler och lagar mat och mycket, mycket mer.
Vi ger också människor och företag råd och stöd för att kunna göra rätt och därför bedriver vi tillsyn i till exempel miljö-, livsmedels-, bygg- och trafikfrågor. Vi är ett team med blandade åldrar och olika erfarenheter.
Arbetsuppgifterna är omväxlande och vi arbetar mycket under eget ansvar.

Myndighetsverksamheten tillhör Samhällsbyggnad och arbetar direkt mot Myndighetsnämnden.

Myndighetsverksamheten ansvarar för att kommunens ansvar uppfylls enligt lag eller annan författning gällande,
miljö- och hälsoskyddsområdet, ärenden som byggnadsnämnd, bevarande, vård och lämplig användning av byggnader, anläggningar och miljöer av kulturhistoriskt eller estetiskt värde, ärenden enligt lag om bostadsanpassningsbidrag, tillsyn enligt tobakslagen, serveringstillstånd och tillsyn enligt alkohollagen, kontroll enligt lagen om vissa receptfria läkemedel, registrering, tillståndsgivning och tillsyn enligt lotterilagen, miljöövervakning, beslut om Nybro kommuns miljöstipendium och beslut om Nybro kommuns byggnadspris.

Inom Samhällsbyggnad hanteras även frågor som rör planering, trafik och väghållning, stadsmiljö och parker, fastigheter, naturvård, sport- och fritidsfrågor, städservice, måltidsservice, karta/GIS, mark- och exploatering, energirådgivning och hållbarhetsstrategiskt arbete.

Samhällsbyggnad har drygt 200 medarbetare varav 14 tillhör Myndighetsverksamheten.

Samhällsbyggnad arbetar målinriktat med stort mått av delegation och ömsesidigt förtroende och vi har ett positivt och utvecklande arbetsklimat.

Publiceringsdatum
2015-09-21

Arbetsuppgifter
I arbetsuppgifterna ingår att handlägga ansökningar om bygg- och rivningslov, ta beslut på delegation, ge råd och information till allmänheten, bedriva tillsyn och i övrigt tillämpa regler i Plan- och bygglagen. Du blir ansvarig för bygglovsenheten, att följa bygglovsprocessen inom myndighetsverksamheten.
Du kommer att ha ett brett kontaktnät med andra berörda inom kommunen, berörda entreprenörer, fastighetsägare med flera.
Handläggningsadministration inom bygglovsområdet såsom registrering, statistikhantering m.m. ingår, samt att vid behov bistå att handlägga bl.a. ärenden om bostadsanpassningsbidrag.

Kvalifikationer
Du har byggnadsteknisk kompetens, ingenjörsutbildning eller annan erfarenhet som arbetsgivaren bedömer vara likvärdig. Du har god kunskap om plan- och bygglagen med följdlagstiftning. Det är en fördel om du har kunskap om lagen om bostadsanpassningsbidrag. Praktisk erfarenhet som inspektör, byggledare, kontrollansvarig eller som projektör är en merit. Har du arkitektkompetens och/eller vana från arbete i en politisk styrd organisation är det också meriterande.
Vi lägger stor vikt vid din personliga lämplighet. Du ska ha egen initiativförmåga, vara en god administratör och ha god förmåga att uttrycka dig väl och tydligt i tal och skrift. Eftersom arbetsuppgifterna är utåtriktade med många kontakter både internt och externt är god samarbetsförmåga, öppenhet och servicekänsla viktiga egenskaper.
Körkort är krav

ÖVRIGT
Vi ber dig söka tjänsten genom länken i denna annons för att underlätta vår hantering av inkomna ansökningar. Det är av största vikt att du är noggrann när du fyller i din ansökan då den bedöms gentemot andra sökande. Efter att du sökt första gången kan du logga in till ditt CV och uppdatera dina uppgifter samt ändra i det personliga brevet. Därmed kan du söka andra tjänster inom Nybro kommun eller andra organisationer anslutna till Offentliga jobb. Alla skickade ansökningar sparas under din inloggning.

Vi vill inte bli kontaktade av rekryterings-/bemanningsföretag. Vi undanber oss också samtal från annonssäljare.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: 2015-12-01 .

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2015-10-01
Ange följande referens när du ansöker: 15-174
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Anders Davidsson, Myndighetschef 0481-453 24 anders.davidsson@nybro.se

Facklig kontakt
Karolina Persson, Vision 0481-453 83 karolina.persson@nybro.se
Helen Thörnvall, Sv Ingenjörer 0481-453 84 helen.thornvall@nybro.se

Företag
Nybro kommun, Myndighet

Adress
Nybro kommun, Myndighet
Dunderbergsgatan 2
38280 NYBRO

Kontorsadress
Dunderbergsgatan 2 NYBRO

Jobbnummer
2442154

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Nybro kommun, Myndighet

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Nybro kommun, Myndighet: