Byggnadsantikvarie

Ovanåkers Kommun / Kulturjobb / Ovanåker
2025-12-19


Visa alla kulturjobb i Ovanåker, Hofors, Sandviken, Hedemora, Gävle eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Ovanåkers Kommun i Ovanåker

Kommunstyrelseförvaltningen ansvarar för flera olika verksamhetsområden. Verksamhetsområdena omfattar både stöd och support till övriga förvaltningar samt verksamheter som riktar sig direkt till kommuninvånare och besökare. Den röda tråden för oss som arbetar inom kommunstyrelsen är att vi tycker om att bidra till ett attraktivt samhälle för våra invånare.

Dina ansvarsområden
Projektanställningen innebär att inventera, dokumentera och värdera kulturmiljön i Ovanåkers kommun.

Arbetet görs som en följd av de nyligen genomförda ändringarna i Plan- och bygglagen och inventeringen skall ligga till grund för kommunens handläggning inom planering och bygglovshantering.

Arbetsuppgifterna omfattar inventering i fält vilket innebär att besöka samtliga kommunens byggnader på landsbygden, i byarna och i tätorterna samt registrering och dokumentation av enskilda byggnader och bebyggelseområden efter analys av kulturhistoriskt värde.

Registreringen kommer att ske i Riksantikvarieämbetets databas Bebyggelseregistret. Analysen av kulturhistoriskt värde kommer till viss del att göras tillsammans med en arbetsgrupp på Planeringsavdelningen.

Du kommer arbeta självständigt och ansvara för att organisera det egna projektet men samtidigt vara en del av en arbetsgrupp.

Ovanåkers kommun står för bil och övrig utrustning som behövs för att genomföra uppdraget.

Publiceringsdatum
2025-12-19

Erfarenheter
Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper och att du ska passa in i vår arbetsgrupp.

Meriterande är arbetslivserfarenhet som byggnadsantikvarie, vana att arbeta och registrera i Bebyggelseregistret samt erfarenheter från liknande uppdrag.

Kvalifikationer
Examen från byggnadsantikvariskt program 180 hp eller motsvarande utbildning.

Du behöver ha mycket goda kunskaper i svenska, både tal och skrift samt vara van att formulera dig på ett tydligt och korrekt sätt.

Körkort motsvarande nivå B är ett krav.



Övrig information
Urval och intervjuer sker löpande från och med 2026-01-19, vilket innebär att tjänsten kan komma att tillsättas före ansökningstidens slut. Vi ser därför gärna att du skickar in din ansökan så snart som möjligt.



Ovanåkers kommun kan erbjuda dig en stimulerande och trygg arbetsmiljö med hög delaktighet och goda utvecklingsmöjligheter. Välkommen till oss- och välkommen med din ansökan!

Ovanåkers kommun är den lilla kommunen med de stora möjligheterna. Edsbyn och Alfta är de största orterna och här finns det mesta för dig som gillar en aktiv fritid men även för dig som gillar lugn och ro.

Om du är eller tidigare har varit anställd i Ovanåkers kommun kommer vi att ta interna referenser från din nuvarande eller tidigare chef, om du blir aktuell för anställning.

Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annonsering.

Ersättning
Fast månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2026-02-15
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2025/101".

Omfattning
Detta är ett deltidsjobb.

Arbetsgivare
Ovanåkers kommun (org.nr 212000-2304)

Körkort
För detta jobb krävs körkort.

Arbetsplats
Kommunstyrelseförvaltningen, Planeringsavdelningen

Kontakt
Hanna Gäfvert
0271-57049

Jobbnummer
9655815

Prenumerera på jobb från Ovanåkers Kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Ovanåkers Kommun: