Bygglovsadministratör (vikariat)

Göteborgs kommun / Administratörsjobb / Göteborg
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Göteborg, Mölndal, Partille, Kungälv, Lerum eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Göteborgs kommun i Göteborg, Härryda, Tjörn, Alingsås, Uddevalla eller i hela Sverige

Förvaltningen ansvarar för att driva och samordna den fysiska stadsplaneringen i Göteborgs Stad. Den ansvarar även för stadens reglering av bebyggelse, mark och vatten. Vi skapar förutsättningar för en stor arbetsmarknadsregion, bostäder med kvalitet och en inbjudande offentlig miljö. På förvaltningen arbetar cirka 450 personer.

Göteborg befinner sig i den mest omfattande utvecklingen i modern tid. Göteborgs Stad har sedan årsskiftet 22/23 en ny organisation för stadsutveckling. Syftet med förändringen är att skapa en mer sammanhållen stadsutvecklingsprocess, i såväl planering, genomförande som förvaltning av staden. Förändringen ska bidra till ökad effektivitet och transparens i arbetet med stadsutveckling för boende, besökare och näringsliv.

I Göteborgs Stad arbetar vi utifrån demokratins värdegrund. Den avspeglar sig i stadens fyra gemensamma förhållningssätt; Vi vet vårt uppdrag och vem vi är till för, Vi bryr oss, Vi arbetar tillsammans och Vi tänker nytt.

Publiceringsdatum
2023-12-22

Arbetsuppgifter
Bygglovavdelningens uppdrag är att hantera ansökningar om bygglov, rivningslov, förhandsbesked, strandskyddsdispenser, tillsyn av ventilationsanläggningar och hissar, anmälningspliktiga åtgärder och anmälningar om olovligt byggande. Våra handläggare ger också allmänheten stöd och råd i bygglovprocessen och är delaktiga i planprocessen. Avdelningen bevakar att önskemål följer målen för den önskade bebyggelseutvecklingen i kommunen, kraven på den lokala miljön och en hållbar utveckling. Avdelningen har även ansvar för bostadsanpassnings- och återställningsbidrag för att bygga om och individuellt anpassa bostäder vid funktionsnedsättning, samt ansvarar också för handläggning av kommunalt bostadstillägg för personer med funktionsnedsättning (KBF).

Bygglovavdelningen är organiserad i sju enheter och består av ca 120 bygglovarkitekter/-handläggare, inspektörer, administratörer, koordinatorer och övriga handläggare.

Bygglovhandläggning innebär många administrativa arbetsuppgifter genom hela bygglovsprocessen, från ansökan till slutbesked. Arbetsuppgifterna som bygglovadministratör utgörs bland annat av registrering och scanning av inkommande ansökningar, telefon- och mailkontakt med myndigheter, sökande och berörda sakägare samt expediering och utskick av beslutade ärenden. Bygglovsadministratörerna ansvarar också för utlämnande av allmänna handlingar som begärs ut av privatpersoner, media, företag och andra organisationer. Det finns även arbetsuppgifter som handlar om viss ärendehantering som till exempel kring obligatoriska ventilationskontroller (ovk) och hissar. Andra uppgifter handlar om att kontrollera och följa upp att vissa saker i ärenden är korrekta.

Tjänsten som annonseras är ett vikariat med tillträde snarast.

Kvalifikationer
Vi söker en engagerad och servicemedveten administratör som gillar att arbeta tillsammans med andra men som också tar eget ansvar samt kan driva dig själv och arbeta självständigt. Du har kunden i fokus och har lätt för att utrycka dig i tal och skrift. Du har ett proaktivt, noggrant och resultatinriktat arbetssätt och har förmåga att snabbt skapa överblick och prioritera mellan dina arbetsuppgifter.

För att kunna hantera arbetsuppgifterna som bygglovsadministratör vill vi att du har erfarenhet av liknande kvalificerade och omväxlande administrativa arbetsuppgifter, helst inom stadsbyggnad. Det är också viktigt att förstå ansvaret som kommer med att arbeta i en offentlig myndighet till exempel gällande myndighetsutövning, offentlighet och sekretess och ansvaret för allmänna handlingar. Vi ser därför gärna att du har relevant högskoleutbildning eller har erfarenhet av att arbeta i offentlig förvaltning.

Vi arbetar i flera olika IT-system. Du behöver därför ha mycket hög IT-kompetens.

Vi har ett positivt arbetsklimat där vi jobbar tillsammans, stöttar och ställer upp för varandra. Därför söker vi dig som är ansvarstagande mot dig själv, dina kollegor och mot kunden. Som medarbetare är du med och bidrar till avdelningens utvecklingsarbete.

Vi vill att Stadsbyggnadsförvaltningen ska präglas av öppenhet och respekt för olikheter och vi tror att mångfald bidrar till att utveckla vår verksamhet.

ÖVRIGT
Rekryterande chef är på semester och åter igen den 3 januari.

Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanbeder vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-01-07
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C170290".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Göteborgs Kommun (org.nr 212000-1355)

Arbetsplats
Göteborgs Stad , Stadsbyggnadsförvaltningen

Kontakt
Enhetschef Byggstöd
Marika Augustsson
marika.augustsson@stadsbyggnad.goteborg.se

Jobbnummer
8350082

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Göteborgs kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Göteborgs kommun: