Bygglovhandläggare/byggnadsinspektör
Håbo Kommun / Byggjobb / Håbo
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla byggjobb i Håbo,
Sigtuna,
Upplands-Bro,
Knivsta,
Österåker eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Håbo Kommun i Håbo,
Upplands-Bro,
Enköping,
Uppsala,
Stockholm eller i
hela Sverige Allt fler upptäcker Håbo kommun, en ung och spännande tillväxtkommun med Bålsta som centralort. Vi är 21 000 invånare och fortsätter att växa.
Vårt centrala läge i en växande region ger oss närhet och bra kommunikationer till de större städerna. Från både Stockholm och Västerås tar du dig hit på 30 minuter.
I Håbo kommun har vi även en intern närhet som ger medarbetare stor möjlighet till påverkan och beslut. Här har du möjlighet att vara delaktig i förändrings- och utvecklingsarbetet.
Vi är ca 1 600 medarbetare som driver kommunen framåt inom våra olika verksamheter. För oss är det en självklarhet att ständigt arbeta för att vara en attraktiv arbetsgivare.
Hållbar miljö, hälsa och välbefinnande samt teknisk utveckling är några viktiga ingredienser i det arbetet.
Håbo kommun befinner sig i en expansiv fas med stort intresse från både företag och enskilda att bygga nytt och etablera/bosätta sig i Håbo.
Bygglovavdelningen består av bygglovchef, fyra bygglovhandläggare, två byggnadsinspektörer en bygglovkoordinator och en bygglovsadministratör. Inom avdelningen finns även kommunens handläggare för bostadsanpassning. Vi har också en extra resurs som arbetar med tillsyn. Vi handlägger totalt cirka 600 ärenden per år i form av bygglov, förhandsbesked, anmälnings- och tillsynsärenden.
Bygglovavdelningen är inne en spännande utvecklingsfas och under 2019 kommer digitalisering att stå på agendan. Just nu genomförs en processkartläggning för att vi ska kunna effektivisera oss ytterligare.
Arbetsuppgifter
I ditt arbete kommer du att ha många kontakter med kommuninvånare, byggare, konsulter och andra myndigheter. Det ställer krav på din förmåga att vara lyhörd och serviceinriktad. Du kommunicerar på ett tydligt sätt, vilket innebär att du säkerställer att budskapet går fram och att förväntningarna är tydliga för berörda parter. Du är engagerad i enskilda möten och tar kundernas nuvarande och framtida behov i beaktande när du fattar beslut.
I rollen som bygglovhandläggare ingår vanliga arbetsuppgifter inom plan- och bygglagens område. I huvudsak innebär det att handlägga och fatta beslut om bygglov, förhandsbesked och anmälningsärenden (attefallare). Dessutom ingår att ta fram beslutsunderlag och tjänsteskrivelser till bygg- och miljönämnden.
I tjänsten ingår även handläggning i skede två, det vill säga byggprocessen. Det innebär att du ska hålla i tekniska samråd, utföra platsbesök och ansvara för slutsamråd.
En annan viktig del i arbetet omfattar rådgivning och service till kommunens invånare och företagare. Du ska på ett tydligt sätt kunna vägleda invånare och företag i hela byggprocessen.
Du förväntas också delta i förvaltningens och avdelningens utvecklings- och förbättringsarbete, och vara intresserad av att utveckla arbetsrutiner, mallar och processer. Dessutom räknar vi med att du är drivande, ser helheten och samtidigt arbetar prestigelöst i arbetsgruppen. Arbetet ställer krav på att du är noggrann och kvalitetsmedveten.
Utbildning
Vi söker dig som har examen från högskola inom samhällsbyggnad eller annan utbildning med byggteknisk inriktning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Vi vill också att du har några års erfarenhet från handläggning och byggprocessen enligt plan- och bygglagen (PBL) i kommunal förvaltning. Det är meriterande om du har tidigare erfarenhet av att arbeta med tillsyn.
Kvalifikationer
Du är utbildad byggnadsingenjör från universitet eller högskola, eller så har du bygglovhandläggarutbildning. Alternativt har du tillgodogjort dig motsvarande kunskap genom din arbetslivserfarenhet. Du bör ha god kunskap om plan- och bygglagen och närliggande lagstiftning.
Datorvana är ett krav och att du behärskar MS Office-paketet och digitala system för ritningar. Du ska ha god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift. En stor del av vår kommunikation sker skriftligt och därför är kraven på god svenska högt ställda. Erfarenhet av hur PBL-juridiken tillämpas praktiskt är mycket viktigt i detta arbete. Några års erfarenhet av myndighetsutövning är meriterande.
Egenskaper vi lägger stor vikt vid är att du har intresse och engagemang inom området, har god servicekänsla och är lösningsinriktad samt har intresse, vilja och förmåga att på ett smidigt sätt hjälpa andra.
Du måste gilla ordning och reda, vara kvalitetsmedveten och arbeta strukturerat och effektivt. Du lyssnar, kommunicerar och samarbetar väl med dina kollegor och bemöter andra med ett professionellt förhållningssätt. Du drivs av en vilja att ständigt se möjligheter till förbättringar.
Krav
B-körkort
Tillträde
Enligt överenskommelse
Sysselsättningsgrad
Heltid, tillsvidareanställning
Håbo kommun vill ta tillvara de kvaliteter som jämn könsfördelning och etnisk och kulturell mångfald tillför verksamheten.
Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat
Publiceringsdatum2018-12-18ErsättningIndividuell lönesättning
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2019-01-31
Klicka på denna länk för att göra din ansökanKontaktÅsa Odelfalk, Bygglovchef
asa.odelfalk@habo.se 0171-538 98
FöretagHåbo kommun
AdressHåbo kommun
Centrumleden 1
74680 Bålsta
KontorsadressCentrumleden 1
Jobbnummer 4515376
Observera att sista ansökningsdag har passerat.