Bygglovchef, Ref.nr 1316

Håbo Kommun / Administratörsjobb / Håbo
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Håbo, Sigtuna, Upplands-Bro, Knivsta, Österåker eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Håbo Kommun i Håbo, Upplands-Bro, Enköping, Uppsala, Stockholm eller i hela Sverige

Håbo kommun är en attraktiv tillväxtkommun i Mälardalsregionen.

Vi värdesätter våra medarbetares bidrag till verksamheternas utveckling.

I kommunen finns ett hundratal olika yrken, alla med fokus på att leverera god service och professionella välfärdstjänster till våra medborgare.

Välkommen till Sveriges viktigaste jobb i Håbo kommun!

Håbo kommun befinner sig i en expansiv fas med stort intresse från både företag och enskilda att bygga nytt och etablera/bosätta sig i Håbo.

Vi söker en bygglovchef till ett stimulerande uppdrag där du i samverkan medandra får en aktiv roll i samhällsutvecklingen i Håbo kommun.

Bygg- och miljöförvaltningen med sina 30-talmedarbetare omfattas förutom av bygglovavdelningen även av verksamheterna miljö- och hälsoskydd, kart, mät och GIS, bostadsanpassning samt plan-och markfrågor.

Bygglovavdelningen handlägger cirka 600 ärenden per år i form av bygglov, förhandsbesked, anmälnings-, tillsyns-, och strandskyddsärenden. Avdelningen består av två handläggare, två inspektörer, bygglovssamordnare och administratör. Nuvarande bygglovchef lämnar oss under 2016 för att gå i pension och därför söker vi en efterträdare att axla rollen som chef för ett kreativt team inom stadsbyggandet.

Som bygglovchef ingår du i bygg- och miljöförvaltningens ledningsgrupp. Vi har ett nära samarbete med andra förvaltningar och medverkar aktivt i kommunens planarbete. Vi vill att dialog och samverkan ska genomsyra vårt arbete och att helhetsperspektivet alltid finns med.

Publiceringsdatum
2016-06-28

Dina arbetsuppgifter
l rollen som bygglovchef ingår ansvar för avdelningens verksamhet, ekonomi och personal. Som bygglovchef vill vi att du leder, fördelar och utvecklar arbetet inom avdelningen. Främjar verksamheten såväl inom som utanför kommunförvaltningen. Ger medarbetarna stöd och handledning. Ansvarar för personal- och arbetsmiljöfrågor. Ansvarar för budget- och resultatuppföljning. Handlägger egna ärenden i viss omfattning samt stöttar och kvalitetssäkrar beslut som fattas inom avdelningen.

Uppdraget innebär ett huvudansvar för ärenden relaterade till plan- och bygglagen. Ett viktigt fokusområde är att optimera bygglovsprocessen till gagn för kommunens invånare och företagare. Verksamheten har stor betydelse för kommunens utveckling och uppgifterna innebär omfattande kontakter med invånare, företag och övriga förvaltningar inom kommunen. Våra kunder ska uppleva att det är lätt att komma i kontakt med oss.

Utbildningsbakgrund
Vi söker dig som har relevant högskoleutbildning inom plan- eller samhällsbyggnadsområdet, till exempel arkitekt eller civilingenjör.

Kvalifikationer
Vi vill att du har flerårig erfarenhet inom området och har visat förmåga att driva en verksamhet effektivt. Du förstår bygglovavdelningens roll i ett större sammanhang och är en god representant för verksamheten inåt och utåt.

Du skapar resultat genom att förstå kundernas behov och ge medarbetarna möjlighet att utvecklas och göra goda arbetsprestationer.

Du har erfarenhet från liknande arbete i andra kommuner eller myndigheter och från politiskt styrd verksamhet. Kunskap om lagstiftning inom plan- och byggområdet är nödvändig tillsammans med god förmåga att tolka detaljplaner från olika tider enligt gällande planlagstiftning och kunna förklara sökandes möjligheter och hinder att nyttja en fastighetsbyggrätt. Du ska utöver detta ha grundläggande kunskaper inom ekonomi och förvaltningsrätt.

Dina personliga egenskaper
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Som person är du en trygg ledare som coachar ditt team samt är lyhörd och tydlig i din kommunikation och ditt ledarskap. Vidare är du stabil och skapar bra relationer med dina kollegor samt gillar att jobba med strategiska frågor.

Du har god förmåga att strukturera och prioritera, är handlingskraftig, rak, prestigelös och kommunikativ samt har lätt för att uttrycka dig i tal och skrift. Du är fokuserad på att ge god service till invånarna i Håbo kommun.

Kvalifikationer
Körkortskrav
Tillträde
Enligt överenskommelse.

Sysselsättningsgrad
Heltid, tillsvidareanställning

Ersättning
Individuell lönesättning.

Sista ansökningsdag
12 augusti 2016. Vi arbetar med löpande rekrytering så skicka in din ansökan snarast!

Vi undanber oss samtal från rekryterings- och platsannonsleverantörer.

Håbo kommun vill ta tillvara de kvaliteter som jämn könsfördelning och etnisk och kulturell mångfald tillför verksamheten.

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
Individuell lönesättning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2016-08-12
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Anna-Karin Bergvall, Förvaltningschef 0171 - 528 25 anna-karin.bergvall@habo.se

Företag
Håbo kommun

Adress
Håbo kommun
Centrumleden 1
74680 BÅLSTA

Kontorsadress
Centrumleden 1

Övriga kontaktuppgifter

Jobbnummer
2928551

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Håbo Kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Håbo Kommun: