Bygg- och fastighethetsinformationshandläggare (BIM)

Stockholms stad; Administrativa avdelningen / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Stockholms stad; Administrativa avdelningen i Stockholm

Stockholms Stad
Fastighetskontoret
Administrativa avdelningen

Stockholm växer som aldrig förr. Våra ambitioner är höga - vi ska vara en stad i världsklass. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.

Fastighetskontoret förvaltar och utvecklar ett unikt fastighetsbestånd viktigt för Stockholms invånare, företagare och besökare. Fastighetsbeståndet består av allt från större kontorsbyggnader, offentliga lokaler, idrottshallar, saluhallar, salutorg, partihandelsområden och brandstationer till slott och herrgårdar, konstnärsateljéer, villor och små torp på landet. Vi förvaltar även natur- och friluftsområden utanför kommungränsen. Bredden i vårt fastighetsbestånd, där varje kund har sina specifika behov, utmanar chefer och medarbetare till nytänkande och kreativitet och till att vara öppna för ständig förnyelse och utveckling. Vår gemensamma strävan är att skapa värden och attraktiva miljöer som lämnar positiva avtryck - på väg mot ett Stockholm i världsklass. Fastighetskontoret har en årlig omsättning på ca 1,3 miljarder kronor. Fastighetskontoret har cirka 150 medarbetare och verksamheten är organiserad i en Kommunikationsstab och fyra avdelningar.

Administrativa avdelningen på fastighetskontoret är en proaktiv resurs som levererar tydliga och värdeskapande verktyg och processer i en aktiv dialog med övriga delen av kontoret. Avdelningen upprättar och implementerar styrdokument, styrprocesser och stödprocesser inom avdelningens ansvarsområde samt ger stöd och råd för enhetlighet, säkerhet och kvalitet till nytta för hela kontoret. Avdelningen har tre enheter: HR, Ekonomi och verksamhetsplanering samt Arbetssätt och stödsystem.

Enheten för Arbetssätt & stödsystem ansvarar för kontorets ledningssystem (ISO 9001, 14001), hantering av teknisk och administrativ byggnadsinformation, förvaltning av kontorets IT samt arkiv och registratur.
1 plats(er).Enheten för Arbetssätt och stödsystem står inför en period av utveckling med stor betydelse för fastighetskontorets kärnverksamhet och du kommer inledningsvis att i nära samråd med enhetschefen, IT-funktionen och två CAD-handläggare delta i implementering av enhetens mål och arbetssätt. De långsiktiga målen innebär en succesiv övergång från dokumenthantering av ritningar/teknisk förvaltningsdokumentation till hantering av digital teknisk och administrativ byggnadsinformation i databasmiljö (BIM). Detta innebär intressanta utmaningar och arbetsuppgifter avseende bl.a. pilotprojekt och utvärdering av nya IT-system. BIM kommer tillämpas såväl för om- och nybyggnadsprojekt samt i drift och i förvaltning. Parallellt med detta ska dagligt stöd ges till kontorets olika funktioner med mer traditionella ritningsrelate-rade frågor (CAD).

Som BIM-handläggare kommer du att:
• Stå för kontorets övergripande specialistkompetens avseende BIM i byggprojektens alla skeden samt i drift- och förvaltningsskedet.
• Bidra med synpunkter och idéer som leder till förbättring och effektivisering av arbetet med digital information.
• Medverka till att kartlägga informationsbehov i löpande förvaltning.
• Stödja fastighetskontorets projektavdelning med leveransspecifikationer avseende krav på digitala informationsleveranser i om- och nybyggnadsprojekt.
• Genomföra mottagningskontroll av informationsleveranser från såväl om- och nybyggnadsprojekt som förvaltning (löpande drift- och underhåll).
• Korrigera befintliga ritningar och hålla det digitala ritningsregistret uppdaterat
• Utföra areaberäkningar och koppla dessa till fastighetssystemet.
• Sköta informationshanteringen i projekten med hjälp av GIS.
Du har relevant utbildning, kunskap och intresse kring IT-system för projektering eller för-valtning inom bygg- och fastighetssektorn (CAD, GIS, BIM-system).

Publiceringsdatum
2014-02-07

Erfarenheter
Erfarenhet och kunskaper i bygg- och fastighetsteknik samt erfarenhet från arbete i projekt-form t ex projektering.

Fastighetskontoret använder idag programvarorna AutoCAD Architecture för ritningshantering samt fastighetssystemet L.E.B, varför erfarenhet från dessa system är meriterande.

Kunskaper kring klassifikationssystem såsom BSAB-systemet samt kunskaper inom neutrala BIM-format såsom IFC är meriterande.

Som person är du strukturerad, analytisk, noggrann, har god samarbetsförmåga, drivande och har ett stort intresse för att förbättra och förändra genom att se behoven.
Löneform: Månadslön.
Anställningsform: Tillsvidare.
Krav på arbetslivserfarenhet: Erfarenhet krävs.
Varaktighet: Tillsvidare.

För mer information om tjänsten, tag kontakt med:
Avdelningschef Ann-Sofie Chudi,08 508 270 82

Birgitta Andersson, SACO, 08 508 284 45, birgitta.k.andersson@stockholm.se (facklig)
Karin Wrannvik, Ledarna, 076 129 07 50 (facklig)
Reza Etemad, Vision, 08 508 269 83, reza.etemad@stockholm.se (facklig)

Tillträde: Enligt överenskommelse.

Arbetstider och omfattning
Heltid

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2014-02-28
Ansökan skickas till:
Administrativa avdelningen
Ange följande referens när du ansöker: A24849
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Företag
Stockholms stad; Administrativa avdelningen

Adress
Stockholms stad; Administrativa avdelningen
Fastighetskontoret

Jobbnummer
1773750

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Stockholms stad; Administrativa avdelningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Stockholms stad; Administrativa avdelningen: