Budget- skuld och dödsbohandläggare

Härjedalens kommun / Företagsekonomjobb / Härjedalen
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla företagsekonomjobb i Härjedalen, Älvdalen, Orsa, Mora, Malung-Sälen eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Härjedalens kommun i Härjedalen, Östersund eller i hela Sverige

Härjedalens kommun är en av Sveriges största till ytan och
vi servar våra invånare och besökare från våra fyra kontor med huvudkontoret i
Sveg. Härjedalens kommun är en samisk förvaltningskommun, vi ser det därför som meriterande om de sökande har goda kunskaper i det samiska språket, kulturen och traditionerna. Härjedalens kommun erbjuder sina anställda förmåner och ersättningar i
samband med högskolestudier,
friskvårdstimme och friskvårdsbidrag. Härjedalens kommun arbetar med
värdegrunden att finnas till för de som bor, verkar i eller besöker kommunen på
ett professionellt och respektfullt sätt genom att ständigt utveckla och
förbättra verksamheten och servicen.





Eftersom vår nuvarande BuS/dödsbo/administratör kommer gå på föräldraledighet söker vi nu någon som ansvarar för dessa uppgifter under hennes frånvaro.



Tillträde/startdatum: 2023-04-03
eller enligt överenskommelse

Publiceringsdatum
2023-02-15

Dina arbetsuppgifter
Som kommunens budget- och skuldhandläggare arbetar du främst med att förebygga överskuldsättning och stödja människor i att hitta långsiktig och hållbar lösning på sina ekonomiska problem, Arbetet utgår ifrån det personliga mötet med den rådsökande. Tillsammans utreder du den rådsökandes målsättning och valmöjligheter utifrån en helhetsbild av hushållets inkomster och utgifter, tillgångar och skulder.

Som dödsbohandläggare kommer du hantera och upprätta dödsboanmälan
Om dödsbodelägare saknas förvaltar handläggaren dödsboet till dess att handläggaren har spårat upp dödsbodelägare och underrättat dem samt att anhöriga övertagit förvaltningen av dödsboet.

Vid de fall det saknas anhöriga som ordnar med begravning ombesörjer handläggaren att en begravning kommer till stånd.
Då arbetsuppgifterna inom budget- och skuldrådgivning samt dödsbo ej är så pass omfattande att de når upp till 100% så kan arbetet även komma att innebära en del administrativt arbete såsom tillstyrka ledigheter, sjukfrånvaro, hantera fakturor, upprätta avtal osv, Du kommer ha ett nära samarbete med övriga samordnare inom socialförvaltningen.
Tjänsten ligger i dagsläget hos individ- och familjeomsorgen, men utifrån en pågående organisationsförändring kan tjänsten under året komma att flytta till kvalitets- och administrationsavdelningen på socialförvaltningen.

Kvalifikationer
Krav: Högskoleexamen inom Socialt arbete, ekonomi, juridik eller beteendevetenskap eller annan högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig.

Önskvärt: Erfarenhet från annat likvärdigt arbete där dessa sakkunskaper har förvärvats ex. som socialsekreterare, socionom. Datakunskaper, Att ha kunskaper i verksamhetssystemet Treserva eller viva samt arbetat som socialsekreterare inom ekonomiskt bistånd är meriterande.

Dina personliga egenskaper
Vi söker dig som har goda samhällskunskaper och gärna specifika sakkunskaper i olika myndigheters regelverk såsom Kronofogden, Skatteverket, CSN, socialtjänsten och Försäkringskassan m.fl.
Du har erfarenhet och intresse av att möta människor i svåra situationer och är intresserad av att arbeta på ett individuellt och anpassat sätt. Som person är du trygg i dig själv och har lätt för att uttrycka dig i tal och skrift. Du har digitala färdigheter, innehar problemlösarförmåga och du skall kunna utföra ekonomiska beräkningar.
Det förebyggande arbetet är brett och för att trivas med arbetet behöver du vara strukturerad och självgående. Du har ett coachande förhållningssätt och har förmåga att stötta andra i färdigheter som kräver struktur, till exempel ekonomi och hantering av kontakt med andra institutioner.
Att möta människor som befinner sig i ekonomisk kris kräver även att du har förmågan att kombinera lyhördhet och empati med tydliga konsekvensbeskrivningar som är baserade på kunskap.
Du behöver ha mycket god samarbetsförmåga, ha lätt för att kommunicera, ett professionellt bemötande och en förmåga att arbeta självständigt är förutsättningar för att du ska lyckas och trivas i ditt arbete. Stor vikt läggs vid personliga egenskaper.

B-körkort erfordras.

Vi erbjuder
Som budget- och skuldrådgivare ska du få gå Konsumentverkets utbildning för funktionen. Konsumentverket erbjuder fortlöpande kompetensutveckling i form av seminarier och annat. Även om du är ensam i din roll inom kommunen så finns ett väl fungerade nätverk i Hälsingland med övriga kommuners budget- och skuldrådgivare för träffar och stöttning i arbetet. Du kommer också att erbjudas regelbunden handledning.

Kontaktinformation
Anna Quarnå, Enhetschef, 0680-16100, anna.quarnå@herjedalen.se

Jennie Karlstrand, Fackligt ombud SSR, 0680-16100, jennie.karlstrand@herjedalen.se

Arbetsplats
Medborgarhuset

84280 Sveg

Ersättning
. Fast lön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-02-28
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "4621717257".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Härjedalens kommun (org.nr 212000-2510), http://www.herjedalen.se

Kontakt
Enhetschef
Anna Quarnå
anna.quarnå@herjedalen.se
0680-16100

Jobbnummer
7449260

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Härjedalens kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Härjedalens kommun: