Budget- och skuldrådgivare/Dödsbohandläggare, försörjningsstödse
Skövde kommun / Administratörsjobb / Skövde
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla administratörsjobb i Skövde,
Tibro,
Tidaholm,
Götene,
Skara eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Skövde kommun i Skövde,
Götene,
Hjo,
Falköping,
Mariestad eller i
hela Sverige Skövde är en framtidsstad med livskvalitet och drivkraft som får spännande saker att hända. Vi har en ledande position i Skaraborg och är på god väg att nå målet att bli 60 000 invånare. Med ett expansivt näringsliv, goda utbildningsmöjligheter och närhet till natur och kultur finns goda förutsättningar för en hög livskvalitet.
Skövde kommun är inne i en spännande utvecklingsfas och som anställd hos oss får du en fantastisk möjlighet att påverka Skövdes framtid.
Sektor socialtjänst befinner sig i ett intensivt utvecklingsskede. Vid årsskiftet trädde en ny organisation i kraft bestående av fyra verksamhetsdrivande avdelningar. De fyra är barn och ungdom, stöd och utredning, socialpsykiatri samt försörjningsstöd och integration. Förutom omorganisation är det fokus på extern och intern samverkan, översyn av metoder och arbetssätt samt kvalitetsfrågor.
Försörjningsstöd och integrationsavdelningen är indelad i två enheter; Försörjningsstödsenheten och integrationsenheten. Vi söker nu budget- och skuldrådgivare/dödsbohandläggare till Försörjningsstödsenheten.
Publiceringsdatum2015-09-23ArbetsuppgifterBudget- och skuldrådgivningen i Skövde har som uppdrag att ge rådgivning till personer inom Skövde och Hjo kommun som har eller riskerar att få problem med sin privatekonomi. Verksamheten omfattar idag budget- och skuldrådgivning, konsumentvägledning samt dödsboanmälan. Den omfattar vidare förebyggande och utåtriktat arbete i form av föreläsningar inom framförallt privatekonomi. Hjo kommun köper genom avtal tjänsten gällande budget- och skuldrådgivning samt konsumentvägledning av Skövde Kommun.
Dödsboanmälan är ett alternativ till bouppteckning som kommunen kan bistå med om det i dödsboet saknas nog med tillgångar för att täcka kostnaden för begravning och gravsten. En utredning genomförs varvid en dödsboanmälan upprättas om rätt förutsättningar föreligger.
I tjänsten som budget- och skuldrådgivare är den huvudsakliga arbetsuppgiften att tillsammans med den enskilde arbeta fram lösningar gällande ekonomin. Vanligtvis handlar det om att den enskilde söker rådgivning för att tillsammans med budget- och skuldrådgivaren upprätta en budget alternativt att ansöka om skuldsanering. Andra lösningar kan vara frivilliga betalningsuppgörelser, ackordslösningar samt att sammanställa underlag inför ett saneringslån.
Aktuell tjänst kommer att omfatta ca 50 % budget- och skuldrådgivning och ca 50 % handläggning av dödsboanmälan. Denna fördelning mellan arbetsuppgifterna kan komma att förändras. Du förväntas även ha ett intresse för att vara med och samordna samt hålla i föreläsningar inom privatekonomi.
KvalifikationerAkademisk utbildning som arbetsgivaren bedömer lämplig, t.ex. ekonom, socionom eller beteendevetare. Du bör ha vana av självständigt arbete, kunna prioritera och hålla en god struktur. Samt förmåga att bemöta personer i svåra livssituationer. Du får gärna ha tidigare erfarenhet av arbete inom kommunal verksamhet/socialtjänst.
ÖVRIGT
I vårt rekryteringsarbete strävar vi efter en jämn könsfördelning och mångfald vad gäller intressen, personlighet, etnisk och kulturell bakgrund.
Kommunen tar ansvar för hela rekryteringen och undanber sig därför samtal från rekryterings-firmor och annonssäljare.
Välkommen med din ansökan!
Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tidsbegränsad anställning, tillträde: Tillträde 2015-12-01.
ErsättningEnligt avtal.
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2015-10-07
Ange följande referens när du ansöker: A503449
Klicka på denna länk för att göra din ansökanKontaktCecilia Klämberg, Enhetschef 0500-49 83 75
FöretagSkövde kommun
AdressSkövde kommun
Avdelningen för arbetsgivarfrågor
54183 SKÖVDE
KontorsadressFredsgatan 4 SKÖVDE
Jobbnummer 2446337
Observera att sista ansökningsdag har passerat.