Budget- och skuldrådgivare

Göteborgs kommun / Företagsekonomjobb / Göteborg
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla företagsekonomjobb i Göteborg, Mölndal, Partille, Kungälv, Lerum eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Göteborgs kommun i Göteborg, Härryda, Tjörn, Alingsås, Uddevalla eller i hela Sverige

Enkel och hållbar vardag i en öppen stad där alla kan vara delaktiga - det är vår vision! Demokrati och medborgarservices uppdrag är att underlätta för boende, besökare och företagare när de ska kontakta Göteborgs Stad. Vi samordnar och utvecklar stadens service. Det innebär att vi ansvarar för Göteborgs Stads kontaktcenter, utvecklar e-tjänster, ger metodstöd för serviceutveckling och samordnar och utvecklar externa digitala kanaler. Vi driver stadens medborgarkontor och tillsammans med andra aktörer arbetar vi för att öka medborgares möjligheter till delaktighet och inflytande i demokratiska processer. Vi ansvarar för samordningen av Göteborg Stads medborgarvittnen. Vi erbjuder konsumentrådgivning, budget- och skuldrådgivning och arbetar för mer hållbara konsumtionsmönster. Dessutom ansvarar vi för stadens överförmyndarverksamhet samt Romano Center i Väst, som är ett romskt informations- och kunskapscenter. På vår förvaltning är vi drygt 200 medarbetare.

Publiceringsdatum
2022-09-21

Arbetsuppgifter
Budget- och skuldrådgivningen är en del av rådgivningsverksamheten på vår förvaltning. Inom enheten erbjuds även konsumentrådgivning. Enheten leds av enhetschef och det finns en samordnare som ansvarar för att hålla ihop verksamhetsutveckling samt stöttar verksamheten och enhetschef i olika frågor. Enheten har också en planeringsledare med uppdrag att utveckla arbetet med hållbar konsumtion. Totalt är vi cirka 20 medarbetare.

Som budget- och skuldrådgivare arbetar du med individuell rådgivning utifrån den rådsökandes behov och förutsättningar där målet är att den enskilde ska få en hållbar ekonomi. Rådgivningen sker via telefon, e-post, fysiska besök eller digitala möten. Du anpassar rådgivningen utifrån den person som du möter. Din uppgift är att förmedla tydliga konsekvensbeskrivningar på ett pedagogiskt vis, anpassat utifrån den enskildes behov, förmågor och möjligheter. Du ger information, råd och stöd kring skuldsanering och informerar kring relevanta lagar och dess tillämpning till enskilda och företagare.

Eftersom vår enhet även erbjuder konsumentrådgivning och vi strävar efter att hitta gynnsamma samverkansformer och synergieffekter söker vi dig som har intresse av att arbeta inom båda områdena.

I arbetet ingår förutom den individuella rådgivningen också utåtriktade aktiviteter såsom att hålla föreläsningar, medverka i media och delta i olika nätverk. Samverkan med interna, externa kontakter och samarbetspartners är en viktig del av vårt arbete. Detta kan innebära att arbete efter kontorstid och på helger kan förekomma.

Då vi arbetar aktivt med att utveckla och förbättra vår verksamhet förväntas du vara delaktig och bidra till verksamhetsutveckling. Du kommer också att hålla i delar av utvecklingsarbetet på ett självständigt sätt eller i samarbete med kollegor.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har högskoleexamen om minst tre år inom ekonomi, juridik, samhällsvetenskap eller beteendevetenskap. Du har tidigare erfarenhet av att möta människor, exempelvis från rådgivning, service, kundkontakter, socialtjänst eller annat område som är relevant.

Det är meriterande om du har erfarenhet av att möta människor i svåra livssituationer. Det är också meriterande med erfarenhet av arbete med rådgivande verksamhet inom området, om du hållit föreläsningar eller gjort annat utåtriktat arbete och nätverkande. Det är positivt om du har erfarenhet av och kunskap om att arbeta i en politiskt styrd organisation.

Du är en trygg person med god samarbetsförmåga som kan arbeta självständigt och i samverkan både inom enheten, avdelningen och andra delar av organisationen. Du är serviceinriktad och kommunikativ och du anpassar din kommunikation efter mottagare, målgrupp och situation. Eftersom du kommer att möta människor i svåra livssituationer behöver du kunna agera lyhört samtidigt som du har förmåga att sätta gränser och hålla dig till uppdraget.

För att trivas och lyckas i rollen är det viktigt att du är intresserad av att verka i olika kanaler för att nå ut med information och nå fler medborgare som kan vara i behov av vår service. Det är också viktigt att du har goda kunskaper i svenska och engelska både i tal och skrift.

Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

ÖVRIGT
Vi erbjuder en arbetsplats med en kund- och serviceorienterad arbetsplatskultur med verksamheter i kontinuerlig utveckling. Vi har medarbetarförmåner såsom flexibel arbetstid, friskvårdsbidrag och cykelförmåner. Förvaltningens lokaler ligger centralt i Göteborg.

Vi vill att vår förvaltning ska präglas av öppenhet och respekt för olikheter och vi tror att mångfald och en jämn könsfördelning bidrar till att utveckla vår verksamhet. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

När du söker jobb hos oss vill vi att du använder vårt e-rekryteringssystem för att få effektiv, snabb och säker hantering av din ansökan.

Vi undanber oss vänligt men bestämt samtal från försäljare av ytterligare platsannonser och rekryteringstjänster.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Dagtid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde snarast eller enligt överenskommelse. .

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-10-05
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
GÖTEBORGS KOMMUN

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C100437".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Göteborgs Kommun (org.nr 212000-1355)

Arbetsplats
Göteborgs Stad , Demokrati och medborgarservice

Kontakt
Enhetschef
Linda Hultqvist
031-365 09 44

Jobbnummer
7000018

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Göteborgs kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Göteborgs kommun: