Boutredningsenheten söker tre nya utredare

Stockholms stad, Socialförvaltningen / Administratörsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Stockholms stad, Socialförvaltningen i Stockholm

Stockholm växer som aldrig förr. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.



Boutredningsenheten är den enhet inom Socialförvaltningen och Stockholms stad som arbetar med dödsboärenden och med ekonomiskt bistånd till begravningskostnader.

Inom Boutredningsenheten handläggs dödsboärenden, framförallt dödsboanmälan och dödsboförvaltning. I vissa fall ordnas också med begravning. Handläggning av internationella dödsbon är också en del av uppdraget.

Nu söker vi tre nya utredare, två tillsvidaretjänster och ett vikariat.
En av tillsvidareanställningarna är inför en kommande pensionsavgång (tänkt vid årsskiftet men kan bli eventuellt aktuellt tidigare) och den andra gäller för utökning av enheten. Den tredje utredaren är för ett vikariat (föräldraledighet) året ut.

Arbetsbeskrivning
Som utredare har du varierande arbetsuppgifter. Det är fokus på utredning och bedömning samtidigt som du ska uppvisa en god serviceförmåga. Du möter människor i sorg och kris med olika etnisk och kulturell bakgrund. Du arbetar med ärenden som har komplex bakgrund och stora inslag av individuell bedömning. Arbetet innebär självständig myndighetsutövning och dokumentation.

I rollen ingår utredning inom fem olika områden där du bland annat kommer att:

- Enligt Ärvdabalkens regler handlägga och avgöra om det finns förutsättning för dödsboanmälan eller om bouppteckning måste göras. Ansvara för utredning av dödsboets tillgångar och övriga egendomsförhållanden. Göra hembesök för att uppskatta bohagets värde
- Ansvara för provisorisk dödsboförvaltning i dödsbo där det saknas arvsberättigade anhöriga. Arbetet innebär bland annat släktutredning såväl inom som utom Sverige
- I vissa fall ordna med begravning där kommunen har ett ansvar utifrån Begravningslagen
- Svara för prövning och beslut om ekonomiskt bistånd till begravningskostnader. Fakturera och bevaka kommunens fordringar avseende dödsbohandläggning
- Handlägga internationella dödsbon. Utredning sker när den avlidne bor utomlands men har egendom i Sverige

Kvalifikationer
För att söka tjänsten vill vi att du har:

- En genomförd och avklarad akademisk examen med inriktning mot socialt arbete, juridik, offentlig förvaltning eller annan akademisk utbildning som arbetsgivaren finner lämplig för tjänsten
- Goda kunskaper i förvaltnings- och socialrätt
- Mycket god förmåga att kommunicera och dokumentera på svenska

Meriterande för tjänsten är:

- B-körkort eftersom hembesöken oftast sker med bil
- Erfarenhet av kommunal verksamhet
- Erfarenhet av myndighetsutövning
- Kunskap om stadens sociala system, "Paraply"
- Ytterligare språkkunskaper

Vi söker dig som samarbetar bra med människor samt kan relatera till andra på ett lyhört och smidigt sätt. Du har intresse, vilja och förmåga att hjälpa andra. Du är ansvarstagande samt kan själv strukturera och driva dina arbetsuppgifter. Du tar egna initiativ, kommer med egna idéer och sätter igång aktiviteter. Som person har du lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter. Du ser möjlighet i förändringar och kan snabbt därefter ändra ditt synsätt. Vidare är du bra på att planera, organisera och prioritera arbetet på ett effektivt sätt samt du sätter upp och håller tidsramar.

Du är även noggrann vad gäller dokumentation och uppdragsorientering. Som person har du också förmåga att sätta dig in i någon annans perspektiv eller situation utan att ta över personens känslor.

Du vädersätter olikheter och förstår hur bakgrund, kultur och grupptillhörighet påverkar både dig själv och andra, samt har detta i åtanke vid beslut och handlingssätt.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Välkommen med din ansökan. Obs, intervjuer kommer att ske löpande. Ansök därmed gärna snarast.

Stockholms stad arbetar med kompetenbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Varaktighet, arbetstid
100 % två tillsvidare och ett vikariat. Tillträde: Enligt överenskommelse tillsvidareanställning

Publiceringsdatum
2017-05-08

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2017-05-22
Ange följande referens när du ansöker: 2017/3145
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Anni Stavling/Enhetschef 08-508 330 73
Mats Holmström/HR-konsult 08-508 117 35

Företag
Stockholms Stad, Socialförvaltningen

Adress
Stockholms Stad, Socialförvaltningen
Storforsplan 44
12347 Stockholm

Kontorsadress
Storforsplan 44

Jobbnummer
3483789

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Stockholms stad, Socialförvaltningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Stockholms stad, Socialförvaltningen: