Boutredare till Boutredningsenheten

Göteborgs Stad, Social Resursförvaltning / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Göteborg
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Göteborg, Mölndal, Partille, Kungälv, Lerum eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Göteborgs Stad, Social Resursförvaltning i Göteborg, Kungsbacka, Tjörn, Orust eller i hela Sverige

Social resursförvaltning erbjuder göteborgarna många olika tjänster inom det sociala området. Det gör vi som ett stöd till stadsdelarna som har det yttersta ansvaret för sina invånare. Vi är drygt tusen anställda som arbetar med bland annat missbruk, hemlöshet, utsatta barn och familjer, fältarbete, funktionsnedsättning, verksamheter för integration och för flyktingboende, men också med strukturella frågor inriktade på ett socialt hållbart samhälle. Vid rekrytering beaktar vi mångfaldsperspektivet för att bidra till en bättre spegling av befolkningsstrukturen i Göteborg.

Publiceringsdatum
2015-05-25

Arbetsuppgifter
På arbetsplatsen Stora Badhusgatan 12-14 finns tre enheter: boutredningsenheten, enheten för Krav och bidrag och förvaltarenheten.
Vi söker nu en medarbetare till Boutredningsenheten. Boutredningsenheten handlägger dödsboutredningar och förvaltar dödsbon som saknar kända delägare, samt lämnar in dödsboanmälan till Skatteverket. De mest förekommande arbetsuppgifterna inom boutredningsenheten är handläggning av dödsboanmälan samt dödsboförvaltning. En dödsboanmälan går till på samma sätt som vid en bouppteckning. Förvaltning och avveckling av dödsbon innefattar bl.a. släktforskning, utredning av den avlidnes ekonomiska situation, besök i den avlidnes bostad. Samarbete med olika myndigheter såsom socialkontor, polis, sjukhus, försäkringskassa, ambassader, domstolar och landsarkiv. Handläggningen görs i det administrativa systemet Treserva. Du kommer att ingå i vår enhet som består av fyra handläggare.
Boutredningsenhetens verksamhet regleras främst av ärvdabalken (ÄB), socialtjänstlagen (SoL), begravningslagen (BegrL), förvaltningslagen (FL) och offentlighets- och sekretesslagen (OSL).

Kvalifikationer
Du skall ha högskoleutbildning inom det sociala området, statskunskap/juridik, ekonomi eller
motsvarande kunskaper. Du bör ha körkort. Du kommer att möta personer i sorg och det är därför viktigt att du har hög förmåga till empati och hög integritet. Du skall också ha förmåga att arbeta självständigt, kunna ta eget ansvar och ha lätt för att samarbeta. Meriterande är att Du har
kunskap/erfarenhet av att upprätta bouppteckningar och/eller dödsboanmälan.
Flerspråkighet är meriterande

Flerårig yrkeserfarenhet inom relevant yrkesområde. Van vid kontakter med myndigheter och vana vid att möta och bemöta personer i svåra situationer.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Dagtid. Tillsvidareanställning, tillträde: 2015-08-03 eller snarast därefter.

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2015-06-08
Ange följande referens när du ansöker: A477265
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Lisa Wissmar, Enhetschef 031-3679747 lisa.wissmar@socialresurs.goteborg.se

Facklig kontakt
Christina Matsdotter, Saco 031-3679460
Emma Fäldt, Vision 031-3679183

Företag
Göteborgs stad, Social Resursförvaltning

Adress
Göteborgs stad, Social Resursförvaltning
Box 6131
40060 Göteborg

Kontorsadress
Gårdavägen 2

Jobbnummer
2308660

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Göteborgs Stad, Social Resursförvaltning

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Göteborgs Stad, Social Resursförvaltning: