Bostadssocialhandläggare

Uppsala kommun / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Uppsala
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Uppsala, Östhammar, Sigtuna, Österåker, Håbo eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Uppsala kommun i Uppsala, Södertälje eller i hela Sverige

Myndigheten för bostadssamordning

Myndigheten för bostadssamordning har som uppgift att ansvara för den samlade myndighetsutövningen kring beslut om bistånd till boende och är en del av socialtjänsten inom Uppsala kommun. Hos oss arbetar idag cirka 25 medarbetare och vi finns i lokaler i närheten av Vaksala torg i centrala Uppsala.

Vår uppgift är bland annat att förebygga vräkning, utreda och besluta om bistånd till boende samt att följa upp bostadssociala kontrakt. Ett mycket viktigt uppdrag är att utforma stöd till den som får bistånd så att målet eget förstahandskontrakt kan uppnås.

Myndigheten samverkar med andra berörda myndigheter, samverkansparters och med det nätverk som kan finnas kring den enskilde. Ett aktivt samarbete finns med fastighetsnämnden om bostadsförsörjning och med den förvaltning som har det operativa ansvaret för kommunens bostäder. Gemensamt samarbetar vi med de fastighetsägare som tillhandahåller bostäder för detta ändamål.

Boendemyndigheten är även en strategisk resurs i kommunen och en viktig instans i att samla in statistik och underlag som ligger till grund för de fyra sociala nämndernas fortsatta arbete.

Publiceringsdatum
2012-10-29

Dina arbetsuppgifter
Du kommer tillsammans med en kollega att arbeta med myndighetens vräkningsförebyggande arbete som innebär att förhindra vräkningar där människor riskerar att förlora sin bostad.

Du kommer att ha ett nära samarbete med de hyresvärdar som vi samarbetar med i det bostadssociala arbetet. Enligt uppgjord överenskommelse agerar du på en tidig signal från hyresvärden när ett boende är i fara. Du tar kontakt med hyresgästen och informerar/erbjuder det stöd som är relevant i den uppkomna situationen. Det kan innebära information om och guidning till de kommunala profesionella resurser som finns i kommunen, kontakt med bank, hjälp med olika blanketter och så vidare.
På uppdrag av den enskilde och tillsammans med hyresvärden utverkar du adekvata lösningar runt den enskildes situation.

I din tjänst har du ett nära samarbetet med kronofogden och samverkar med andra aktörer i kommunen som till exempel budget och skuldrådgivningen, frivilligorganisationer med mera. Arbetet innebär nära kontakt med människor som du besöker i deras hem, du arbetar med krishantering, stöd och coaching i ett eget ansvarstagande för sin situation. Arbetet innebär löpande uppföljning och en viss dokumentation.

Kvalifikationer
Socionom, beteendevetare eller likvärdig högskolekompetens. Du är kunnig inom sociallagstiftningen, gärna även inom hyreslagstiftningen, och har erfarenhet av socialt arbete, där du arbetat med motivationsarbete och med människor i kris. Vi ser gärna att du har erfarenhet av boendefrågor och samarbete med hyresvärdar. Då vi arbetar med människor med väldigt olika livssituationer ser vi gärna att du har en bred kompetens och har erfarenhet av att inom socialtjänsten ha arbetat med familjer och unga vuxna med särskilda behov, människor med en beroendeproblematik, människor med psykiska och fysiska funktionsnedsättningar.

Vi arbetar efter metoden motiverande samtal -MI och har ett lösningsfokuserat förhållningssätt varför utbildning och erfarenhet av dessa metoder och arbetssätt är önskvärt. Du har en god förmåga att arbeta strukturerat, systematiskt och välorganiserat. Du är tydlig i din roll och har förmågan att avgränsa ditt uppdrag samt har ett strategiskt tänk med ditt arbete. Du är driven och är delaktig i gruppens och myndighetens arbete framåt.

Du är en kreativ person med värme och humor som tillsammans med kollegor utformar flexibla lösningar.

Du har en språklig analytisk förmåga och uttrycker dig professionellt i muntlig och skriftlig analys och bedömning. I ditt arbete blir du lite av en "spindel i nätet" varför du trivs med att ha många järn i elden. Du arbetar problemlösande med en god analytisk och stregisk förmåga där du snabbt tillsammans med kollegor hittar lösningar.

Du är initiativtagande i nya kontakter och fungerar bra i samarbete med olika typer av människor. Du är intresserad av att vara med och fortsätta forma myndighetens värkningsförebyggande arbete.

Du har mycket goda kunskaper i att hantera Word, Excel samt Pocapita och du ska inneha körkort då vi arbetar uppsökande i hela Uppsala.

Upplysningar
Myndigheten för bostadssamordning, Caroline Sundström 018-727 14 97,
E-postadress: caroline.sundstrom@uppsala.se

Fackliga företrädare:
Vision, Michael Walldén 070-821 66 37,
Akademikerförbundet SSR, 018-727 24 24, E-postadress: akademssr@uppsala.se

Har du frågor gällande registrering av din ansökan kontakta HR Center 018-727 23 02.

Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

"I Uppsala kommun vill vi ha mångfald i arbetslivet och ta till vara på de kvaliteter som en jämn könsfördelning och etnisk och kulturell mångfald tillför verksamheten".

Dina personuppgifter kommer att användas för att administrera din ansökan inom Uppsala kommun.

Arbetstider och omfattning
Provanställning 6 månader, tillsvidareanställning. Heltid. Tillträde omgående.

Ersättning
Enligt överenskommelse

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2012-11-08
Ange följande referens när du ansöker: UAN-2012-0507
Ansökan kan tyvärr inte göras via e-post.
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Uppsala kommun

Adress
Uppsala kommun
HR Center
75375 Uppsala

Jobbnummer
1377126

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Uppsala kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Uppsala kommun: