Bostadskonsulent
Jönköpings kommun / Administratörsjobb / Jönköping
2015-09-03
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Bostadskonsulent" (publicerad 2024-03-21) ⬅️
Visa alla administratörsjobb i Jönköping,
Aneby,
Habo,
Mullsjö,
Vaggeryd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Jönköpings kommun i Jönköping Enheten för lokal- och bostadsförsörjning
Arbetsplatsbeskrivning
Socialtjänsten är en av de största förvaltningarna i Jönköpings kommun med ca 4500 anställda. Tjänsten ingår som del av Socialtjänstens stab och ledning inom den nystartade enheten för lokal- och bostadsförsörjning. Bostadssamordningen finns till för människor som av olika anledningar står utanför den ordinarie bostadsmarknaden. I verksamheten finns sedan tidigare två bostadskonsulenter.
Publiceringsdatum2015-09-03Dina arbetsuppgifterBostadskonsulenterna utvecklar och ansvarar för introduktionen till de hyresgäster som fått sin bostad via bostadssamordningen och arbetar även med uppföljning. Introduktionen omfattar allt från innebörden i ett socialt kontrakt till vikten av att planera ekonomin, betala sin hyra och hur boendet fungerar i aktuell lägenhet. Uppföljning innebär hembesök som görs enligt uppgjort intervall. När hyresgästen bott utan anmärkning under en fördefinierad period, aktualiseras hyresgästen för eget kontrakt hos tekniska kontorets bostadskoordinator och aktuell fastighetsägare. Bostadskonsulenterna arbetar i team och i nära samarbete med kollegor från såväl socialtjänsten som Tekniska kontoret. Administrativa uppgifter ingår också i tjänsten.
KompetenserVi söker dig som har socionomexamen eller annan lämplig högskoleutbildning, men du kan också ha förvärvat motsvarande kompetens på annat sätt. Erfarenhet av socialt arbete i allmänhet är meriterande och i synnerhet med inriktning på barn och ungdom. Det är en fördel om du är insatt i arbetsområdet och tillhörande lagstiftning. Du har lätt för att skapa gott samarbete, goda strukturer och har ett professionellt förhållningssätt. Vi ser gärna att du är en entusiast med stort engagemang, som har klienten i centrum och skapar ett gott arbetsklimat i gruppen. Vi tror att du har haft ett socialt yrke med rådgivande och administrativa inslag tidigare. Du har mycket god förmåga att kommunicera med och bemöta olika människor, också de som befinner sig i utsatta lägen. Du är bra på att skapa positiva möten och där lyhördhet för hyresgästens behov är en förutsättning. Du har datavana och en god administrativ förmåga. Körkort krävs.
Övrig informationArbetstid måndag till fredag, i huvudsak dagtid men viss kvällstjänstgöring kan förekomma.
Upplysningar
Mia Chaib, Enhetschef, 036 - 10 61 52
Annika Werlefelt, personalstrateg, 036 - 10 56 82
Länk till fackliga företrädare:
http://www.jonkoping.se/fackligasocJönköpings kommun strävar efter att erbjuda en attraktiv arbetsplats som är fri från diskriminering och ger lika möjligheter för alla.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför vänligt men bestämt alla samtal om annonserings- och rekryteringshjälp.
Varaktighet, arbetstid
Tillsvidare. 100 %. Tillträde snarast.
ErsättningLön enligt kollektivavtal
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2015-09-20
Ange följande referens när du ansöker: 15-70-0116
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagJönköpings kommun
AdressJönköpings kommun
Västra Storgatan 16
55189 Jönköping
KontorsadressVästra Storgatan 16
Jobbnummer 2416369
Observera att sista ansökningsdag har passerat.