Bostadsanpassningshandläggare
Karlstads kommun / Administratörsjobb / Karlstad
2025-02-14
Visa alla administratörsjobb i Karlstad,
Hammarö,
Forshaga,
Grums,
Kil eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Karlstads kommun i Karlstad,
Torsby eller i
hela Sverige Publiceringsdatum2025-02-14BeskrivningVill du göra en verklig skillnad i människors liv? Som handläggare för bostadsanpassningsbidrag får du chansen att hjälpa personer med funktionsnedsättning att anpassa sina hem efter deras behov.
Du kommer att tillhöra enheten Fastighetsprojekt, en av fem enheter inom fastighetsavdelningen. Fastighetsavdelningen ansvarar för Karlstad kommuns byggnader och strävar efter att vara en långsiktig fastighetsägare som bidrar till stadens utveckling och skapar bra miljöer för karlstadsborna. Avdelningen levererar attraktiva, tillgängliga och hållbara lokaler åt våra hyresgäster.
Dina arbetsuppgifterSom handläggare för bostadsanpassningsbidrag inom fastighetsavdelningen arbetar du med myndighetsutövning med en lag som grund. Bostadsanpassningsbidrag är ett ekonomiskt bidrag som personer med funktionsnedsättning kan söka för att göra sitt eget boende ändamålsenligt. Arbetet innebär utredningar i personens boendemiljö, att komma med förslag på tekniska anpassningar av bostaden samt fatta beslut om bidrag. Utredningarna görs oftast i samverkan med personen som söker bidrag, anhöriga, arbetsterapeuter, entreprenörer m fl. Bidraget kan beviljas till privatpersoner som har en funktionsnedsättning i alla åldrar.
Arbetet innebär bland annat hembesök hos privatpersoner och administrativa uppgifter som ex registrering av ärenden, handläggning av ansökningar, bedöma kostnader, hantera offerter och fakturor samt postutskick. Du blir en av tre handläggare som tar beslut i dessa ärenden. Ditt geografiska område kommer även innefatta Kils kommun.
KvalifikationerVi söker dig som via utbildning eller erfarenhet har en teknisk kompetens med inriktning på fastigheter. Det är meriterande om du har kunskap om tillgänglighetsanpassningar och vad dessa kan innebära. Du ska ha god datavana och ska kunna uttrycka dig väl i tal och skrift, vara problemlösare samt ha mycket god social kompetens. Vidare ska du klara av att driva arbetet självständighet och med eget ansvar. Stor vikt kommer att läggas på dina personliga egenskaper. Körkort B krävs för tjänsten.
Om Karlstads kommun
Teknik- och fastighetsförvaltningens cirka 600 medarbetare bygger och sköter Karlstad. Med ansvaret för en trygg och vacker miljö sköter vi kommunens dricksvatten och avloppshantering, gator och parker, lekplatser och skogsmark samt den interna servicen. Vi utvecklar infrastrukturen, förvaltar fastigheter och bygger bland annat nya skolor och har hand om kommunens naturområden.
Vill du vara med och skapa framtidens Karlstad? Hos oss i koncernen Karlstads kommun kan du göra skillnad på riktigt. Här är varje medarbetare en viktig del i helheten och tillsammans hjälps vi åt att förverkliga vår vision om "Ett bättre liv i Solstaden". Kom och väx med oss!
Övrig information
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.
Har du skyddade personuppgifter ska du inte registrera dina ansökningshandlingar i vårt rekryteringssystem och inte heller skicka in dem via e-post. Vänd dig istället till kommunens växel 054-540 00 00 för vidare hantering.
Ersättning Månadslön
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2025-03-09
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "TFN/2025:515".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Karlstads kommun (org.nr 212000-1850)
Körkort För detta jobb krävs körkort.
Arbetsplats Teknik- och fastighetsförvaltningen, Fastighetsavdelningen
Kontakt Ann-Charlotte Boström, enhetschef
054-5405927 Jobbnummer 9166838