Bostadsanpassningshandläggare
Trollhättans Stad / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Trollhättan
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Trollhättan,
Essunga,
Vänersborg,
Lilla Edet,
Grästorp eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Trollhättans Stad i Trollhättan,
Vänersborg,
Alingsås eller i
hela Sverige Trollhättan är en stark och attraktiv kommun, men vi vill bli större. I dag är vi över 57 000 invånare, men siktet är inställt på att växa till 70 000 trollhättebor. Inom Trollhättans Stad arbetar vi hårt med att skapa förutsättningar för detta. Vi är ca 4 300 medarbetare i 350 olika yrkeskategorier. Vårt jobb är att skapa förutsättningar för Trollhättans invånare att leva ett bra liv och att utvecklas.
Vi tycker det är viktigt att blanda olika personligheter, bakgrunder och nationaliteter för att få en levande och dynamisk kommun.
Om verksamheten
Biståndsenheten finns inom Trollhättans stads Omsorgsförvaltning och inom enheten handläggs ärenden rörande äldre och funktionsnedsatta, färdtjänst samt bostadsanpassning.
Vi söker ny kollega till vårt härliga gäng på Biståndsenheten då vår kära Malin slutar hos oss!
Publiceringsdatum2017-07-06Dina arbetsuppgifterTjänsten innebär myndighetsutövning och där du som handläggare utgår från lagen om bostadsanpassningsbidrag. Du utreder ansökningar från enskilda personer med funktionsnedsättning gällande anpassningar i anslutning till bostaden.
I arbetet ingår att bistå med information, rådgivning, bedöma intyg, förslag till anpassningsåtgärd, fatta beslut om åtgärder och att vara kontaktperson till den sökande fram till anpassningen är utförd. Det förekommer undersökningar både hemma hos sökanden men även med entreprenörer och arbetsterapeuter för bästa lösning.
En stor del av arbetet består av att säkerställa att sökt åtgärd faller inom ramen för bostadsanpassning, ta fram underlag för beslut samt genomföra besluten. Samarbete och kontakt framför allt med arbetsterapeuter, sökande privatpersoner samt deras närstående, entreprenörer och leverantörer är en viktig del i ditt dagliga arbete.
KvalifikationerVi ser gärna att du har en 3 årig högskoleutbildning och praktisk arbetslivserfarenhet inom verksamhetsområdet. Det är meriterande om du har erfarenhet av aktuell lagstiftning (lagen om bostadsanpassningsbidrag, förvaltningslagen, sekretesslagen, personuppgiftslagen)och har arbetat med myndighetsutövning.
Du måste ha god förmåga att bedöma människors funktion med daglig aktivitet i sina hem. I din kontakt med sökande ställs stora krav på hög social kompetens, empatisk förmåga och lyhördhet. Du arbetar med verksamhetens resultat i syfte att hitta kostnadseffektiva lösningar som uppfyller sökandes behov. Du måste känna dig trygg med att arbeta självständigt och kunna ta ett stort eget ansvar då det idag endast finns en handläggare för bostadsanpassningsbidrag i kommunen. Du måste där till kunna fatta egna beslut och ha en god samarbetsförmåga då arbetet också innebär många kontakter både internt och externt.
Dina personliga egenskaper bör omfatta ett strukturerat arbetssätt, förmåga att prioritera, serviceinriktad, ha ett gott bemötande och att du är bra på att uttrycka dig i tal och skrift. God datavana är en självklarhet.
Körkort är ett krav.
Anställningsinformation
Anställningsintervjuer kommer att ske fortlöpande under ansökningstiden.
Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons!
Varaktighet, arbetstid
100%. Tillträde: Snarast eller enligt överenskommelse tillsvidareanställning
ErsättningFast Lön
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2017-07-31
Ange följande referens när du ansöker: 2017/412
Klicka på denna länk för att göra din ansökanKontaktHermine Lindberg, Enhetschef 0520-49-78 55
FöretagTrollhättans Stad
AdressTrollhättans Stad
Gärdhemsvägen 9
46132 Trollhättan
KontorsadressGärdhemsvägen 9
Jobbnummer 3593187
Observera att sista ansökningsdag har passerat.