Bolagscontroller

Kristianstads kommun / Controllerjobb / Kristianstad
2025-03-24


Visa alla controllerjobb i Kristianstad, Bromölla, Sölvesborg, Hässleholm, Östra Göinge eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Kristianstads kommun i Kristianstad, Hörby eller i hela Sverige

Kristianstads kommun har drygt 7 000 medarbetare som gör skillnad i människors vardag, varje dag. Hos oss hittar du medarbetare som brinner för välfärden och vill utveckla idéer till verklighet. Kristianstads kommun erbjuder flera olika karriärvägar så att du kan utvecklas genom hela arbetslivet.

Vi erbjuder en bred tjänst som har fokus på både det löpande men även på utveckling. Ett bra samarbete är en förutsättning för att göra oss lite bättre varje dag! Vill du vara med på vår resa?

Vi är åtta medarbetare på redovisningsenheten och huserar i Rådhus Skåne i direkt närhet till bussar och tåg.

Vi ser fram emot din ansökan!

Publiceringsdatum
2025-03-24

Arbetsuppgifter
Rollen avser en tjänst som controller främst riktad mot Kristianstads kommuns kommunala bolag.

Du kommer att ha ansvar för följande arbetsuppgifter:
• Kvalificerade redovisningsfrågor samt frågor rörande kommunala bolag, exempelvis gällande finansiell leasing, skatt och moms. Där ingår även eventuell stöttning vid slutförande av bokslut, upprättande av årsredovisning samt deklaration.
• Upprättande av koncernredovisning för moderbolaget och kommunkoncernen
• Likviditetsprognoser
• Arbete med kommunens finans- och lånefrågor, strategiskt och operativt
• Avstämningar, analyser och utredningar
• Månadsbokslut samt viss löpande redovisning för Kristianstads Kommunföretag AB samt Trygghetscentralen i Skåne Nordost AB. Även upprättande av delårs- och årsbokslut för dessa bolag.

Du kommer även vara delaktig i och i vissa fall vara drivande kring följande arbetsuppgifter:
• Arbete med delårs- och årsbokslut för kommunen
• CSRD-rapportering för koncernen
• Deltagande vid ägardialoger
• Stöd till VD i KKF
• Momsåtersökning

Du kommer att tillhöra redovisningsenheten som har det övergripande ansvaret för kommunens löpande redovisning, ekonomisystem, bank- och finansfrågor, intern kontroll, bolagsfrågor, stiftelser samt årsbokslut och delårsbokslut. Vi har också en viktig roll i att kommunicera och stötta övriga kommunens verksamheter i ekonomifrågor.

Kvalifikationer
Du som söker har en högskoleexamen inom ekonomi eller motsvarande utbildning med företagsekonomisk inriktning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Vi vill att du har erfarenhet från arbete med kvalificerade redovisningsfrågor. Du behöver även ha arbetat med att upprätta koncernredovisning samt ha kunskap eller stort intresse för finansieringsfrågor. Kunskaper samt intresse för bank- och finansfrågor är meriterade.

Vi ser gärna att du har en bakgrund som revisor eller controller eller att du har erfarenhet från att ha arbetat i en liknande roll i en annan kommun. Det är också en fördel att ha arbetat med ekonomiska frågor inom offentlig verksamhet Även arbete med hållbarhetsfrågor är meriterande.

Förmåga att tillämpa specialiserad och detaljerad expertkunskap samt förmågan att förmedla denna till andra på ett pedagogiskt sätt krävs för rollen. Du visar förståelse för och drar nytta av organisationens olika expertområden. Att noggrant analysera och bedöma olika typer av data för att dra väl genomtänkta slutsatser samt för att skapa fungerande lösningar är en förutsättning för arbetet.

Du behöver ha god förmåga att uttrycka dig på svenska i både i tal och skrift och du har vana att skriva instruktioner och rutinbeskrivningar. Självklart hanterar du IT-verktyg i ditt dagliga arbete så som Office 365 och har du tidigare arbetat i systemen Visma RoR, Fortnox samt Capego är det meriterande.

Som person är du bra på att skapa och bibehålla goda relationer, både intern och externt. Vilket innebär att du samarbetar väl med personer i olika sammanhang och funktioner. Du har inga problem med att följa instruktioner, procedurer, lagstadgade krav och policy och självklart kan du förhålla dig till uppsatta tidsplaner. Vidare du anpassa dig till förändrade förhållanden utan svårigheter. Du uppmuntrar och stödjer förändringsinitiativ. Du har lätt för att anpassa ditt beteende i förhållande till andra människors behov.

ÖVRIGT
Kommunledningskontoret leder, samordnar, följer upp och utvecklar kommunens verksamhet utifrån en helhetssyn. Här finns verksamheter som ekonomi, HR, IT, medborgarcenter och strategiska frågor samt all gemensam service med lokalvårds-, måltids- och transportverksamheter i förvaltningen. Kommunledningskontorets arbete ska bidra till en positiv utveckling för alla som bor, arbetar, driver företag, studerar eller besöker vår kommun. Kommunstyrelsen ger ramarna och direktiven.

I Kristianstads kommun tillämpar vi heltid för alla, vilket innebär att alla medarbetare med tillsvidareanställning har rätt till heltid och deltid är en möjlighet. Vi tillämpar också rökfri arbetstid.

Har du skyddade personuppgifter skickar du in din ansökan via post märkt med titel och referensnummer alternativt lämna din ansökan på Rådhus Skåne. Har du frågor kan nå oss via medborgarcenter 044-13 50 00.

Har du frågor kring hur du gör din ansökan, kontakta systemets support på telefon 0771-69 36 93 eller via länken https://zero.comaround.com/sv-se/.

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2025-04-20
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "KLK-2025-30".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Kristianstads kommun (org.nr 212000-0951)

Arbetsplats
Kristianstad kommun, Ekonomi

Kontakt
Enhetschef
Josephine Törnqvist
044-13 20 90

Jobbnummer
9240873

Prenumerera på jobb från Kristianstads kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Kristianstads kommun: