Bokföringsnämndens kansli söker redovisningsexpert

Bokföringsnämnden / Redovisningsekonomjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla redovisningsekonomjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Bokföringsnämnden i Stockholm

Bokföringsnämnden (BFN) är en statlig myndighet med ansvar för att utveckla god redovisningssed. BFN:s beslut fattas gemensamt av nämndens ledamöter. Dessa utses av regeringen och kommer från både privata och statliga organisationer. BFN:s kansli ansvarar för den löpande verksamheten och förbereder ärenden inför nämndens sammanträden. På kansliet arbetar för närvarande fem personer.
Befattningen som redovisningsexpert är en attraktiv möjlighet för dig som vill påverka utvecklingen av god redovisningssed. Eftersom kansliet är litet är arbetsuppgifterna varierande och man får hugga in där det behövs. Men det finns också möjligheter att påverka sina arbetsuppgifter utifrån intresse.
Kansliets arbete består bl.a. av att ta fram redovisningsnormer för de icke-noterade företagen och att anpassa dessa normer till nya förutsättningar, t.ex. ändrad lagstiftning eller ny teknik. Arbetet innebär också att svara på frågor från företag, redovisningskonsulter och revisorer, att besvara remisser från departement och myndigheter och att informera om god redovisningssed och vår normgivning, t.ex. på vår webbplats. Ibland begär domstolar att nämnden ska yttra sig om vad som är god redovisningssed i en viss fråga. BFN har ofta en expert med i offentliga utredningar eller i myndighetssamarbeten som rör redovisningsfrågor. Just nu deltar vi i arbetet med att skapa förutsättningar för digitala årsredovisningar och för det kommande arbetet med SBR, Standard Business Reporting. Kansliet deltar också i internationellt samarbete på redovisningsområdet.
Du kommer att arbeta med många av ovanstående arbetsuppgifter, en del beroende på din bakgrund och dina intressen. Du kommer också att arbeta med en kommande översyn av såväl K2- som K3-regelverket och kan därför räkna med att få djupa kunskaper om dessa regelverk.
Du har relevant akademisk examen och erfarenhet av arbete med kvalificerade redovisningsfrågor kopplade till BFN:s regelverk, både i teori och i praktik. En lämplig bakgrund kan t.ex. vara redovisningsspecialist eller revisor. Har du djupare kunskaper i något specifikt redovisningsområde, t.ex. K3, IFRS, koncernredovisning, redovisningsteori eller sambandet mellan redovisning och beskattning är det meriterande. Kanske har du också ett intresse för digitalisering av finansiell information.
Du föredrar ärenden för nämnden, skriver förslag till normgivning och har kontakter med privata och statliga organisationer. Du bör därför vara analytisk, ha hög integritet och förmåga att föredra och skriva tydligt och begripligt i komplicerade frågor på svenska. Du behöver också vara intresserad av och ha förmåga att gå in på djupet i komplicerade frågor och kunna väga olika intressen mot varandra på ett neutralt sätt. Mycket av kansliets arbete bedrivs i projektform. Du behöver därför ha lätt för att samarbeta.
Du som är auktoriserad revisor kan ansöka hos Revisorsinspektionen om att behålla titeln under din anställning hos BFN.
Kansliet håller till i centrala Stockholm och är samlokaliserade med Finansinspektionen. Vi är angelägna om att kunna erbjuda en god balans mellan arbete och privatliv.

Publiceringsdatum
2019-12-09

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2020-01-09

Adress
Bokföringsnämnden
BRUNNSGATAN 3
10399 STOCKHOLM

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "Redovisningsexpert".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Bokföringsnämnden (org.nr 202100-3278)
Brunnsgatan 3 (visa karta)
103 99  STOCKHOLM

Ansökan
E-post: bfn@bfn.se

Arbetsplats
Bokföringsnämnden

Jobbnummer
4992086

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Bokföringsnämnden

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Bokföringsnämnden: