Biträdande professor i pedagogik
Linköpings universitet / Högskolejobb / Linköping
2014-10-03
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Biträdande professor i pedagogik" (publicerad 2014-10-03) ⬅️
Visa alla högskolejobb i Linköping,
Mjölby,
Åtvidaberg,
Finspång,
Motala eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Linköpings universitet i Linköping,
Finspång,
Motala,
Norrköping,
Kinda eller i
hela Sverige På Linköpings universitet har vi för vana att tänka nytt. Att ständigt utmana oss själva har varit vår starkaste drivkraft sedan starten 1975. Om du också drivs av att söka svar bortom traditionerna och över ämnesgränserna erbjuder vi dig arbete på vårt universitet. Tillsammans kan vi hitta lösningar till samtidens utmaningar. Välkommen.
Institutionen för beteendevetenskap och lärande (IBL) bedriver forskning och undervisning på uppdrag av Filosofiska fakulteten och Utbildningsvetenskap och har cirka 250 anställda och cirka 3000 studenter.
IBL bedriver forskning, forskarutbildning och utbildning, på grund- och avancerad nivå, i ämnena pedagogik, pedagogiskt arbete, psykologi, sociologi och handikappvetenskap. Forskningen vid institutionen är organiserad i grupper med forskare och forskarstuderande. Institutionen har undervisningsuppdrag i lärarprogrammen, programmet för personal- och arbetsvetenskap, det kognitionsvetenskapliga programmet, psykologprogrammet och psykoterapeutprogrammet samt flera magister- och påbyggnadsutbildningar, bland annat inom utbildningsvetenskap och inom kognitionsvetenskap. Dessutom ges ett antal fristående kurser och uppdragsutbildningar.
LINKÖPINGS UNIVERSITET
ledigförklarar en anställning som
Biträdande professor i pedagogik
med placering vid Institutionen för beteendevetenskap och lärande (IBL)
IBL strävar efter att fördjupa och utveckla kunskap om pedagogiskt arbete med elevgrupper, klassrumsdynamik, elevers lärande och lärares arbete. Denna anställning är placerad vid avdelningen för Pedagogik och didaktik (PeDi). Anställningens inriktning är lärares arbete och elevers lärande inom kunskapsområdet utbildningsvetenskap. Inom avdelningen bedrivs forskning inom flera områden som har relevans för pedagogik, didaktik och pedagogiskt arbete: barns och elevers läs- och skrivutveckling, läs- och skrivundervisningens didaktik, matematikdidaktik, specialpedagogik, interaktion i klassrummet, elevers lärande, konflikthantering, mobbning och grupprocesser, lika villkor, bedömning och betygssättning, lärares arbete och ledarskap i skolan samt värden och normer i skolans praktik. För att öka förståelsen för skolans vardagsarbete tillämpas flera metoder för empiriska studier som exempelvis fältstudier, intervjuer, test och observationer. Avdelningen uppmuntrar till mångfald, vad avser såväl teoretiska utgångspunkter, som metoder för forskning.
Tillsättningsprogram
Till ledning vid bedömning av de sökande till den aktuella anställningen har fastställts ett tillsättningsprogram. I detta program framgår:
Anställningen har en inriktning mot lärares arbete och elevers lärande. Innehavaren av anställningen ska utveckla forskningsbaserad kunskap och teoretisk förståelse för relationen mellan undervisning och lärprocesser. Klassrumsnära och praktikorienterad forskning bidrar till att anställningens innehåll är relevant för förskola, skola och lärarutbildning. I anställningen ingår forskning i en omfattning av 50 % av heltid under 3 år.
Forskningens inriktning är hur lärarens arbete, undervisning, kunskapsförmedling och elevernas lärande formas (möjliggörs och begränsas) av en rad kontextuella och individuella faktorer. Empiriska studier av undervisning, men även lärares praktiska teorier och självreflektion är möjliga forskningsområden. En viktig forskningsfråga är läraren som skapare av pedagogiska miljöer och förutsättningar för elevers lärande. Andra frågor är hur organisationer för lärande byggs upp och utvecklas, hur lärare samverkar, hur lärare och elever interagerar och vilken betydelse detta har för utveckling och lärande hos elever.
Undervisningen sker inom olika delar av lärarutbildningen, främst inom den utbildningsvetenskapliga kärnan inom de olika lärarutbildningsprogrammen. Även uppdragskurser, samverkan och fristående kurser kan ingå i arbetsuppgifterna, liksom handledning och undervisning inom forskarutbildning.
För denna anställning krävs dokumenterad skicklighet i forskning inom området lärares arbete och elevers lärande i förskola och/eller skola. Ett krav för anställningen är också dokumenterad pedagogisk skicklighet på olika nivåer inom högskolan och vad gäller olika undervisningsformer utifrån dokumenterade kunskaper om pedagogisk teori, lärandeteori, lärande och undervisning. Vidare krävs en betydande vetenskaplig publicering efter avlagd doktorsexamen. Särskilt meriterande är dokumenterad skicklighet från forskarutbildning. Meriterande är lärarutbildning och undervisningserfarenhet från ungdomsskolan. Då undervisningen bedrivs på svenska krävs goda kunskaper i det svenska språket.
Din ansökan ska vara Linköpings universitet tillhanda senast den 2014-12-02. Ansökan som inkommer efter sista ansökningsdag beaktas ej.
Mer information om behörighet och hur du ansöker:
http://www.liu.se/jobbaLinköpings universitet ska fortsätta att utvecklas som en attraktiv och kreativ arbetsplats som präglas av lika villkor och arbetar därför aktivt för jämställdhet och mångfald.
Publiceringsdatum2014-10-03Arbetstider och omfattningHeltid/ Ej specificerat
ErsättningIndividuell lönesättning.
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2014-12-02
Klicka på denna länk för att göra din ansökanKontaktMaria Wallgren, Sekreterare i anställningsnämnden +46 13 28 10 51
maria.wallgren@liu.seLotta Holme, Avdelningschef +46 13 28 14 57
lotta.holme@liu.seFöretagLinköpings Universitet
AdressLinköpings Universitet
Campus Valla
58183 .
KontorsadressCampus Valla
Övriga kontaktuppgifter Jobbnummer 2018080
Observera att sista ansökningsdag har passerat.