Biträdande lektor i reglerteknik med inriktning mot transportsys
Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Elektro- och systemteknik (EES / Elektronikjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla elektronikjobb i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Elektro- och systemteknik (EES i Stockholm KTH svarar för en tredjedel av Sveriges kapacitet av teknisk forskning och ingenjörsutbildning på högskolenivå. Utbildningen och forskningen täcker ett brett område - från naturvetenskap till alla grenar inom tekniken samt arkitektur, industriell ekonomi och samhällsplanering. Totalt finns vid KTH 13 400 studenter på grundnivå och avancerad nivå och nästan 1900 forskarstuderande. KTH har 4900 anställda.
Skolan för elektro- och systemteknik bedriver forskning och utbildning inom elektroteknik, systemteknik, informations- och kommunikationsteori, rymd- och fusionsplasmafysik och elkraftteknik. I denna dynamiska miljö arbetar ca 380 personer, varav hälften är doktorander, många med utländsk bakgrund. Våra forskningsprojekt bedrivs i nära samarbete med industripartners och med forskarkollegor i Sverige och utomlands. Skolan ansvarar för civilingenjörsutbildningarna i elektroteknik samt sju mastersprogram med högt söktryck och nära koppling till våra profilområden.
Avdelningen för reglerteknik bedriver grundforskning inom modellering, styrning och optimering av dynamiska system och nätverk med tillämpningar inom bland annat fordonssystem, kommunikationsteknik, process- och energisystem samt biologi. Forskningen bedrivs inom ACCESS Linnaeus Centre, ett av Europas största forskningscenter inom nätverkssystem, och inom EU-projekt. Dessutom har avdelningen ett väl utvecklat akademiskt nätverk och samarbetar med forskare vid Caltech, ETH Zürich, MIT, Stanford, UC Berkeley och flera andra universitet.
Publiceringsdatum2014-05-07ArbetsuppgifterÄmnesområde
Reglerteknik med inriktning mot transportsystem
Ämnesbeskrivning
Ämnet omfattar integration av informations- och kommunikationsteknik för reglering av fordons- och transportsystem. Fokus är på teori- och metodutveckling inom reglerteknik och informationsbehandling med inriktning mot samverkande vägfordon- och infrastruktursystem.
Dina arbetsuppgifterEgen forskning, undervisning på grundnivå, avancerad nivå och forskarnivå samt handledning av masterstudenter och doktorander, samt till viss del administrativa uppgifter och ledningsuppdrag inom transportområdet på KTH.
Den biträdande lektorn ska ges möjlighet att utveckla sin självständighet som forskare och få meriter som kan ge behörighet för en annan läraranställning som det ställs högre krav på behörighet för (se 4 kap. 12 a § högskoleförordningen). Den biträdande lektorn ska efter ansökan prövas för en befordran till lektor.
Anställningen är tillsvidare, dock längst fyra år, och kan förnyas om det på grund av lärarens sjukfrånvaro, föräldraledighet eller andra särskilda skäl krävs ytterligare tid för att uppnå syftet med anställningen. Den sammanlagda anställningstiden får dock omfatta högst sex år. Anställningen ingår i Tenure Track-systemet vid KTH.
Indikera referensnummer E-2014-0085 och ditt namn på ärenderaden. För att underlätta sakkunnigbedömning bör ansökan skrivas på engelska. Ansökan inklusive bilagor skall skickas som en enda PDF-fil.
Ansökan ska i största möjliga mån följa "CV-mall för anställning av lärare", se
http://www.kth.se/om/work-at-kth/cv-mall-for-anstallning-av-larare-1.471907KvalifikationerBehörighet
Behörig att anställas har den som har avlagt doktorsexamen eller har uppnått motsvarande vetenskaplig kompetens. Främst bör den komma i fråga som har avlagt doktorsexamen eller har nått motsvarande kompetens högst sju år före ansökningstidens utgång.
Bedömningsgrunder
Bedömningen av sökande bör avse den sökandes potential till utveckling på lång sikt.
Stor vikt läggs vid dokumenterad förmåga att självständigt initiera och driva forskning av hög vetenskaplig kvalitet inom ämnesområdet och att undervisa inom ämnet på grundnivå och avancerad nivå. Visad vetenskaplig skicklighet inom ämnesområdet är av särskild vikt och ska vara dokumenterad genom presentationer och publikationer i ansedda konferenser och tidskrifter. Av betydelse är även dokumenterad vetenskaplig verksamhet inom reglering av vägfordon i samverkan med andra fordon och med transportinfrastruktur. Stor vikt tillmäts förmåga att driva forskning i samarbete med externa intressenter, att samverka över ämnesgränser, experimentell verksamhet liksom erfarenhet av forskningssamarbete med industri och samhälle.
Som ytterligare bedömningsgrunder för anställningen gäller förmågan att samverka med det omgivande samhället samt att informera om forskning och utvecklingsarbete. Vidare ska graden av skicklighet att utveckla och leda verksamhet och personal beaktas. Däri ingår att ha kunskap om mångfalds- och likabehandlingsfrågor med särskild fokus på jämställdhet.
Bedömningsgrunder vid ansökan om befordran av biträdande lektor till lektor
Generella bedömningsgrunder vid befordran till lektor
För befordran gäller som bedömningsgrunder förmågan att samverka med det omgivande samhället samt att informera om forskning och utvecklingsarbete. Vidare ska skicklighet att utveckla och leda verksamhet och personal beaktas. Däri ingår att ha kunskap om mångfalds- och likabehandlingsfrågor med särskild fokus på jämställdhet.
Särskilda bedömningsgrunder för befordran till lektor
Vid prövning av ansökan om befordran till lektor kommer den sökandes förmåga att självständigt initiera och driva forskning av hög vetenskaplig kvalitet, publicerad i internationella tidskrifter, och sökandes förmåga att erhålla finansiering av forskningsverksamhet att bedömas. Som särskild bedömningsgrund gäller sökandes förmåga att självständigt etablera nya samarbeten och forskningsinriktningar. Särskild vikt kommer även att läggas vid visad skicklighet i undervisning samt handledning.
Arbetstider och omfattningHeltid. Tidsbegränsad anställning, tillträde: Tillträde: Enligt överenskommelse.
ErsättningEnligt avtal.
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2014-06-06
Ange följande referens när du ansöker: E-2014-0085
Ansökan kan skickas till e-postadress:
rekrytering@ee.kth.seKontaktKarl Henrik Johansson, frågor om tjänsten och fo, Professor
kallej@kth.seFöretagKungliga Tekniska högskolan , KTH Elektro- och systemteknik (EES)
AdressKungliga Tekniska högskolan , KTH Elektro- och systemteknik (EES)
Osquldas väg 10
10044 Stockholm
Kontorsadress10044 Stockholm
Jobbnummer 1864344
Observera att sista ansökningsdag har passerat.