Biträdande inköpschef sökes till Svenska Bostäder

Arena Personal Sverige AB / Inköpar- och marknadsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla inköpar- och marknadsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Arena Personal Sverige AB i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige

Vår kund Svenska Bostäder söker nu en erfaren ledare med strategisk höjd och ett drivet och modigt ledarskap. Stämmer den beskrivningen in på dig? Då väntar den perfekta möjligheten här!
Om tjänsten
Som biträdande inköpschef ansvarar du för upphandlingsverksamheten (genomförs enligt LOU). Det ingår att kvalitetssäkra och följa pågående upphandlingar, coacha nyanställda i offentlig upphandling, förmedla och förankra nyheter inom LOU och stadens rekommendationer i bolagets upphandlingsarbete, stödja medarbetare och kollegor i avtalstolkning, informera internt och externt om den årliga upphandlingsplaneringen, på övergripande nivå hålla kommunikationen aktuell i interna kanaler om pågående upphandlingar, vid behov stötta medarbetare i löpande upphandlingsarbete, samt, om möjligt, genomföra utbildningar inom LOU och direktupphandling. I uppgiften ingår att hantera tvärfunktionella upphandlingar och andra arbetsuppgifter som berör flera kategorifamiljer eller de kategorier som idag saknar en kategoriorganisation, alternativt på annat sätt enhetsövergripande. Ett sådant exempel är att ansvara för kris- och krigsförberedelser gällande delen som berör inköpsenhetens uppdrag.
Utöver upphandlingsarbete kommer biträdande inköpschefen att ansvara för uppföljning och aktiviteter på övergripande nivå gällande digitala beställningar. Det arbetet utförs i samråd med strategiska inköpare, inköpare och specialister från leverantörsreskontra och it-enheten. Målet är att kraftigt öka andelen digitala beställningar under året, vilket förutsätter att biträdande inköpschef leder förändringsarbetet inom bolaget.
Ytterligare arbetsuppgifter kan tillkomma. De kan exempelvis vara:
Coachning om kategoristyrt inköp samt utbilda om metodiken inom bolaget
Processkartläggningar, framtagande av mallar och checklistor
Skapa nya rutiner och indikatorer för kvalitetsuppföljning av inköpsverksamheten inom bolaget
Intern och extern kommunikation
Projektledning inom pågående och nya interna projekt

Ytterliga uppgifter som kan eventuellt att komma att bli aktuella, som ersättare för inköpschefen:
Delta i kategoriråden
Att vara ordförande och leda arbetet i Stockholms Stads gemensamma kategori för vitvaror
Representera bolaget i Stockholms Stads kategorifamiljer
Representera inköpsenheten i styrgrupper för strategiska inköpsprojekt

Direktrapporterande medarbetare är strategiska inköpare och inköpare gällande sitt arbete, framdrift och måluppfyllelse och dagsaktuellt arbete. Personalansvar innehållande ansvar för arbetsmiljö och samtal ingår inte i biträdande inköpschefens uppdrag. Inte heller ingår det i den biträdande inköpschefens ansvar att svara för ekonomi, övergripande utveckling, externa utvecklingsprojekt etc.
Du rapporterar till inköpschefen.

Om dig
Vi söker dig som är en trygg och prestigelös ledare som genom sitt engagemang skapar förutsättningar så att verksamheten möter ägarnas krav, medarbetarnas behov och kundernas förväntningar. För att lyckas i rollen behöver du vara synlig i organisationen och ha lätt för att skapa förtroende, samt duktig på att etablera och upprätthålla goda relationer. Vi ser även att du har erfarenhet av att driva förändringsarbete och leda kulturförändring, samt har förmågan att följa upp resultat löpande.


Krav för tjänsten
Högskoleutbildning inom ekonomi, juridik, inköp, bygg/fastighet eller annan motsvarande erfarenhet som beställare finner vara likvärdig
Minst 2 års erfarenhet av verksamhetsansvar som chef/teamledare eller liknande roll
Gedigen kunskap inom offentlig upphandling

Meriterande är om du har:
Erfarenhet av att ha genomfört annonserade offentliga upphandlingar enligt LOU, LUF eller LUFS
Erfarenhet av arbete med e-handel
Erfarenhet av kategoristyrt inköp


Övrigt
Uppdraget utgår från Svenska Bostäders huvudkontor i Vällingby och, i vissa fall, på andra kontor inom Stockholms Stad. Möjlighet till hybridarbete finns, men utgångspunkten är att konsulten arbetar på kontoret minst 2 dagar i veckan, företrädesvis tisdagar och torsdagar.

Omfattning: halvtid/heltid. Kan diskuteras utifrån vad konsulten kan erbjuda. Uppdraget startar snarast möjligt och pågår i 6 månader. Efter det finns möjlighet till förlängning en månad i taget. Start snarast och sex månader framåt och sedan möjlighet till förlängning.

Om Arena Personal Arena Personal är experter på rekrytering och bemanning och är en av de mest erfarna aktörerna på den svenska bemanningsmarknaden. Vi är verksamma över hela Sverige, och har kollektivavtal med Unionen och LO. Som konsult hos oss på Arena Personal kan du förvänta dig en stöttande och nära Konsultchef. Hos oss får du möjlighet att testa på nya spännande arbetsplatser, bredda ditt nätverk och utveckla din karriär.
Vi ser fram emot att hjälpa dig till ditt nästa arbete!

Ersättning
Lön enligt överenskommelse

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2025-04-23
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Arena Personal Sverige AB (org.nr 556606-1916), https://arenapersonal.com/

Arbetsplats
Arena Personal

Jobbnummer
9291559

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Arena Personal Sverige AB

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Arena Personal Sverige AB: