Biträdande enhetschef till tillståndsenheten

Stockholms kommun / Chefsjobb / Stockholm
2021-11-09
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Biträdande enhetschef till tillståndsenheten" (publicerad 2023-12-05) ⬅️


Visa alla chefsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Stockholms kommun i Stockholm, Solna, Sundbyberg, Järfälla, Upplands Väsby eller i hela Sverige

Stockholm växer som aldrig förr. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.



Socialförvaltningen har sina lokaler i Farsta centrum.

Tillståndsenheten som leds av enhetschef består av en tobaksektion och en alkoholsektion med en sektionsövergripande administration. Totalt är det tre biträdande enhetschefer på enheten. Enhetens uppdrag är att säkerställa en god efterlevnad av alkohol- och tobakslagen i stadens restauranger gällande serveringstillstånd och försäljningsställen gällande tobakstillstånd. Kraven på service och rättssäkerhet i hanteringen är höga och vi ska på alla sätt hjälpa de företagare som vill bedriva sin verksamhet i Stockholms stad. Vi vill bidra till att skapa goda restaurang- butiks- och boendemiljöer för stadens medborgare samt bra förutsättningar för tillståndshavarna att konkurrera på lika villkor. För närvarande finns cirka 2300 serveringstillstånd och cirka 1000 tobakstillstånd i Stockholms stad. Enheten arbetar med tillståndsgivning och administration gällande anmälan om försäljning samt har tillsynsansvar för alkohol, e-cigaretter, folköl, tobak och kontroll av vissa receptfria läkemedel.

Nu söker vi en biträdande enhetschef till tobaksektionen.

Publiceringsdatum
2021-11-09

Dina arbetsuppgifter
Som biträdande enhetschef vid tillståndsenheten har du personal-, arbetsmiljö-, verksamhets- och budgetansvar för den grupp som arbetar med tobak, e-cigaretter, folköl och vissa receptfria läkemedel. Arbetsuppgifterna för gruppen består både av att handlägga ansökningar om tillstånd, administrera anmälningar och att utöva tillsyn och kontroll. Du fungerar som juridiskt stöd i utredningar och överklagandeärenden till alla medarbetare, även enhetschef och övriga biträdande enhetschefer. Vidare fungerar du som stöd till medarbetarna i deras roller, arbetar med ärenden till Tillståndsutskottet och du kvalitetssäkrar och skriver på beslut gällande tobaksärenden. Du är också ansvarig för administration och tillsyn av folköl och e-cigaretter samt kontroll av vissa receptfria läkemedel. Du jobbar kontinuerligt med att följa upp och utveckla verksamheten och en del i detta är att upprätthålla en bra samverkan med andra myndigheter. I arbetsgruppen som rapporterar till dig finns idag cirka 10 handläggare. Du kommer till en arbetsgrupp som är välfungerande med engagemang och driv för sina uppdrag. Du ingår i enhetens ledningsgrupp som består av övriga biträdande enhetschefer och leds av enhetschefen.

Kvalifikationer
Du som söker har:

- juristexamen eller annan relevant universitets-/högskoleexamen
- god kunskap gällande lagstiftning om tobak och/eller alkohol
- god förmåga att kommunicera på svenska i både tal och skrift

Det är meriterande om du har:

- aktuell chefserfarenhet
- ledarskapsutbildning
- kunskap och erfarenhet att arbeta med tillståndsgivning, beslutsfattande och tillsyn
- jobbat i en specialistfunktion där du kvalitetssäkrat större volymer och har handlett andra i beslutsfattande
- erfarenhet av att leda utveckling av processer- och verksamhet
- erfarenhet av projektledning
- samverkat med andra myndigheter

Vid rekryteringen lägger vi stor vikt vid dina personliga egenskaper och följande kompetenser:
Som person är du trygg i din kompetens och har lätt för att på ett tydligt sätt kommunicera med andra. Du skapar engagemang och arbetar aktivt med konstruktiv återkoppling samt utvecklar ditt eget ledarskap. Det är även av stor vikt att du har förmågan att se till helheten och förstår vikten av ett fungerande samarbete mellan sektionerna och externa parter för att på så sätt hitta bra lösningar som fungerar för hela verksamheten. Du har ett strukturerat arbetssätt och trivs med att arbeta mål och resultatinriktat. Eftersom du även arbetar med att kvalitetssäkra och följa upp beslut är det också viktigt att du är noggrann.

Varmt välkommen med din ansökan!

Övrig information
Vi ser mångfald som berikande och välkomnar alla sökande.

Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.

Varaktighet, arbetstid
100%. Tillträde: Enligt överenskommelse Tillsvidareanställning

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2021-11-23
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Stockholms kommun

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2021/6354".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Stockholms kommun (org.nr 212000-0142)

Arbetsplats
Stockholms Stad, Socialförvaltningen, Tillståndsenheten

Kontakt
Carina Cutlip, enhetschef
0850825057

Jobbnummer
6105454

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Stockholms kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Stockholms kommun: