Biträdande enhetschef Barn och familj

Älvkarleby kommun, Omsorgsförvaltningen / Sjukvårdschefsjobb / Älvkarleby
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla sjukvårdschefsjobb i Älvkarleby, Gävle, Tierp, Sandviken, Ockelbo eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Älvkarleby kommun, Omsorgsförvaltningen i Älvkarleby

Älvkarleby kommun ligger strax söder om Gävle, med drygt 9 500 invånare. Vi är en kommun som är nära till städer som Gävle, Uppsala och Arlanda, nära till världen tack vare tre tågstationer i kommunen och E4:an och nära till Rullsand, Mellansveriges längsta sandstrand. Men framförallt är det nära till människorna i vår kommun och vi möts lite oftare här än på andra ställen.

I dag är vi drygt 700 engagerade medarbetare som arbetar för Älvkarleby kommun och mod, vilja, respekt och helhetssyn är vår värdegrund och ledord i arbetet.

Enheten Barn och familj och familjerätt tillhör individ- familjeomsorgen (IFO) och ansvarar för socialtjänstens myndighetsutövning gällande barn och unga och leds av en enhetschef. Vi är 12 medarbetare, varav en förste socialsekreterare. På enheten har vi samlat tre delar som är kopplade till barn och unga; mottagning, utredning samt uppföljning. Vi arbetar under hela processen från mottagning till beviljande av insats. Vi har också en familjerättssekreterare kopplad till enheten som bland annat jobbar med vårdnad-, boende- och umgängesutredningar.
Vi har nyligen flyttat samman till nyrustade lokaler med övriga delar inom IFO.

Kompetensutveckling är en del i att kvalitetssäkra vår verksamhet. Vill du vara med på en spännande resa där vi arbetar med tillitsbaserat ledarskap och där kompetenta medarbetare är delaktiga i verksamhetens utveckling så är detta arbetsplatsen för dig.

Älvkarleby kommun erbjuder dig ett meningsfullt, spännande och varierande arbete i en mindre kommun med korta beslutsvägar och nära samarbete, vilket också präglar vår verksamhet för individ- och familjeomsorg.

Välkommen att bli en av oss!


Publiceringsdatum
2022-05-12

Arbetsuppgifter
Fokus kommer att vara ett nära operativt ledarskap, där det ingår att ha ärendegenomgångar, beredningar och andra aktuella gruppmöten. Du kommer att utgöra ett kunskapsmässigt och personligt stöd för din personal i deras arbete. Ditt uppdrag kommer innebära att verka för uppsatta mål och en rättssäker handläggning. Som ledare så kommer du att få arbeta med sedvanliga uppgifter såsom att leda, fördela arbetet och du har även ett visst personalansvar. Du deltar även aktivt i att utveckla enhetens verksamhet tillsammans med övriga i gruppen och ledningen inom IFO. Du handleder såväl individuellt som i grupp.

Vid enhetschefs frånvaro går du in som ställföreträdande enhetschef samt deltar i vissa interna och externa möten samt arrangemang för chefer inom länet.


Kvalifikationer
Vi söker dig som har:

• Socionomexamen
• aktuell erfarenhet av myndighetsutövning inom socialtjänst
• relevant ledarerfarenhet
• kunskap och erfarenhet av att arbeta enligt BBIC
• kunskap om aktuell lagstiftning och andra regelverk såsom ex. SoL, LVU
• mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift, då arbetet bl.a. innebär att du granskar och korrekturläser utredningar, beslutsunderlag m.m.

Meriterande:

• Ledarskapsutbildning
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet och för att vara aktuell för tjänsten behöver du ha följande kompetenser:

Du är initiativ- och ansvarstagande och har god förmåga att på egen hand strukturera upp och planera ditt arbete på ett effektivt sätt. Du ser helheter, tar hänsyn till det större perspektivet och kan se till verksamhetens bästa i agerande och beslut. Att ta ansvar för ditt arbete ser du som en självklarhet och du strukturerar och driver ditt arbete framåt tills dess att resultat uppnåtts. Du är utåtriktad och socialt aktiv i yrkesmässiga sammanhang, skapar kontakter och underhåller relationer. Du är vidare trygg, ambitiös, positiv och förtroendeskapande.

ÖVRIGT
Urval och intervjuer kommer att ske löpande under ansökningstiden.

Älvkarleby kommun strävar efter att personalsammansättningen ska spegla samhället i övrigt. Vi eftersträvar en mångfald och jämställdhet bland våra medarbetare och vi visar respekt för allas olikheter och förutsättningar.

För att främja hälsa har Älvkarleby kommun rökfri arbetstid samt att vi erbjuder motion på arbetstid eller friskvårdsbidrag.

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv. Uppgifterna behandlas och sparas enligt dataskyddsförordningen.

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning

Ersättning
Månadslön Individuell lönesättning.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-06-02
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Älvkarleby kommun, Omsorgsförvaltningen

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "A1123900".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Älvkarleby kommun (org.nr 212000-0258)

Arbetsplats
Älvkarleby kommun, Omsorgsförvaltningen

Kontakt
Enhetschef
Pernilla Spåls
026-831 33

Jobbnummer
6636258

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Älvkarleby kommun, Omsorgsförvaltningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Älvkarleby kommun, Omsorgsförvaltningen: