Biträdande avdelningschef för SoL

Solna kommun / Sjukvårdschefsjobb / Solna
2022-10-24
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Biträdande avdelningschef för SoL" (publicerad 2022-11-14) ⬅️


Visa alla sjukvårdschefsjobb i Solna, Sundbyberg, Stockholm, Danderyd, Lidingö eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Solna kommun i Solna, Stockholm eller i hela Sverige

Avdelningen för myndighetsutövning, omvårdnadsförvaltningen i Solna

Biträdande avdelningschef, SoL

Avdelningen för myndighetsutövning har genomfört en omorganisation och inför en biträdande chef och därmed upphör tidigare tjänst som samordnare.

Vi söker nu dig som har erfarenhet av att vara ledare inom myndighetsutövning, är kunnig inom socialrätt och är nyfiken och vill utveckla vår nya tjänst som biträdande avdelningschef för SoL.

I uppdraget som biträdande avdelningschef, SoL är du verksamhets- och personalansvarig för myndighetsutövning inom SoL på omvårdnadsförvaltningen. I rollen ingår det att säkerställa att handläggning och verksamhetsprocessen är rättssäkra och att tillsammans med medarbetarna utveckla verksamheten. Du kommer även att omfattas av samma delegation som avdelningschef och kommer vara dennes ställföreträdande.

Beskrivning av arbetet

Som biträdande chef för avdelningen myndighetsutövning SoL leder och fördelar du det dagliga arbetet, ger stöd och handledning till biståndshandläggarna, har personalansvar, fattar beslut och utför arbetsuppgifter enligt gällande delegation, antagna riktlinjer och rutiner. Du leder arbetet tillsammans med medarbetarna mot uppsatta mål. Tillsammans med övriga medarbetare och avdelningschef ansvarar du för en professionell, rättssäker och likvärdig myndighetsutövning enligt Socialtjänstlagen (SoL) samt för den kommunala utskrivningsprocessen från slutenvården. Du fattar beslut och utför arbetsuppgifter enligt gällande delegation, antagna riktlinjer och rutiner. Du arbetar på omvårdnadsnämndens uppdrag i en politiskt styrd organisation och med kommuninvånarnas bästa i fokus och du har ett nära samarbete med avdelningschef för myndighetsutövning SoL.

Vem söker vi?

Vi söker dig som har socionomutbildning eller likvärdig högskoleutbildning och som är en erfaren och trygg ledare med erfarenhet av att leda arbete inom myndighetsutövning som chef eller samordnare och gärna med fokus på äldre och funktionsnedsatta. Du trivs i myndighetsrollen samt har mycket goda kunskaper om de lagar och regelverk som styr verksamheten, att handläggningsprocessen och insatser för målgruppen är rättssäkra. Som person behöver du vara stabil och kunna anpassa dig till olika situationer när det behövs. Du ska vara lojal mot de beslut som fattas, ha en helhetssyn på verksamheterna, ha ett gott omdöme och våga ta beslut även i situationer där det kan råda svåra omständigheter.

Du ska vara tydlig, strukturerad och analytisk och ha mycket god vana att uttrycka dig i tal och skrift. Du ska kunna säkerställa att budskap når fram och att du blir förstådd. Du klarar av att arbeta både vardagsnära och långsiktigt strategiskt.

Det är meriterande om du har arbetat inom flera av socialtjänstens områden, har erfarenhet av personalansvar, biståndsbedömning inom äldreomsorg, kunskap om den kommunala utskrivningsprocessen från slutenvård samt vana från att arbeta i en politiskt styrd organisation. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Mer information och ansökan

Tjänsten är en tillsvidareanställning med tillträde 1 februari 2023 eller efter överenskommelse. Välkommen att skicka in din ansökan med CV och personligt brev senast 13 november 2022. Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem Varbi.

Vi tillämpar månadslön med individuell lönesättning. Vi har friskvårdsbidrag, viss möjlighet till distansarbete. Tillgång till gym finns.

Publiceringsdatum
2022-10-24

Kontaktperson för detta jobb
Kristina Jungmar chef för myndighetsutövning SoL tel. Kontaktcenter 08-746 10 00

Fackliga företrädare

Vision och SSR kan kontaktas via kontaktcenter tel. 08-746 10 00



I Solna arbetar engagerade medarbetare med uppdraget att utveckla staden och välfärden med solnaborna i fokus. Detta gör oss till en spännande och utvecklande organisation att arbeta inom.

Omvårdnadsförvaltningen ansvarar för äldreomsorgen samt omsorg om personer med funktionsnedsättning. Verksamheten drivs genom privata entreprenörer eller i Solna stads regi och vår uppgift är att hjälpa människor till ett tryggt, självständigt och värdigt liv.

Solna är en framtidsstad i tillväxt, unikt belägen mellan Kungliga nationalstadsparkens lugn och storstadens puls. Vår vision är att Solna ska vara en levande och trygg stad, som förenar hållbar utveckling med en god ekonomisk hushållning för att trygga framtidens välfärd. Här finns attraktiva bostäder, framgångsrika företag, utmärkta kommunikationer, förstklassig samhällsservice och ett rikt kultur- och idrottsutbud. Solna stad är nu inne i en spännande utvecklingsfas, befolkningen växer och många företag söker sig hit.

Varaktighet, arbetstid
100 %. Tillträde: 2022-02-01 eller enligt överenskommelse Tillsvidareanställning

Ersättning
Lön enligt överenskommelse

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-11-13
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Solna kommun

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2022/331".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Solna kommun (org.nr 212000-0183)

Arbetsplats
Omvårdnadsförvaltningen, Central förvaltning, Myndighetsutövning

Kontakt
Anton Rådh
08-7461000

Jobbnummer
7103109

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Solna kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Solna kommun: