Biståndshandläggare till Myndighetsenhetens mottag "En väg in"

Staffanstorps kommun, Myndighetsenheten / Administratörsjobb / Staffanstorp
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Staffanstorp, Lund, Burlöv, Lomma, Malmö eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Staffanstorps kommun, Myndighetsenheten i Staffanstorp

I Staffanstorp finns många kreativa tankar och idéer om hur vi vill utveckla vår kommun i framtiden - och viljan och förmågan att förverkliga detta! Staffanstorp är en ung och expansiv kommun med ca 26 000 invånare, ett utmärkt näringslivsklimat och attraktiva boendemiljöer. Våra ca 1200 anställda arbetar för att skapa en högkvalitativ service, trygghet och livskvalitet för våra invånare. I Staffanstorps kommun tänker vi utanför ramarna och långsiktigt.

OMSORGSFÖRVALTNINGEN
Omsorgsförvaltningen ansvarar för insatser till äldre, sjuka och funktionshindrade. En stor del av omsorgsverksamheten i kommunen utförs av privata företag enligt LOU eller LOV, och regleras av avtal. De verksamheter som drivs av kommunen finns samlade i en avdelning.

MYNDIGHETSENHETEN
Myndighetsenheten inom Omsorgsförvaltningen är en enhet som handlägger, utreder och beslutar om insatser enligt socialtjänstlagen (SoL), lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) samt färdtjänstlagen. Till myndighetsenheten hör också avgiftshandläggare, SVU-planerare samt funktion för förebyggande arbete med anhörigstödsamordnare och Silviasjuksköterska.




Publiceringsdatum
2022-04-27

Arbetsuppgifter
Omsorgsförvaltningens myndighetsenhet handlägger, utreder och beslutar om insatser enligt socialtjänstlagen (SoL), lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) samt färdtjänstlagen.

Att arbeta för hög kvalitet med nöjda medborgare och ett gott arbetsklimat är en viktig del av uppdraget och något som vi tror motiverar dig. Som Biståndshandläggare erbjuds du ett stimulerande och viktigt arbete.

Som Biståndshandläggare till vårt mottag "En väg in" är din främsta arbetsuppgift att ta emot samtal om ansökan, anmälan samt vägledning och/eller kontakt med annan profession inom förvaltningen. I arbetsuppgifterna ingår också att på ett rättssäkert sätt utreda behov, bedöma och fatta beslut utifrån aktuell lagstiftning, för de ärende som inkommer till mottaget och är av brådskande karaktär/ angelägna att hanteras skyndsamt, enligt specifik utarbetad prioriteringsordning för aktuell tjänst.

Arbetet utgår ifrån ett helhetsperspektiv kring den enskilde och med dennes behov i centrum. Arbetet innebär omfattande kontakter med såväl den enskilde som med anhöriga, andra myndigheter och vårdgivare. I dessa kontakter är det viktigt att ge korrekt och tydlig information om insatser/bistånd.

Myndigheten dokumenterar i verksamhetssystemet Lifecare.



Kvalifikationer
Vi söker dig som har socionomexamen eller annan likvärdig högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer som lämplig.

Du har goda kunskaper inom aktuell lagstiftning så som socialtjänstlagen, lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade, hälso- och sjukvårdslagen inom kommunens arbetsområden samt färdtjänstlagen. Erfarenhet från myndighetsutövning inom äldre- och funktionshinderområdet.

Väl dokumenterad förmåga att inhämta och använda teoretiska kunskaper i arbetet, som arbetsgivaren bedömer som lämplig. Arbetet kräver att du har vård och omsorgs erfarenhet, ett professionellt förhållningssätt och är lyhörd.

Rollen som Biståndshandläggare till vårt mottag "En väg in" ställer krav på att du är serviceinriktad, strukturerad, har god samarbetsförmåga samt personlig mognad. Vi söker dig som har ett stort engagemang och kan planera, organisera och prioritera ditt arbete på ett självständigt sätt. Du har god förmåga att arbeta med komplexa frågeställningar, samt har lätt för att uttrycka dig tydligt på god svenska i såväl tal som skrift. Vidare kan du skapa och bibehålla goda kontakter såväl externt som internt.

Du ger service och information om Vård och omsorgsverksamhet, vilket ställer höga krav på din förmåga att ta in och analysera information. Det är viktigt att du är tillmötesgående och har lätt för att lyssna. Eftersom du arbetar nära kunderna måste du känna dig bekväm i det direkta mötet med individer med olika bakgrund och funktionsförmåga.

Körkort är ett krav.

Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.

ÖVRIGT
En löpande urvalsprocess kan komma att användas och vi kan komma att anställa innan ansökningstiden löpt ut. Så vänta inte med att skicka in din ansökan.

Vill du veta mer om hur det är att arbeta i Staffanstorps kommun gå till: www.staffanstorp.se/jobb-och-foretagande/jobbahososs/

Staffanstorps kommun tillämpar rökfri arbetstid.

Inför rekryteringsarbetet har Staffanstorps kommun noggrant tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Du som bor och jobbar i Staffanstorps kommun har möjlighet att även arbeta som deltidsbrandman. Hör av dig till oss på Räddningstjänsten via kommunens växel om du är intresserad av detta.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Efter överenskommelse.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-05-13
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Staffanstorps kommun, Myndighetsenheten

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2022-275".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Staffanstorps kommun (org.nr 212000-1017)

Körkort
För detta jobb krävs körkort.

Arbetsplats
Staffanstorps kommun, Myndighetsenheten

Kontakt
Enhetschef
Susanne Bäckström
046-251210

Jobbnummer
6579228

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Staffanstorps kommun, Myndighetsenheten

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Staffanstorps kommun, Myndighetsenheten: