Biståndshandläggare SoL och LSS

Arvidsjaurs Kommun , Sociala utskottet, IFO / Administratörsjobb / Arvidsjaur
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Arvidsjaur, Malå, Norsjö, Sorsele, Arjeplog eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Arvidsjaurs Kommun , Sociala utskottet, IFO i Arvidsjaur

Natursköna Arvidsjaur ligger mitt i landskapet Lappland ca 90 mil norr om Stockholm och 11 mil söder om polcirkeln. Här är det nära till allt, både inom kommunen och ut i världen tack vare vår flygplats. Med ett brett utbud av fritidsaktiviteter, en välkomnande attityd och naturen inpå knuten är Arvidsjaur en plats där det är enkelt att trivas. Näringslivet kännetecknas av besöksnäring och handel, träförädling, fordonstestverksamheter, rennäring och offentlig sektor.

I Arvidsjaur erbjuder vi både trygghet och enkelhet i vardagen - allt finns nära. Oavsett var i kommunen du väljer att bosätta dig kan Arvidsjaur erbjuda goda levnadsvillkor och bra möjligheter till ett attraktivt boende. Vill du veta mer om hur det är att leva och bo i Arvidsjaur? Besök https://www.flyttatillarvidsjaur.se!

Arvidsjaur kommun som arbetsgivare erbjuder en utvecklande arbetsmiljö. Att arbeta hos oss innebär att arbeta efter kommunens gemensamma värdegrund där ledorden är: Glädje, respekt och professionalitet.

Eftersom Árviesjávrrie tillhör det samiska förvaltningsområdet välkomnar vi sökanden med kunskaper i samiskt språk och kultur. Vi har behov av samisktalande personal inom vissa sektorer och samiska kan därför vara meriterande vid vissa tjänstetillsättningar.

Publiceringsdatum
2023-02-09

Beskrivning
Vi söker en ny kollega till vårt team av biståndshandläggare som ska arbeta framförallt inom Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) men också inom socialtjänstlagen (SoL).

Biståndsenheten består av fyra biståndshandläggare som handlägger ärenden enligt SoL mot främst äldreomsorgen samt ärenden utifrån LSS. Enheten jobbar teambaserat, de stöttar, medhandlägger och överför kunskap till varandra för att säkra kvalitet och kontinuitet. Biståndsenheten är en del av Socialförvaltningen och ingår i samma verksamhetsområde som Individ- och familjeomsorgen. Vi samverkar över kommungränserna med Arjeplogs kommun, en viss del av arbetet kommer att utföras där.

Vi erbjuder en arbetsplats som uppmuntrar till delaktighet och samverkan i det dagliga arbetet. Som biståndshandläggare har du en betydelsefull roll och vårt gemensamma mål är att ge bästa möjliga service och omsorg till våra medborgare. Vi arbetar aktivt med att vara ett effektivt team där vi når resultat tillsammans och i samverkan. Regelbunden kompetensutveckling och handledning erbjuds.

Dina arbetsuppgifter
Som biståndshandläggare utreder, bedömer och fattar du beslut på ansökningar enligt LSS och SoL. Du kvalitetssäkrar insatserna genom regelbunden uppföljning. Stor del av arbetsuppgifterna enligt SoL handlar om att samordna och planera hemgång från sjukhus, via verksamhetssystemet Lifecare, utreda ansökningar om hemtjänst, korttidsboende och särskilt boende. Inom LSS-området kommer viss del av tjänsten att handlägga ärenden från Arjeplogs kommun. I arbetet ingår också utvecklingsarbete som tex att upprätta och utveckla riktlinjer och rutiner. Arbetet innebär många olika kontakter både inom och utanför förvaltningen.

Kvalifikationer
Vi söker dig som är intresserad av att arbeta med människor som är i situationer där livet förändras och där du blir en länk till att personen får rätt hjälp. Arbetet innebär att du kommer att ha många olika kontakter, det är omväxlande då du arbetar både självständigt och i team. Du behöver vara flexibel och tycka om att varje dag ser olika ut.

Anställningsvillkor
Socionomutbildning eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdigt.
God kompetens inom gällande lagstiftning
Dokumentations- och datorvana samt lätt för att uttrycka dig tydligt och strukturerat i tal och skrift.
Förmåga att arbeta självständigt och ta egna initiativ men också god förmåga att samverka
B-körkort

Meriterande:
Erfarenhet av myndighetsutövning
Kunskap/utbildning inom IBIC
Kunskap/erfarenhet av Treserva och/eller Pulsens verksamhetssystem samt Lifecare
Kunskaper i Samiska då både Arjeplog och Arvidsjaur är samiska förvaltningskommuner



Övrig information
Vi erbjuder en trivsam arbetsmiljö, stimulerande arbetsuppgifter och tillämpar rökfri arbetstid. För att arbeta hos oss ska du dela Arvidsjaurs kommuns gemensamma värdegrund där ledorden är: Glädje, Respekt och Professionalitet.

Socialförvaltningen begär att få se utdrag ur Polisens belastningsregister vid nyrekrytering.

Anställning sker under förutsättning att erforderliga beslut fattas. Tillsättning kan ske under rekryteringstiden så vänta inte med din ansökan.

Provanställning kan komma att tillämpas.

Som medarbetare hos Arvidsjaurs kommun kan du komma att behöva använda din privata telefon för inloggning i verksamhetssystem.

Välkommen med din ansökan!

Vi har aktivt valt placering av våra annonser och kontakt från rekryterings- och bemanningsföretag undanbedes.

Vid nyanställning inom vård- och omsorg hos Arvidsjaurs kommun krävs det att du är vaccinerad mot Covid-19.

Ersättning
månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-03-09
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2023/22".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Arvidsjaurs kommun (org.nr 212000-2650)

Körkort
För detta jobb krävs körkort.

Arbetsplats
Arvidsjaurs Kommun , Sociala utskottet, IFO

Kontakt
Aino Johansson IFO-chef
0960-15500

Jobbnummer
7432839

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Arvidsjaurs Kommun , Sociala utskottet, IFO

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Arvidsjaurs Kommun , Sociala utskottet, IFO: