Biståndshandläggare SoL/LSS

Krokoms Kommun / Administratörsjobb / Krokom
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Krokom, Östersund, Åre, Strömsund, Ragunda eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Krokoms Kommun i Krokom

Vi söker dig som vill stärka upp vår engagerade och kompetenta handläggargrupp!
Är du socionom? Eller har du annan högskoleutbildning som kan vara passande i rollen som handläggare på bistånd? Är du därtill mån om att trivas på jobbet och önskar vara en del av en handlingskraftig arbetsgrupp så skicka in din ansökan idag!

Krokom, kommunen mitt i Jämtland
Krokom är en kommun med dryga 15 000 invånare, mitt i Jämtlands län. Kommunen växer befolkningsmässigt för varje år, både vad gäller invånare och nyföretagande eftersom människor inte bara flyttar hit utan även stannar kvar. Vi arbetar aktivt för att få fler företag, fler boende och fler besökare. Krokoms kommun ingår i samiskt förvaltningsområde, vilket innebär att arbeta för att stärka det samiska språket, att synliggöra kulturen och ge samerna inflytande.
Socialförvaltningen är en stor förvaltning både sett till antal medarbetare och till bredden på uppdrag. Vi är indelade i fem verksamhetsområden och finns i hela kommunen. Här ansvarar vi för att ge vård och omsorg, stöd och service samt hälsa och sjukvård till våra medborgare som har behov av det, i alla skeden av livet. Vi gör skillnad på riktigt!

En dag som LSS/SoL-handläggare
Biståndsenheten tillhör verksamhetsområdet Bistånd, Hälsa- och sjukvård. På enheten arbetar enhetschef, 1:e biståndshandläggare, biståndshandläggare, LSS-/SoL-handläggare, avgiftshandläggare samt anhörigkonsulent. Vi är en liten arbetsgrupp där du har nära samarbete med kollegor och enhetschef. Vi tycker att det är viktigt att trivas på jobbet! Vi är måna om varandra och jobbar för en jämn arbetsfördelning och ett nära kollegialt samarbete.
På Biståndsenheten utreder vi rätten till stöd och omsorg enligt SoL (socialtjänstlagen) och LSS (lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade). Enheten ansvarar även för avgiftshandläggningen för äldreomsorgen samt erbjuder olika typer av stöd till anhöriga. Enheten samarbetar med många olika aktörer både internt och externt, då vi anser att teamarbete är viktigt.
På bistånd har vi återkommande träffar för avstämning, kompetensutveckling och kollegialt stöd. Vi arbetar ständigt med kvalité och förbättringar på enheten något samtliga medarbetare är engagerade i på olika sätt.
Dina arbetsuppgifter i huvudsak:
• Handlägga ärenden utifrån LSS och SoL.
• Utreda behov av hjälp och stöd utifrån gällande lagstiftning och praxis. Fatta beslut om insatser och följa upp beslut.
• Träffa individer i behov av hjälp och stöd, åka på hembesök, delta vid olika samverkansmöten och SIP.
• Delta i arbete med verksamhetsutveckling på enheten i diverse arbetsgrupper och vid metodträffar.
Vi använder oss av utredningsmetoden IBIC (Individens behov i centrum).
Den dagliga dokumentationen sker i verksamhetssystemet Viva och vi genomför vårdplaneringar och SIP i dokumentationssystemet Cosmic Link tillsammans med regionen.

Din kompetens
• Högskoleutbildning som bedöms lämplig utifrån rollen som handläggare på bistånd, exempelvis socionom, eller annan utbildning som bedöms relevant av rekryterande chef.
• Dokumentationserfarenhet och datorvana
• Körkort är ett krav för tjänsten
• Du uttrycker dig väl i tal och skrift

Meriterande är även
• Erfarenhet av handläggning utifrån LSS, SoL eller annan lagstiftning
• Erfarenhet inom målgrupperna funktionsvarierade och äldre
• Erfarenhet från arbete inom andra myndigheter
Ditt arbete präglas av individfokus, gott bemötande och omdöme. Du har god förmåga att prioritera och att skapa överblick och struktur i ditt arbete, även i brådskande situationer. Du är kommunikativ och lösningsorienterad i mötet med medborgare. Du ser möjligheter och är positiv i ditt arbete.

Övrig information
Tillsvidare 100%, tillträde snarast.
Sista ansökningsdag 2024-04-01
Vi har årsarbetstid med möjlighet till flex, här får du friskvård på arbetstid och det finns möjlighet till distansarbete i viss mån, om arbetet tillåter.
Du kommer få en god introduktion där du får möjlighet att vara "ny på jobbet" och successivt introduceras i arbetet.
Vi har en löpande rekrytering, så vänta inte med din ansökan, eftersom tjänsten kan komma att tillsättas innan ansökningstiden tar slut.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med säljare.
Fackliga företrädare nås via kommunens kundcenter, 0640-161 00

Hälsning från din blivande chef
Hos oss på Biståndsenheten får du vara en del av en mindre arbetsgrupp med närhet till varandra. Gruppen består av olika typer av individer med olika typer av styrkor. Då vi samarbetar och stöttar varandra är dina styrkor och din personlighet en viktig pusselbit för vår grupp. Jag ser gärna att du som person är initiativtagande, driven och flexibel i arbetet. Då kommer du också ha möjlighet att utvecklas i din roll hos oss, samt bidra till att utveckla verksamheten.
Välkommen!

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-04-01
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Krokoms kommun (org.nr 212000-2478)
Offerdalsvägen 8 (visa karta)
835 80  KROKOM

Körkort
För detta jobb krävs körkort.

Arbetsplats
Krokoms Kommun

Kontakt
Enhetschef Bistånd
Silje Thomasson
silje.thomasson@krokom.se
0640 163 07

Jobbnummer
8507415

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Krokoms Kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Krokoms Kommun: