Biståndshandläggare, Myndighetsenheten

Kristianstads kommun / Administratörsjobb / Kristianstad
2018-05-15
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Biståndshandläggare, Myndighetsenheten" (publicerad 2019-05-13) ⬅️


Visa alla administratörsjobb i Kristianstad, Bromölla, Sölvesborg, Hässleholm, Östra Göinge eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Kristianstads kommun i Kristianstad, Hörby eller i hela Sverige

Kristianstad är nordöstra Skånes handelscentrum med 84 000 invånare, bara en timmes tågresa från storstadsområdet vid Öresund. Vi är cirka 7 000 medarbetare och här finns gott om utrymme för kreativa människor som vill lyfta tillsammans med oss. Vårt arbete gör skillnad i människors vardag!

Omsorgsförvaltningens verksamhet riktar sig till äldre och personer med funktionsnedsättningar samt till personer med behov av hemsjukvård. Verksamheten är funktionsindelad i fyra verksamhetsområden: stöd i ordinärt boende, stöd i vård- och omsorgsboende, hälso- och sjukvård samt stöd- och serviceenheten. I förvaltningen finns också kost- och restaurangenheten, myndighetsenheten, riksgymnasiet och hjälpmedelscentrum i Östra Skåne. Kommunen har infört fritt val i hemtjänsten.



Myndighetsenheten består av tre enheter.

Därutöver finns en ledningsgrupp med myndighetschef och tre enhetschefer. På myndighetsenheten arbetar handläggare som har ansvar för beslut enligt SoL (Socialtjänstlagen), LSS (Lag om stöd och service till vissa funktionshindrade) och bostadsanpassning (Lagen om Bostadsanpassning) samt en boendeprioriterare som ansvarar för anvisning av boende och korttider enligt SoL. Även omsorgsförvaltningens avgiftshandläggare arbetar på myndighetsenheten. Myndighetsenheten ansvarar även för det förebyggande arbetet, frivilligverksamhet och kultur i vården.

Vi ska nu tillsätta en biståndshandläggare för SoL. I arbetsgruppen finns en blandning av stor erfarenhet och ny kompetens med en vilja att stötta och hjälpa sina kollegor. Vi vill att medarbetarna får ansvar och ges möjligheter att anta utmaningar. Vi jobbar i enlighet med vår vision som lyder - Tillsammans med fokus på medborgarens behov.

Rekryteringen kan innebära att vikariat uppstår, varför vi även söker efter vikarier.

Publiceringsdatum
2018-05-15

Dina arbetsuppgifter
Som biståndshandläggare har du självständigt ansvar för handläggning, uppföljning och utvärdering av insatser enligt SoL inom omsorgsförvaltningen. Du samarbetar med flera team och är underställd enhetschefen som du kommer att ha närhet till. Dina arbetsuppgifter innebär att utreda enskild människas rätt till stöd och hjälp utifrån sina behov och förutsättningar. Huvudsakligen innebär det att utreda, besluta och följa upp insatser enligt SoL. Dokumentation sker i Procapita.

I rollen som biståndshandläggare förväntas du bidra till att verksamheten håller en hög kvalitet med nöjda kunder. Du bidrar till ett gott arbetsklimat och teamkänsla utifrån ledorden: trygghet, självständighet och delaktighet. Som biståndshandläggare är du delaktig i utvecklingsarbete genom arbetsgrupper samt ansvars- och specialistområden.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har examen från socionomprogrammet eller sociala omsorgsprogrammet eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer lämplig. Vidare har du goda kunskaper i för området gällande lagstiftning. Erfarenhet från handläggning enligt SoL är meriterande. Vi ser det som positivt om du har erfarenhet i verksamhetssystemen Procapita och Life Cares handläggarportal. Kommunikation och dokumentation är en central del i arbetet varför det krävs goda kunskaper i svenska i tal och skrift samt god datorvana. I tjänsten tar du dig runt Kristianstads kommun i våra bilar, därför krävs B-körkort.

Jobbet kräver att du är självständig, utvecklingsinriktad och ansvarsfull. Du har lätt för att samarbeta och kommunicera i tal och skrift. Du har beslutsförmåga och kan omsätta mål och visioner till praktisk handling.

Anställningsvillkor
Vi erbjuder en tillsvidareanställning med tillträde snarast enligt överenskommelse. Din placering är på Östra kommunhuset i Kristianstad, med närhet till busshållplats och goda förbindelser till centralstation.

Sista dag att ansöka är I denna rekrytering använder vi oss av löpande urval. Detta innebär att vi löpande kallar till intervju och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdag. Annonsen visas längst till och med 2018-06-06. Välkommen med din ansökan så snart som möjligt.

Har du frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta enhetschef Åsa Gunnarsson på telefon 044-13 57 47.

Välkommen med din ansökan via länken nedan tillsammans med CV och personligt brev. Har du frågor om hur du gör din ansökan kontakta systemets support på 0520-58 00 50 eller via supportrutan.

I Kristianstads kommun tillämpas heltid för alla, vilket innebär att alla medarbetare med tillsvidareanställning har rätt till heltid och deltid är en möjlighet. Rökfri arbetstid tillämpas.

Varaktighet, arbetstid
100 %. Tillträde: Snarast enligt överenskommelse tillsvidareanställning

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2018-06-06
Ange följande referens när du ansöker: OMS-2018/418
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Åsa Gunnarsson, enhetschef 044-13 57 47

Företag
Kristianstads kommun

Adress
Kristianstads kommun
Västra storgatan 12
29180 Kristianstad

Kontorsadress
Västra storgatan 12

Jobbnummer
4144176

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Kristianstads kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Kristianstads kommun: