Biståndshandläggare, Myndighetsenheten
Kristianstads kommun / Administratörsjobb / Kristianstad
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla administratörsjobb i Kristianstad,
Bromölla,
Sölvesborg,
Hässleholm,
Östra Göinge eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Kristianstads kommun i Kristianstad,
Hörby eller i
hela Sverige Vårt arbete gör skillnad i människors vardag! Vi är cirka 7 000 medarbetare och här finns gott om utrymme för dig som vill lyfta tillsammans med oss. Kristianstad är nordöstra Skånes handelscentrum med 85 000 invånare, bara en timmes tågresa från storstadsområdet vid Öresund.
Omsorgsförvaltningens verksamhet riktar sig till äldre och personer med funktionsnedsättningar samt till personer med behov av hemsjukvård. Verksamheten är funktionsindelad i fyra verksamhetsområden: stöd i ordinärt boende, stöd i vård- och omsorgsboende, hälso- och sjukvård samt funktionsstöd. I förvaltningen finns också kost- och restaurangenheten, myndighetsenheten, riksgymnasiet och hjälpmedelscentrum i Östra Skåne.
Tillsammans med fokus på medborgarens behov!
Myndighetsenheten består av tre enheter.
Därutöver finns en ledningsgrupp med myndighetschef och tre enhetschefer. På myndighetsenheten arbetar handläggare som har ansvar för beslut enligt SoL (Socialtjänstlagen), LSS (Lag om stöd och service till vissa funktionshindrade) och bostadsanpassning (Lagen om Bostadsanpassning) samt en boendeprioriterare som ansvarar för anvisning av boende och korttider enligt SoL. Omsorgsförvaltningens avgiftshandläggare arbetar på Myndighetsenheten. Myndighetsenheten ansvarar även för det förebyggande arbetet, frivilligverksamhet och kultur i vården.
Två tjänster som biståndshandläggare för SoL äldreomsorg ska nu tillsättas. Rekryteringen kan innebära att vikariat uppstår, varför vi även söker efter dig som är intresserad av vikariat. Myndighetsenheten består av 3 enheter. Enhet 1 har idag 24 medarbetare, enhet 2 har 19 medarbetare och enhet 3 har 18 medarbetare. Därutöver finns en ledningsgrupp med Myndighetschef och 3 enhetschefer. Tjänsterna i annonsen är på enhet 3.
Arbetsuppgifter
Som biståndshandläggare har du självständigt ansvar för handläggning, uppföljning och utvärdering av insatser enligt SoL inom omsorgsförvaltningen. Du samarbetar med flera team och är underställd enhetschefen som du kommer att ha närhet till. Dina arbetsuppgifter innebär att utreda enskild människas rätt till stöd och hjälp utifrån sina behov och förutsättningar. Huvudsakligen innebär det att utreda, besluta och följa upp insatser enligt SoL. Dokumentation sker i Procapita.
I rollen som biståndshandläggare förväntas du bidra till att verksamheten håller en hög kvalitet med nöjda kunder. Du bidrar till ett gott arbetsklimat och teamkänsla utifrån ledorden: trygghet, självständighet och delaktighet. Som biståndshandläggare är du delaktig i utvecklingsarbete genom arbetsgrupper samt ansvars- och specialistområden. I arbetsgruppen finns en blandning av stor erfarenhet och ny kompetens med en vilja att stötta och hjälpa sina kollegor.
Publiceringsdatum2019-05-13KvalifikationerVi söker dig som har examen från socionomprogrammet eller sociala omsorgsprogrammet eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer lämplig. Vidare har du goda kunskaper i för området gällande lagstiftning. Erfarenhet från handläggning enligt SoL är meriterande. Vi ser det som positivt om du har erfarenhet i verksamhetssystemen Procapita och Life Cares handläggarportal. Kommunikation och dokumentation är en central del i arbetet varför det krävs goda kunskaper i svenska i tal och skrift samt god datorvana. I tjänsten tar du dig runt Kristianstads kommun i våra bilar, därför krävs B-körkort. Jobbet kräver att du är självständig, utvecklingsinriktad och ansvarsfull. Du har lätt för att samarbeta och kommunicera i tal och skrift. Du har beslutsförmåga och kan omsätta mål och visioner till praktisk handling.
Anställningsvillkor
Vi erbjuder två tillsvidaretjänster på heltid med start 2019-07-15 eller enligt överenskommelse. Tjänsternas placering är på Östra Kommunhuset i Kristianstad. Har du frågor om tjänsterna är du välkommen att kontakta enhetschef Åsa Gunnarsson på telefon 044-13 57 47.
I den här processen arbetar vi med löpande urval, vilket innebär att tjänsterna kan komma att tillsättas innan sista visningsdag. Vi uppmanar dig därför att skicka in din ansökan så snart som möjligt. Annonsen visas längst till och med 2019-05-31.
Välkommen med din ansökan via länken nedan tillsammans med CV och personligt brev. Har du frågor om hur du gör din ansökan kontakta systemets support på 0520-58 00 50 eller via supportrutan.
I Kristianstads kommun tillämpas heltid för alla, vilket innebär att alla medarbetare med tillsvidareanställning har rätt till heltid och deltid är en möjlighet. Rökfri arbetstid tillämpas.
Varaktighet, arbetstid
100 %. Tillträde: 2019-07-15 tillsvidareanställning
ErsättningMånadslön
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2019-05-31
Ange följande referens när du ansöker: OMS-2019/425
Klicka på denna länk för att göra din ansökanKontaktÅsa Gunnarsson 044-13 57 47
FöretagKristianstads kommun
AdressKristianstads kommun
Västra storgatan 12
29180 Kristianstad
KontorsadressVästra storgatan 12
Jobbnummer 4783277
Observera att sista ansökningsdag har passerat.