Biståndshandläggare, längre vikariat
Krokoms Kommun / Administratörsjobb / Krokom
2024-02-13
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Biståndshandläggare, längre vikariat" (publicerad 2024-10-10) ⬅️
Visa alla administratörsjobb i Krokom,
Östersund,
Åre,
Strömsund,
Ragunda eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Krokoms Kommun i Krokom Socialförvaltningen söker:
Biståndshandläggare, längre vikariat
• Ett jobb med plats för engagemang
Vi söker nu en ny kollega som vill stärka upp vår engagerade och kompetenta handläggargrupp! Hos oss blir du en del av en stöttande arbetsgrupp som månar om varandra och har en god gemenskap där vi hjälps åt.
Krokom, kommunen mitt i Jämtland
Krokom är en kommun med dryga 15 000 invånare, mitt i Jämtlands län. Kommunen växer befolkningsmässigt för varje år, både vad gäller invånare och nyföretagande eftersom människor inte bara flyttar hit utan även stannar kvar. Vi arbetar aktivt för att få fler företag, fler boende och fler besökare. Krokoms kommun ingår i samiskt förvaltningsområde, vilket innebär att arbeta för att stärka det samiska språket, att synliggöra kulturen och ge samerna inflytande.
En dag på Biståndsenheten
Biståndsenheten tillhör verksamhetsområdet Bistånd, Hälsa- och sjukvård. På enheten arbetar enhetschef, 1:e biståndshandläggare, biståndshandläggare, LSS-/SoL-handläggare, avgiftshandläggare samt anhörigkonsulent. Vi är en liten arbetsgrupp där du har nära samarbete med kollegor och enhetschef. Vi tycker att det är viktigt att trivas på jobbet! Vi är måna om varandra och jobbar för en jämn arbetsfördelning och ett nära kollegialt samarbete.
På biståndsenheten utreder vi rätten till stöd och omsorg enligt SoL (socialtjänstlagen) och LSS (lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade). Enheten ansvarar även för avgiftshandläggningen för äldreomsorgen samt erbjuder olika typer av stöd till anhöriga. Enheten samarbetar med många olika aktörer både internt och externt. Teamarbete är viktigt.
På bistånd har vi återkommande träffar för avstämning, kompetensutveckling och kollegialt stöd. Vi arbetar ständigt med kvalité och förbättringar på enheten vilket samtliga medarbetare är engagerade i på olika sätt.
Dina arbetsuppgifter i huvudsak:
• Handlägga ärenden utifrån SoL
• Utreda behov av hjälp och stöd utifrån gällande lagstiftning och praxis.
• Fatta beslut om insatser och följa upp beslut.
• Träffa individer i behov av hjälp och stöd, åka på hembesök, delta vid olika samverkansmöten och SIP.
• Delta i arbete med verksamhetsutveckling på enheten i diverse arbetsgrupper och vid metodträffar.
Vi använder oss av utredningsmetoden IBIC (Individens behov i centrum).
Den dagliga dokumentationen sker i verksamhetssystemet Viva och vi genomför vårdplaneringar och SIP i dokumentationssystemet Cosmic Link tillsammans med regionen.
Din kompetens
Vi söker dig som har:
• Socionomexamen
• Erfarenhet av handläggning
• Dokumentationserfarenhet och datorvana
• Förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift
• Körkort B
Meriterande är även:
• Erfarenhet av handläggning utifrån SoL, LSS eller annan lagstiftning
• Erfarenhet inom målgrupperna äldre och funktionsvarierade
• Erfarenhet från arbete inom andra myndigheter
Ditt arbete präglas av individfokus, gott bemötande och omdöme. Du är flexibel, har god förmåga att prioritera och att skapa överblick och struktur i ditt arbete, även i brådskande situationer. Du är kommunikativ och lösningsorienterad i mötet med medborgare. Du ser möjligheter och är positiv i ditt arbete.
Övrig information
Vikariat på 1 år med möjlighet till förlängning. Tillträde snarast.
Sista ansökningsdag 2024-03-10.
Vi har en löpande rekrytering, så vänta inte med din ansökan, eftersom tjänsten kan komma att tillsättas innan ansökningstiden tar slut.
Vi har årsarbetstid med möjlighet till flex. Här får du friskvård på arbetstid och det finns möjlighet till distansarbete i viss mån, om arbetet tillåter.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med säljare.
Fackliga representanter nås genom kommunens kundcenter, 0640-161 00
Välkommen med din ansökan!
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2024-03-10
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Krokoms kommun (org.nr 212000-2478)
Offerdalsvägen 8 (
visa karta)
835 80 KROKOM
Körkort För detta jobb krävs körkort.
Arbetsplats Krokoms Kommun
Kontakt Enhetschef Bistånd
Silje Thomasson
silje.thomasson@krokom.se 0640 163 07 Jobbnummer 8466518
Observera att sista ansökningsdag har passerat.