Biståndshandläggare inom LSS

Avesta kommun, IFO 3 / Administratörsjobb / Avesta
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Avesta, Norberg, Hedemora, Fagersta, Säter eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Avesta kommun, IFO 3 i Avesta

Något fantastiskt händer i Avesta!
Avesta kommun är mitt inne i ett stort utvecklingsarbete där alla medarbetare är med och bidrar med kompetens och engagemang. Med envishet, målmedvetenhet och uthållighet har vi nått våra delmål med lysande resultat. Vi är halvvägs mot vårt stora mål: År 2020 är vi 25 000 invånare och har ett ännu kraftfullare näringsliv som grund för en ännu bättre välfärd. Vi tror att det är möjligt för vi vågar tänka nytt. Tänka annorlunda. Nu fortsätter resan mot 2020. Vi gör den tillsammans - vill du vara med?

Socialtjänsten i Avesta arbetar på olika sätt för att utveckla utrednings- och uppföljningsarbetet kring barn, familjer, ungdomar och vuxna. Vi söker nya metoder och utvecklar intern och extern samverkan för att på bästa sätt göra bra bedömningar och hitta verksamma lösningar på de behov vi möter.

Vill du vara med och underlätta vardagen för personer med särskilda behov? Vi söker nu en handläggare med inriktning mot Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade, LSS.
Som handläggare hos oss ingår du i en väl fungerande organisation med kompetenta medarbetare och en väl utvecklad samverkan. Vi har exempelvis regelbundna träffar mellan handläggare och enhetschefer inom LSS och socialpsykiatri. Avesta kommun har även ett väl utvecklat samarbete med Försäkringskassan och habiliteringen.
Delar du våra värderingar där stor vikt läggs på brukarens delaktighet och vill ha ett stimulerande arbete med många kontaktytor. Då kanske detta är jobbet för dig - välkommen med din ansökan!


Publiceringsdatum
2017-09-25

Arbetsuppgifter
Att vara biståndshandläggare inom Avesta kommun innebär att, med individens bästa i fokus, arbeta med myndighetsutövning och beslutsfattande enligt lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade och enligt socialtjänstlagen. Detta innebär att du kommer utreda, pröva och besluta om den enskildes behov av bistånd och insatser enligt LSS och SoL samt att följa upp de beviljade insatserna på individnivå.
Du har ett nära samarbete med de vi är till för, individen i fråga, anhöriga, utförare, kollegor samt andra professioner tex barn-, ungdoms- och vuxenpsykiatri, habilitering, skola och social omsorg.

Du kommer ingå i ett team på tre personer, som arbetar med LSS och socialpsykiatri. Ni kommer att gå in och stötta varandra vid behov och vi vill därför att du ska vara öppen för att samarbeta och lära om varandras områden. Ditt arbete sker också i tätt samarbete med de enhetschefer som arbetar inom LSS.


Kvalifikationer
Vi söker dig som är utbildad socionom eller har annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Det är meriterande om du har erfarenhet av att utreda och handlägga ärenden inom särskilda omsorgen (LSS). För arbetet krävs kunskap gällande lagar, förordningar och författningar samt de riktlinjer och rutiner som finns inom området. Utbildning och kunskap inom socialrätt är meriterande.

Som handläggare ansvarar du för att driva dina egna arbetsprocesser. Det är viktigt att du är noggrann och strukturerad. Du har förmåga att sortera och prioritera vad som behöver göras på kort och lång sikt. Då du kommer arbete med många olika kontaktytor både internt och externt är det viktigt att du har lätt för att ta kontakt och samarbeta med andra och vi söker dig som värdesätter service och ett gott bemötande. Du har ett genuint intresse av att vilja hjälpa andra och skapa bra lösningar.
Du behöver ha god dokumentationsvana och ha lätt för att uttrycka dig tydligt i svenska språket både i tal och skrift, samt vara skicklig på att utreda och se behov hos den enskilde. Vi arbetar i verksamhetssystemet Procapita och ser det som värdefullt om du har erfarenhet av systemet sedan tidigare. Erfarenhet från arbete med barn/ungdomar eller vuxna med funktionsnedsättning är också meriterande.


ÖVRIGT
Förmåner
Vi månar om våra anställda. Du har friskvårdstimme eller friskvårdspeng, tillgång till nyrenoverat personalgym, fria bad i kommunens badhus samt många andra fria friskvårdsaktiviteter som kommunen anordnar kontinuerligt.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Avesta kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.

Varmt välkommen med din ansökan!

Inför rekryteringsarbetet har Avesta kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde enligt överenskommelse. .

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2017-10-09
Ange följande referens när du ansöker: C15060/2017
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Roland Lindén roland.linden@avesta.se 0226-645388

Företag
Avesta kommun, IFO 3

Adress
Avesta kommun, IFO 3
Avesta
77481 Avesta

Kontorsadress
Corneliusgatan 16 Avesta

Jobbnummer
3715927

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Avesta kommun, IFO 3

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Avesta kommun, IFO 3: