Biståndshandläggare

Falu kommun / Administratörsjobb / Falun
2014-12-22
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Biståndshandläggare" (publicerad 2024-09-03) ⬅️


Visa alla administratörsjobb i Falun, Borlänge, Säter, Gagnef, Hofors eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Falu kommun i Falun, Borlänge eller i hela Sverige

Vi erbjuder en arbetsplats med en mångfald av professioner som med kreativitet och kompetens formar framtidens välfärd.

Vill du vara med att utveckla välfärden är det här jobbet för dig!

Biståndsenheten är en del av omvårdnadsförvaltningens sektion Bistånd, Vård och Utveckling. Enheten ansvarar för att utreda, bedöma och besluta om biståndsinsatser till enskilda med stöd av socialtjänstlagen samt handläggning och beslut om bostadsanpassningsbidrag. Fördelning av lediga bostäder och växelvård samt ansvar för betalningsansvaret för utskrivningsklara ingår också i biståndsenhetens uppdrag.

Omvårdnadsförvaltningen ansvarar för kommunens äldreomsorg och är kommunens näst största förvaltning med en budget på ungefär 510 mkr. På omvårdnadsförvaltningen arbetar idag ca 1200 medarbetare. Våra vanligaste yrken är undersköterskor/vårdbiträden, enhetschefer, biståndshandläggare och sjuksköterskor.

I Falu kommun är vi 4 300 anställda. Vi har över 220 olika yrken och här finns en mängd intressanta och kvalificerade arbetsuppgifter. Vi är till nytta för kommuninvånarna varje dag och gör skillnad i samhället. Vi har jobb som märks. Vi är dessutom en arbetsgivare som hela tiden vill ta tillvara våra medarbetares fulla kompetens. Detta vet vi leder till utveckling både för individen och för organisationen.

Publiceringsdatum
2014-12-22

Dina arbetsuppgifter
Omvårdnadsförvaltningens biståndshandläggare har på uppdrag av omvårdnadsnämnden ansvar för att svara på ansökningar om bistånd på individnivå samt att utreda, bedöma och besluta om insatser utifrån fastställd delegationsordning.

Biståndsenheten är den enhet den enskilde möter först i vår organisation, vilket innebär att vårt bemötande är av största vikt och ofta avgörande.

Vår myndighetsutövning ska präglas av en handläggning som, utan att rättssäkerheten åsidosätts, är snabb, enkel och kostandseffektiv.

I arbetsuppgifterna ingår ett ansvar för att:

• hantera ansökningar och anmälningar om bistånd enligt socialtjänstlagen, genom att utreda, bedöma och besluta i enskilda ärenden
• följa upp beslut och kvalitetssäkra det beslut som fattats i ärendet
• bedriva socialt arbete
• bedriva uppsökande och förebyggande verksamhet
• arbeta serviceinriktat inom uppdraget
• samverka med andra aktörer, myndigheter, organisationer och huvudmän

Tillräckliga kvalifikationer

Vi letar efter dig med examen från sociala omsorgsprogrammet, socialarbetarprogrammet, socionomprogrammet eller annan utbildning som bedöms som likvärdig. Tjänsten kräver god datorvana och att du innehar B-körkort.

Som person vill vi att du

• är serviceinriktad och stabil
• är självgående och flexibel
• har en god kommunikativ förmåga i tal och skrift
• företräder vår verksamhet på ett positivt sätt
• är utvecklingsorienterad och tycker om utvecklingsarbete

Meriterande kvalifikationer

Det är meriterande om du har vidareutbildning inom social rätt, motiverande samtal eller inom demensområdet.

Erfarenhet från myndighetsutövning är också meriterande.

Övrig information
I Falu kommun eftersträvar vi jämställdhet och vi ser gärna en personalsammansättning som speglar mångfalden i samhället. Vi välkomnar därför sökande som bidrar till detta.

Kopior på betyg lämnas till Falu kommun i samband med intervju.

För den som erbjuds tjänsten krävs enligt Lagen om registerkontroll utdrag från Rikspolisens belastningsregister.

Anställningsvillkor

Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid.

I urvalsprocessen läggs stor vikt vid hur kandidaten har svarat på urvalsfrågorna, dvs. de frågor som ställs i samband med själva ansökan.

Upplysningar

Jonas Hampus, sektionschef, 023-82704, t.f enhetschef Tina Berg, 023-827 56

Fackliga företrädare

Elisabeth Johansson, Vision, 023-877 80

Arbetstider och omfattning
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
Enligt överenskommelse

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2015-01-11
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Falu kommun

Adress
Falu kommun
Falu kommunb
79183 Falun

Kontorsadress
Falu kommunb

Övriga kontaktuppgifter

Jobbnummer
2109967

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Falu kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Falu kommun: