Biståndshandläggare
Gävle kommun, Myndighetskontoret / Administratörsjobb / Gävle
2025-12-19
Visa alla administratörsjobb i Gävle,
Älvkarleby,
Sandviken,
Ockelbo,
Ovanåker eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Gävle kommun, Myndighetskontoret i Gävle Vill du vara med och göra Gävle ännu bättre med oss? I Gävle kommun arbetar vi engagerat tillsammans för att kunna erbjuda våra invånare en trygg och inspirerande miljö. Vi erbjuder dig en tillitsfull arbetsplats där du kan utvecklas i ditt arbete och växa som människa. Välkommen med din ansökan!
Våra enheter består av biståndshandläggare, förste biståndshandläggare, boendesamordnare samt administratör. Målgruppen är personer över 18 år som ansöker om stöd och hjälp som inte omfattas av LSS eller tillhör målgruppen för handläggning inom socialpsykiatrin. Vår målgrupp ökar ständigt vilket ställer krav på att vår verksamhet vågar prova på nya arbetssätt för att bäst tillgodose välfärdens utmaningar. Hos oss provar vi nya arbetssätt och utvärderar kontinuerligt. Du förväntas agera utifrån vår värdegrund i alla kontakter samt arbeta utifrån ett proaktivt arbetssätt.
En kollega på arbetsplatsen uttrycker att det är meriterande att du tycker om höst, medans en annan kollega uttrycker att det är meriterande om du inte tycker om hösten. På våra enheter, utredningsenheten omsorg 1 och 2, har vi alla olika infallsvinklar på saker och ting, men vi har tillsammans bestämt att vår arbetsmiljö ska genomsyras av acceptans, trygghet och positivitet där alla är lika viktiga.
Publiceringsdatum2025-12-19ArbetsuppgifterVill du arbeta med att utreda och fatta beslut om behov av stöd och insatser enligt Socialtjänstlagen? Vad roligt! Då har vi arbetet för dig! Som Biståndshandläggare säkerställer du en rättssäker utredningsprocess av god kvalitet där målet är att varje kund ska få rätt insats i rätt tid.
Din roll som biståndshandläggare innebär att utreda och fatta beslut om insatser enligt Socialtjänstlagen. Målgruppen är kommuninvånare som har behov av stöd utifrån gällande lagstiftning. Insatserna som du utreder handlar om den enskildes rätt till vård- och omsorgsboende, hemtjänst, trygghetslarm, avlösningsvistelse och dagverksamhet. Biståndshandläggarna fattar beslut på delegation av omvårdnadsnämnden.
Arbetet utgår från ett helhetsperspektiv kring den enskilde och med dennes behov, vilket sker i samarbete med exempelvis anhöriga, hälso- och sjukvård, andra myndigheter. Du kommer även arbeta med rådgivning, planering, samordning och uppföljning av beslut i nära samarbete med dina kollegor, förste biståndshandläggare, enhetschef och andra interna och externa aktörer. Arbetet innebär grundläggande dokumentation och administration bland annat i systemet Treserva.
Du kommer att ingå i ett mindre team med andra biståndshandläggare. Varje team har ett gemensamt ansvar för våra kunder vilket är ett lyckat arbetssätt som ger bra kvalitet för våra medborgare och en bra arbetsmiljö för dig som medarbetare.
Vill du bli en del av oss? Varmt välkommen med din ansökan!
KvalifikationerVi söker dig som har en socionomexamen eller en examen från sociala omsorgsprogrammet. Körkort och körvana är ett krav för tjänsten. Du ska ha goda kunskaper i det svenska språket i tal, skrift och läsförståelse.
Erfarenhet av handläggning och om du har arbetslivserfarenhet av arbete inom äldreomsorgen är det meriterande. Tillika om du har erfarenhet av verksamhetssystemet i Treserva.
Som biståndshandläggare innebär det möten med olika människor och därför ställs krav på social förmåga, att skapa och behålla goda relationer, både internt och externt. Du är lyhörd och du samarbetar bra med personer i olika sammanhang och funktioner. I mötet med våra kunder och deras närstående är bemötande och intresse viktigt för att skapa förtroende.
Som person är du strukturerad och har förmågan att se vad som behöver prioriteras, är effektiv och använder resurserna för att på bästa sätt nå resultat. Du har förmågan att dokumentera och skriva tydligt, klart och välstrukturerat samt kan anpassa dina texter till mottagaren. Du är analytisk, ser logik och samband i komplex information och har förmågan att se långsiktiga lösningar.
ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Gävle kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig att skicka in din ansökan digitalt via Visma Recruit, inte via e-post eller pappersformat.
Inom Gävle kommun finns ett beslut om rätt till heltid, det innebär att tillsvidareanställda kan begära att tjänsten ska vara en heltidsanställning. Denna begäran ska tillgodoses inom sex månader, tidigast räknat från anställningens första dag. För att få rätten till heltid tillgodosedd kan du behöva utföra andra arbetsuppgifter än de som i normalfallet ingår inom ramen för din anställning.
Gävle kommun hör till finskt förvaltningsområde. Om du därför utöver våra övriga kompetenskrav även talar finska, kan det vara en merit.
Inför rekryteringsarbetet har Gävle kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Ersättning Enligt avtal.
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2026-01-14
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C293299".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Gävle kommun (org.nr 212000-2338)
Arbetsplats Gävle kommun, Myndighetskontoret
Kontakt Enhetschef
Katarina Pettersson Södergren
katarina.pettersson_sodergren@gavle.se 026 - 17 94 10 Jobbnummer 9655612