Biståndshandläggare

Habo kommun, Socialförvaltningen / Socialsekreterarjobb / Habo
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla socialsekreterarjobb i Habo, Mullsjö, Jönköping, Aneby, Tidaholm eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Habo kommun, Socialförvaltningen i Habo

Är du en av våra nya kollegor hos oss på Biståndsenheten i Habo kommun?

Habo kommun ligger i södra Vätterbygden som är en av landets främsta tillväxtregioner. Den lilla kommunen med närheten till storstan. Med allt från ett livaktigt centrum, närhet till skog, natur och härliga bad i Sveriges näst största sjö.

Biståndsenheten ingår i socialförvaltningen och ansvarar för kommunens insatser för äldre och personer med funktionsnedsättning. Idag består enheten av 7 biståndshandläggare, 4 som arbetar mot äldre och 3 som arbetar mot personer med funktionsnedsättning. Vi arbetar med behovsbedömning enligt modellen IBIC, individens behov i centrum. Vårt nuvarande dokumentationssystem är Combine och kommunicerar med regionen via Cosmic Link.

Nu söker vi dig som vill arbeta med biståndshandläggning som vänder sig mot äldre personer.

Publiceringsdatum
2024-10-12

Arbetsuppgifter
Rollen som biståndshandläggare är mångfacetterad och du möter alla slags människor i deras unika situation. Biståndshandläggarens främsta uppdrag är att arbeta med myndighetsutövning, att utreda, bedöma och fatta beslut enligt Socialtjänstlagen.

Vi arbetar aktivt för att möjliggöra för våra äldre att bo kvar hemma. En förutsättning för detta är ett nära samarbete med våra kollegor inom olika delar av verkställigheten och HS. Uppdraget innebär att tillgodose brukarens behov av stöd med syfte att bidra till ökad självständighet och delaktighet utifrån brukarens förutsättningar. Vi ser att brukarens delaktighet är av stor vikt i vårat arbete. Utöver detta är arbetet omväxlande och vi samarbetar även med externa samarbetspartners som exempelvis regionen och vårdcentralen.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har examen från socionomprogrammet eller motsvarande utbildning som vi bedömer likvärdig. Du har tidigare erfarenhet av myndighetsutövning och god kännedom om gällande lagstiftning och socialtjänstens uppdrag.

Då hembesök ingår i arbetsuppgifterna krävs B-körkort då våra brukare bor inom hela kommunens geografiska yta.

Tycker du om att arbeta med människor och har ansvarskänsla är det här ett uppdrag för dig! Du är en engagerad och positiv som person. Du har förmåga att ta egna initiativ och är driven i den egna arbetsprocessen, med god förmåga att planera och prioritera dina arbetsuppgifter. Har lätt för att hantera när förutsättningar och planeringar ändras i arbetet.

Vidare arbetar du för en god arbetsmiljö tillsammans med dina kollegor. Varje dag jobbar vi för att de personer vi möter ska kunna leva ett aktivt, socialt och meningsfullt liv på sina villkor. Då arbetet innebär många kontakter, både internt och extern, bör du ha god samarbetsförmåga, vara utåtriktad och positiv som person. Du ska ha god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift.

Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

Intervjuer kommer ske löpande och rekrytering kan komma att ske innan ansökningstiden gått ut.

ÖVRIGT
Habo kommun eftersträvar mångfald bland personalen avseende ålder, kön och kulturell bakgrund. Vår värdegrund utgår från begreppen Engagemang, Närhet och Ansvar.
I Habo kommun tillämpar vi rökfri arbetstid.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen hos Habo kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.

Om du av någon anledning inte kan registrera din ansökan i vårt e-rekryteringssystem kan du skicka din ansökan till: Habo kommun, Personal- och löneenheten, Box 212, 566 24 Habo. Ange referensnummer på din ansökan.
Ansökningshandlingar returneras ej.

Inför rekryteringsarbetet har Habo kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-11-01
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2024-419".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Habo kommun (org.nr 212000-1611)

Arbetsplats
Habo kommun, Socialförvaltningen

Kontakt
Enhetschef
Klara Lindsten
klara.lindsten@habokommun.se
036-442 83 51

Jobbnummer
8952960

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Habo kommun, Socialförvaltningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Habo kommun, Socialförvaltningen: