Biståndshandläggare
Melleruds kommun / Administratörsjobb / Mellerud
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla administratörsjobb i Mellerud,
Färgelanda,
Dals-Ed,
Vänersborg,
Bengtsfors eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Melleruds kommun i Mellerud,
Bengtsfors eller i
hela Sverige Om socialtjänstens organisation
Mellerud och Bengtsfors vågar tänka nytt och slår in på nya banor för att lösa framtidens kompetensförsörjning och säkra socialtjänstens utvecklingsarbete! Kommunerna har en gemensam styrning och ledning av det sociala området. Sociala området för Mellerud och Bengtsfors leds av socialchef och delas in i fem verksamhetsområden; individ och familjeomsorg, vård och omsorg boende, vård och omsorg, stöd och service (LSS och socialpsykiatri) samt stab och administration. Genom samarbetet skapas möjligheter att dela både chefstjänster och specialistkompetenser på ett sätt som blir fördelaktigt för båda kommunerna. Det finns en stor nytta med samarbetet då många frågor kopplade till kvalitetsutveckling och kvalitetsledningssystem är likartade i kommunerna, särskilt på övergripande nivå. Vi arbetar enligt devisen "Vi är i framkant och har en unik samverkan där individen alltid är i centrum". Varmt välkommen att bli en del av vårt lag!
Om Biståndsenheten
Biståndsenheten i Bäckefors är en del av individ- och familjeomsorgen i Bengtsfors- och Melleruds kommuner. Enheten är sedan juni 2023 samlokaliserad till Dalslands sjukhus i Bäckefors och är i en spännande utvecklingsfas. Du kommer ingå i ett team om nio handläggare, med uppdraget att arbeta med myndighetsutövning inom Socialtjänstlagen riktat mot vård- och omsorg. Det finns två arbetsledande funktioner i form av en förste biståndshandläggare och en enhetschef. I arbetsgruppen finns det en bra blandning av erfarenheter, några medarbetare som har arbetat länge samt några nyare medarbetare med kortare erfarenhet. Det gör att det finns erfarenhet och trygghet men också ett nytänkande. Vi arbetar mycket med kollegial handledning och vi hjälps åt i teamet att lyckas i vårt uppdrag. Vår målgrupp är personer över 18 år och uppåt men merparten av våra omsorgstagare är över 65 år.
Arbetsuppgifter
I rollen som biståndshandläggare handlägger du ärenden enligt SoL. Du utreder, beslutar och följer upp enligt metodiken IBIC, (Individens behov i centrum). Det du utreder kan bland annat vara hjälp i hemmet genom hemtjänst, korttidsvistelse eller särskilt boende. Det ingår i din myndighetsutövning att utreda om behoven kan tillgodoses på annat sätt, om insatsen behövs för att uppnå en skälig levnadsnivå och att tydliggöra det individuella behovet. I utredningsarbetet behöver du vara lyhörd, skapa en god kontakt med omsorgstagare, samverka med anhöriga och andra yrkeskategorier både externt och internt. I uppdraget som biståndshandläggare ingår bland annat att:
• Att ta emot ansökningar enligt SoL, utreda och utifrån resultatet av din utredning fatta ett beslut om lämpliga insatser eller ett beslut om avslag.
• Uppföljning av beslut och beviljade insatser i samverkan med utförare.
• Genomföra planeringar vid hemgång från sjukhus för en trygg och säker vårdövergång.
• Identifiera behov av samordning och kalla till eller delta i SIP-möten för samverkan med hälso- och sjukvård samt andra enheter inom kommunen.
• Ge relevant information och vägledning inom ramen för vår serviceskyldighet.
Kvalifikationer
Vi söker dig som är van vid att samarbeta men också van vid att ta egna initiativ. Du är lösningsorienterad, stresstålig och kan hantera utmaningar på ett konstruktivt och flexibelt sätt. Din personlighet är viktig och du bör ha en fallenhet för att bygga relationer då du kommer att ha många samverkanspartners, både internt och externt. Du måste tycka om att arbeta i team men också att arbeta självständigt. Du bidrar till vårt team genom att vara öppen, inkluderande och positiv med ett gott humör, även under press. Du behöver vara duktig på att arbeta strukturerat och rättssäkert, på att göra prioriteringar i arbetet samt tycka om att skriva utredningar. Du vill bidra till verksamhetens utveckling samt arbeta för att vi tillsammans ska uppnå våra mål.
För att arbeta hos oss behöver du ha en socionomexamen eller annan likvärdig högskoleutbildning inom det sociala området.
Det är ett krav att du har datakunskaper och att du har en god kommunikativ förmåga i både tal och skrift. Du måste ha B-körkort.
Det är meriterande om du har:
Erfarenhet av myndighetsutövning och arbetet som biståndshandläggare.
Erfarenhet av arbetssättet IBIC , verksamhetssystemet Lifecare VoO och vårdplaneringssystem Samsa.
Övrig information
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Melleruds kommun tillämpar rökfri arbetstid. Urval och intervjuarbete kan komma att ske löpande under ansökningsperioden och vi kan kalla till intervju innan sista ansökningsdatum. Vid behov kan provanställning komma att tillämpas. I Melleruds kommun tillämpas individuell lönesättning, ange därav löneanspråk i din ansökan.
För oss är det viktigt att ta vara på mångfalden och bemöta människor med respekt oavsett ålder, kön, religion eller etnisk bakgrund. Som arbetsgivare är vi alltid öppna för att tillvarata nya kompetenser.
Varmt välkommen med din ansökan!
Ersättning Individuell lönesättning och månadslön.
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2024-03-10
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Melleruds kommun (org.nr 212000-1488)
Körkort För detta jobb krävs körkort.
Kontakt Förste biståndshandläggare
Anneli Soppi Svensson
anneli.soppi.svensson@mellerud.se 0530-18340 Jobbnummer 8479620
Observera att sista ansökningsdag har passerat.